close
دانلود آهنگ جدید
جالبترین - 2
loading...

جالبترین

ثبت شرکت فیلم سازی

علی بازدید : 49 شنبه 27 بهمن 1397 نظرات ()

یکی از شرکت های پرمخاطب جهت ثبت، شرکت فیلم سازی است. در این مقاله به مهم ترین نکات در رابطه با ثبت این شرکت می پردازیم.

    مرجع صدور مجوز ثبت شرکت فیلم سازی

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه)

    شرابط اخذ مجوز شرکت فیلم سازی برای مدیر عامل

شرایط متقاضی ( مدیر عامل ) جهت اخذ مجوز شرکت تولید فیلم به شرح ذیل است :
1- معتقد به دین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
3- داشتن حداقل 27 سال سن
4- عدم سوء پیشینه و اعتیاد به مواد مخدر تاییدیه مراجع
5- دارا بودن سوابق و تجربه کافی در این زمینه
6- دارا بودن حداقل مدرک لیسانس مربوطه ( کارگردانی ) و سایر رشته های مرتبط با این حرفه
7- دارا بودن تخصص و تجربه کافی و همچنین ارائه نمونه کارهای انجام شده
8- دارا بودن کارت پایان خدمت و یا معافیت از آن
9- نداشتن سوابق سوء مالی و ورشکستگی به تقصیر
نکته : مدیرعامل شرکت یا موسسه تولید فیلم های غیرسینمایی در مقطع زمانی درخواست مجوز، نباید کارمند رسمی شاغل در ادارات یا سازمان های دولتی باشد . همچنین یک فرد نمی تواند هم زمان مسئولیت مدیرعاملی دو موسسه یا شرکت را برعهده داشته باشد.

    شرکت های قابل ثبت

شرکت های تجاری به موجب ماده 20 قانون تجارت بر هفت قسم به شرح ذیل طبقه بندی شده اند.
شرکت های سهامی ( شرکت سهامی عام و خاص.) ؛  شرکت تضامنی ؛ شرکت با مسئولیت محدود ؛ شرکت مختلط غیر سهامی ؛ شرکت مختلط سهامی ؛  شرکت نسبی و شرکت تعاونی تولید و مصرف
فقط شرکتی که به یکی از این انواع درآید، شرکت تجاری است و شرکت های دیگر مشمول این عنوان نمی شود. مگر آن که به فعالیت تجاری بپردازد . در این صورت شرکت تضامنی تلقی می شود.
شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود از رایج ترین انواع شرکت های هفت گانه تجاری  به شمار می آیند.

    ثبت شرکت فیلم سازی ( سهامی خاص ) :

شرکت سهامی خاص،شرکتی است بازرگانی که تمام سرمایه آن منحصراَ توسط موسسین تامین گردیده و سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام،محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها است.
در رابطه با شرکت سهامی خاص نکات ذیل قابل توجه است:
*حداقل سرمایه شرکت های سهامی خاص یک میلیون ریال است.
*تعداد مدیران حداقل سه نفر است.
*تعداد سهامداران نباید از سه نفر کمتر باشد.
*در شرکت سهامی خاص اوراق قرضه قابل انتشار نیست.
*سهام شرکت سهامی خاص قابل عرضه در بورس نیست.
*انتقال سهام در شرکت سهامی خاص موکول به موافقت سایر شرکاست.
شرایط ثبت شرکت سهامی خاص :
1- حداقل 3 نفر عضو+ 2 نفر بازرس
2- حداقل  35 درصد سرمایه نقداَ پرداخت شود.
3- حداقل سرمایه 1000000ریال
مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص:
1- کپی کارت ملی و شناسنامه ی کلیه اعضا
2- امضای اقرارنامه
3- اصل گواهی عدم سوپیشینه
4- اخذ مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع
5- (تنظیم وکالتنامه بنام وکیل،چنانچه امور توسط وکیل انجام می شود)
ثبت شرکت  فیلم سازی ( با مسوولیت محدود ) :
شرکت با مسئولیت محدود،عبارت است از شرکتی که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هریک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت خواهند بود.در اسم شرکت باید عبارت"با مسئولیت محدود" قید شود و همچنین اسم شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکاء باشد وگرنه شریکی که اسم او در اسم شرکت قید شده در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی خواهد داشت.
شرایط ثبت شرکت بامسوولیت محدود :
1- وجود حداقل 2 نفر عضو
2- حداقل سرمایه 10.0000 ریال
3- تعهد با پرداخت کل سرمایه
مدارک لازم برای ثبت شرکت با مسوولیت محدود :
1- کپی شناسنامه و کارت ملی کلیه ی اعضا
2- اصل گواهی عدم سوء پیشینه
3- امضای اقرارنامه
4- مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع

شناخت ارکان شرکت دولتی

علی بازدید : 45 یکشنبه 30 دي 1397 نظرات ()

• تعریف شرکت دولتی :

صریح ترین تعریف از شرکت دولتی در ماده ۴ قانون محاسبات عمومی کشور ارایه شده است. طبق ماده مذکور شرکت دولتی واحد یا سازمانی مشخصی است که با اجازه قانون به صورت شرکت ایجاد می شود و یا به حکم قانون و یا دادگاه صالح ملی شده و یا مصادره شده و به عنوان شرکت دولتی شناخته شده باشد و بیش از ۵۰ درصد سرمایه آن متعلق به دولت باشد.
هر شرکت تجاری که از طریق سرمایه گذاری شرکت های دولتی ایجاد و مادامی که از ۵۰ درصد سهام آن متعلق به شرکت های دولتی است، شرکت دولتی تلقی می شود‌.
تبصره_ شرکت های که از طریق مضاربه و امثالهم به منظور به کار انداختن سپرده های اشخاص نزد بانک ها و مؤسسات اعتباری و شرکت های بیمه ایجاد شده و یا می شوند از نظر این قانون شرکت شناخته نمی شوند.

• ارکان شرکت دولتی :

شرکت های دولتی غالباً در قالب شرکت سهامی خاص تشکیل می شوند، لذا ارکان اینگونه شرکت ها، شبیه به ارکان شرکت سهامی خاص مطابق با قانون تجارت است، که عبارت است :
الف_ مجمع عمومی صاحبان سهام
ب_ بازرس یا بازرسان
ج _ هیأت مدیره
ولی نحوه ترکیب و انتخاب اعضای این ارکان تفاوت های محسوسی نسبت به شرکت سهامی خاص خصوصی وجود دارد، که به ویژگی این سه رکن اشاره می شود‌.
الف _ مجمع عمومی صاحبان سهام :
از لحاظ ترکیب مجمع عمومی، شرکت های دولتی را می توان به دو گروه طبقه بندی کرد :
۱. شرکت های که سهام آنها مستقیماً به دولت شامل وزارتخانه، مؤسسات دولتی و سازمان های دولتی مستقل تعلق دارند‌.
۲. شرکت های که سهام آنها به سایر شرکت های دولتی تعلق دارد.
دراین نوع شرکت ها نیز نمایندگان شرکتهای صاحبان سهام در مجمع حضور خواهند داشت.
مطابق تبصره ۷۲ قانون بودجه سال ۱۳۵۳ کل کشور : " از تاریخ تصویب این قانون نمایندگان سهام دولت در مجامع عمومی شرکت های دولتی به عهده وزیر مسئول، وزیرامور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و یک یا چند وزیر دیگر که با تصویب هیأت وزیران معین می شوند یا نمایندگان آنان خواهد بود. این حکم شامل شرکت هایی که به موجب قوانین خاص خود شمول قوانین و مقررات دولتی در مورد آنها موکول به ذکر نام آنها است در صورتی که در مجامع عمومی آنها کمتر از سه نفر وزیر شرکت داشته باشد نیز خواهد بود و شرکت های وابسته به وزارت دفاع ملی نیز از تاریخ تصویب این قانون مشمول حکم تبصره مذکور خواهند بود. بازرس( حسابرس) این قبیل شرکت ها بنا به پیشنهاد وزیر اقتصاد و دارایی توسط مجمع عمومی شرکت مربوطه تعیین خواهد شد.
در ماده ۷ قانون برنامه سوم توسعه مصوب ( ۱۳۷۹) در مورد ترکیب مجمع عمومی شرکت های دولتی آمده است : نمایندگی سهام دولت در مجامع عمومی شرکت های دولتی با رعایت فرد بودن مجموع تعداد اعضای مجمع به عهده وزیر مسئول، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و یا چند وزیر دیگر که با تصویب هیأت وزیران تعیین می شود یا نمایندگان آنان خواهد بود.
ب_ بازرس قانونی :
اگرچه در شرکت های غیر دولتی، انتخاب بازرس قانونی به عهده مجمع عمومی است ولی در شرکت های دولتی، این اختیار از مجمع عمومی سلب گردیده و قانون در مورد بازرس قانونی از قبل تعیین تکلیف کرده است.
در ماده واحده قانون تشکیل سازمان حسابرسی ( مصوب ۱۳۶۲) آمده است :
* توضیح _ وظایف سازمان حسابرسی به قرار زیر است :
_ انجام وظایف بازرسی قانونی و امور حسابرسی سالانه مؤسسات و شرکت های دولتی و بانک ها و سایر دستگاه های عمومی و سازمان های وابسته به دستگاه های مذکور مانند: بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید و شرکت ها و مؤسسات تحت پوشش دولت که طبق اساسنامه و مقررات داخلی به خود، ملزم به حسابرسی می باشند وظیفه مزبور در انحصار سازمان حسابرسی است.
* ماده (۱۱) آیین نامه تشکیل مجامع عمومی و شوراهای عالی شرکت های دولتی، در مورد وظایف بازرس قانونی در شرکت های دولتی مقرر می دارد :
" بازرس قانونی مکلف است در طی سال مالی بازرسی های لازم نسبت به عملکرد شرکت معمول داشته و گزارش ادواری خود را هر شش ماه یکبار به مجمع عمومی ارایه دهد.
تبصره _ اقدام بازرس قانونی نباید مانع جریان عادی کار شرکت یا سازمان شود‌.
ولی در آئین نامه نحوه انتخاب حسابرس برای شرکت های دولتی ( مصوبه 19/1/1387 هیأت وزیران ) مقرر گردیده :
حسابرس و بازرس قانونی شرکت های دولتی توسط کارگروه ی متشکل از رئیس سازمان حسابرسی، دبیر کل جامعه حسابداران رسمی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رؤسای هیئت عالی نظارت در سازمان حسابرسی؛ و جامعه حسابداران رسمی از بین سازمان حسابرسی و مؤسسات عضو جامعه حسابداران رسمی انتخاب خواهند شد.
ج_ هیات مدیره :
برای انتخاب اعضای هیأت مدیره شرکت دولتی، قوانین خاصی وضع نشده است، لذا انتخاب آنها همچون شرکت های سهامی غیردولتی توسط مجمع عمومی و طبق اساسنامه صورت می گیرد. ولی آیین نامه تشکیل مجامع عمومی و شوراهای عالی شرکت های دولتی در ماده ۷ مقرر می دارد : پیشنهاد انتخاب اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل یا اعضای هیأت عامل کلیه شرکت های مشمول این آیین نامه، به انضمام خلاصه ای ازسوابق تجربی و تحصیلی وعملکرد آنان به همراه دعوت نامه برای تشکیل جلسه مربوط برای اعضای مجمع عمومی یا شورای عالی ارسال شود و با تشکیل جلسه مجمع عمومی یا شورای عالی نسبت به انتخاب آنان اتخاذ تصیم شود.

حقوق معنوی ثبت طرح صنعتی در قانون ایران

علی بازدید : 52 یکشنبه 30 دي 1397 نظرات ()

طرح صنعتی، هرگونه ترکیب خطوط و رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط، رنگ ها و یا بدون آن است که بتواند طی یک فرایند صنعتی روی کالا به کار رود و به آن شکل ظاهری خاصی دهد.
همانند اختراعات چنانچه طرح های صنعتی مطابق قانون در کشور به ثبت برسد، صاحب آن این حق را بدست می آورد که اشخاص ثالث را از نسخه برداری غیرمجاز یا تقلید طرح ثبت شده منع کند. به عبارت دیگر طراح که طرح صنعتی را مطابق قانون به ثبت می رساند از حق انحصاری جلوگیری از نسخه برداری غیرمجاز یا تقلید توسط اشخاص ثالث برخوردار می شود و به استناد آن می تواند علیه ناقضین حقوق خود به مراجع ذیصلاح قضایی اعلام شکایت کند.
به عنوان مثال، اگر طرح شما چتری است که در اداره ثبت طرح صنعتی به ثبت رسیده است شما حق انحصاری خواهید داشت که جلوگیری کنید تا اشخاص ثالث از طرح شما تقلید نکنند. بدین توضیح که رقبای شما نمی توانند چیزی را با همان طرح یا طرحی که اساساَ عین طرح شما است وارد بازار کنند یا در معرض فروش بگذارند، بهر حال در صورت نقض حق، شما قادر خواهید بود از استفاده از طرحتان توسط اشخاص مزبور جلوگیری کنید و حتی می توانید در صورت اثبات ورود خسارت، خسارت وارده را نیز مطالبه کنید.
با توجه به قوانین ملی اکثر کشورها مصادیق حقوق انحصاری ناشی از ثبت طرح صنعتی عبارتند از :
ساخت : صاحب طرح صنعتی ثبت شده می تواند سایرین را از ساخت هر محصولی که طرح وی در آن به کار رفته یا گنجانده شده است جلوگیری کند.
عرضه برای فروش : با توجه به قوانین این قبیل کشورها نه تنها حق فروش بلکه عرضه برای فروش نیاز به کسب اجازه از صاحب طرح دارد.
حق واردات : با توجه به حق یاد شده صاحب طرح می تواند مانع ورود کالاهایی شود که بدون اجازه او و با استفاده از طرح او ساخته شده و به کشور وارد شده است.
صادرات : در قوانین ایران به موجب ماده 14 قانون مصوب 1386، صادرات به عنوان یکی از مصادیق حقوق انحصاری ناشی از ثبت اختراع ذکر شده است.

    حقوق معنوی

طراح علاوه بر حقوق مادی و اقتصادی دارای حقوق معنوی است ، بدین معنی که نام طراح بر روی اثر به عنوان اینکه پدید آورنده طرح است درج می گردد. این حق برای صاحب اختراع نیز پیش بینی گردیده است.
حقوق معنوی طراح در کنوانسیون پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی و موافقت نامه تریپس به صراحت نیامده است.
در قوانین ملی برخی از کشورها به این حق طراح اشاره شده است.
حقوق معنوی طراح غیرقابل انتقال است و محدود به زمان و مکان نمی باشد.
در قانون ثبت اختراعات، طرح صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 ایران نیز به این حق طراح اشاره شده است.
با توجه به ماده 23 قانون یاد شده که مفاد ماده 5 قانون را در خصوص طرح های صنعتی قابل اعمال دانسته است و برابر بند ( و ) و ماده 5 قانون، نام طراح صنعتی باید در گواهینامه طرح قید شود مگر اینکه طراح کتباَ از اداره مالکیت صنعتی درخواست کند که نامش ذکر نشود.
همچنین بر اساس قسمت اخیر بند ( و ) و ماده 5 قانون، هر گونه اظهار یا تعهد طراح مبنی بر اینکه نام شخص دیگری به عنوان طراح قید گردد، فاقد اثر قانونی است.
با توجه به مجمع مراتب فوق می توان گفت که قانون مصوب 1386 ایران همانند قوانین ملی خیلی از کشورها در کنار حقوق مالی طراح برای وی حقوق معنوی که همانا حق ذکر نام وی در گواهینامه طرح صنعتی است پیش بینی کرده است؛ که به لحاظ اینکه این قبیل حقوق معرف و تجلی شخصیت پدید آورنده است و وابستگی شدیدی با شخصیت طراح دارد، غیرقابل انتقال و دائمی معرفی شده است.

مجازات تاجر ورشکسته چیست ؟

علی بازدید : 43 شنبه 15 دي 1397 نظرات ()

ورشکستگی از زمان های خیلی قدیم بین تجار در جوامع مختلف وجود داشته است . زیرا همان طوری  که در طول زندگی برای هر فردی ممکن است حوادث و موانع و مشکلاتی پیش آید و زندگانی او را دچار مخاطره سازد در امور تجارت و بازرگانی نیز گاهی نشیب و فرازهایی برای تجار و بازرگانان وجود دارد به طوری که در بعضی موارد ممکن است بازرگانی در امر تجارت سود سرشاری ببرد و یا سرمایه او از بین برود به این جهت وقتی سرمایه تاجر کمتر از مقدار و میزان بدهی او باشد به طوری که قادر به تادیه دیون خود نباشد به حکم قانون دچار توقف و یا ممنوع از تصرف و دخالت در اداره اموال خود می گردد . همچنانکه ماده 412 قانون تجارت می گوید :
" ورشکستگی تاجر یا شرکت تجاری در نتیجه توقف از وجوهی که بر عهده اوست حاصل می شود ".
ورشکستگی به طور کلی بر سه قسم است : عادی، به تقصیر و ورشکستگی به تقلب

    ورشکستگی به تقصیر :

با توجه به ماده 541 قانون تجارت و مواد بعدی آن، در صورت احراز موارد ذیل می توان تاجر را ورشکسته به تقصیر دانست :
- هر گاه تاجر به منظور به تاخیر انداختن ورشکستگی خود اجناسی را بیشتر از قیمت روز خریداری نماید و یا اینکه اموالی را به کمتر از قیمت روز بفروشد.
- در صورتی که به قصد تاخیر انداختن ورشکستگی خود از طریق صدور برات یا استقراض تحصیل وجهی نماید به طوری که در عرف تجارت دور از صرفه باشد.
- در صورتی که پس از تاریخ توقف یکی از طلبکارها را بر سایرین مقدم دانسته و طلب او را پرداخت کرده باشد.
- چنانچه به حساب دیگری بدون اینکه عوض یا جنسی دریافت داشته، تعهداتی نموده باشد که با توجه به وضعیت مالی او فوق العاده باشد.
- در صورتی که عملیات بازرگانی او دچار توقف گردیده ولی در ظرف سه روز از تاریخ وقفه ای که در پرداخت دیون و تعهدات وی به عمل آمده، توقف خود را به همراه حساب دارایی و اموال به دفتر دادگاه نداده باشد.
- در صورتی که اعلام گردد مخارج تاجر اعم از شخصی یا مخارج خانه وی در مواردی عادی و معمولی از عایدی وی بیشتر بوده، به این معنا که تاجر بدون رعایت و در نظر گرفتن درآمد خود نبادرت به دلخرجی نموده باشد.
- چنانچه معلوم گردد که تاجر مبالغ هنگفتی از سرمایه خود را صرف اموری نموده که واهی بوده و نفع وی فقط منوط به امور اتفاقی است چنین معامله ای در عرف تجارت موهوم نامیده شده و عقلایی و منطقی نمی باشد.

    مجازات تاجر ورشکسته

قانون برای تاجر ورشکسته به تقصیر ، مجازاتی تعیین نموده است که بین 6 ماه تا 3 سال حبس می باشد. همچنانکه ماده 543 قانون تجارت می گوید :
ورشکستگی به تقصیر جنحه محسوب و مجازات آن از 6 ماه تا سه سال حبس تادیبی است .
لازم به ذکر است که در حال حاضر مجازات جنحه ای وجود ندارد زیرا در سنوات قبل از انقلاب مجازات ها تقسیم شده بود به :
1- خلاف
2- جنحه
3- جنایت
لیکن در حال حاضر این تقسیم بندی منسوخ می باشد و مجازات ها در قوانین مجازات اسلامی به شرح ذیل تقسیم گردیده است :
1) حدود
2) قصاص
3) دیات
4) تعزیرات
5) مجازات های بازدارنده
به این ترتیب برابر قانون مجازات اسلامی کلیه حبس ها تعزیری است و حبس جنحه ای و تادیبی و خلافی و یا جنایی اعمال نمی گردد و مجازات ورشکسته به تقصیر برابر ماده 671 قانون تعزیرات از 6 ماه تا دو سال حبس می باشد.

    رسیدگی به جرم تاجر ورشکسته به تقصیر

با توجه به اینکه ورشکستگی به تقصیر جرم می باشد رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه های کیفری می باشد . همان طور ماده 544 قانون تجارت می گوید :
( رسیدگی به جرم فوق بر حسب تقاضای مدیر تصفیه یا هر یک از طلبکارها یا تعقیب مدعی العموم در محکمه جنحه به عمل می آید ).
برابر ماده مزبور رسیدگی به جرم تاجر ورشکسته به تقصیر با تقاضای افراد مشروحه ذیل به عمل می آید :
1- مدیر تصفیه که قائم مقام تاجر است با تصویب اکثریت طلبکاران حاضر .
2- بنا به درخواست هر یک از طلبکارها که ذینفع می باشند.
3- با تعقیب مدعی العموم ( دادستان ) که نماینده عموم مردم می باشد و به موجب قانون در جرائم عمومی و در مواردی که قانون تصریح نموده است، حق تعقیب مجرمین را دارد.
4- رسیدگی به جرم مزبور در دادگاه های جنحه انجام می گیرد. لازم به توضیح است که در حال حاضر دادگاه های جنحه نیز وجود ندارد زیرا قبل از انقلاب دادگاه های کیفری به ترتیب ذیل تقسیم گردیده بود :
1- دادگاه خلاف
2- دادگاه جنحه
3- دادگاه های جنایی
لیکن به موجب قوانین آیین دادرسی کیفری سال 1368 دادگاه های مزبور منحل گردید و رسیدگی به کلیه امور کیفری در صلاحیت دادگاه های کیفری یک و دو قرار گرفت اما به موجب قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب، دادگاه های عمومی به این موضوع رسیدگی می نمایند.

    ورشکستگی به تقلب

ورشکستگی به تقلب در حقیقت در نتیجه یک سلسله اعمالی است که به موجب قانون جرم شناخته شده است از قبیل :
1- تاجر قسمتی از دارایی خود را مخفی نموده باشد.
2- معاملات صوری و ظاهری و ساختگی انجام داده باشد.
3- به طور غیرواقعی خود را مدیون قلمداد کرده باشد.
4- به وسیله اسناد ساختگی و به طور تقلبی خود را مقروض قلمداد نموده باشد.
5- دفاتر و اسناد تجاری خود را مفقود نموده باشد.
که برابر ماده 549 قانون تجارت کیفیت تعقیب و شکایت از تاجری که به تقلب ورشکسته گردیده است به همان کیفیت تعقیب ورشکسته به تقصیر می باشد و مجازات او برابر ماده 670 قانون مجازات اسلامی ( تعزیرات ) مصوب دوم خرداد ماه سال 1357 از یک الی 5 سال حبس می باشد.

معاملات تجاری و انواع آن در حقوق تجارت ایران

علی بازدید : 43 شنبه 15 دي 1397 نظرات ()

معاملات تجاری معاملاتی هستند که به قصد انتفاع انجام می شوند. قانون تجارت به جای تعریف منطقی، طی 10 بند در ماده 2، انواع معاملات تجاری را به شرح ذیل احصاء کرده است : معاملات تجاری از قرار ذیل است :
1- خرید یا تحصیل هر نوع مال منقول به قصد فروش یا اجاره اعم از اینکه تصرفاتی در آن شده یا نشده باشد ،
2- تصدی به حمل و نقل از راه خشکی یا آب و هوا به هر نحوی که باشد ،
3- هر قسم عملیات دلالی یا حق العمل کاری ( کمیسیون ) و یا عاملی و همچنین تصدی به هر نوع تاسیساتی که برای انجام بعضی امور ایجاد می شود از قبیل تسهیل معاملات ملکی یا پیدا کردن خدمه یا تهیه و رساندن ملزومات و غیره ،
4- تاسیس و به کار انداختن هر قسم کارخانه مشروط بر اینکه برای رفع حوائج شخصی نباشد ،
5- تصدی به عملیات حراجی ،
6- تصدی به هر قسم نمایشگاه های عمومی ،
7- هر قسم عملیات صرافی و بانکی ،
8- معاملات برواتی اعم از اینکه بین تاجر یا غیرتاجر باشد ،
9- عملیات بیمه بحری و غیربحری ،
10- کشتی سازی و خرید و فروش کستی و کشتیرانی داخلی یا خارجی و معاملات راجع به آن ها
و در ماده 3 نیز تصریح کرده است : معاملات غیرمنقول به هیچ وجه تجاری محسوب نمی شود.
ایرادهای اساسی به شرح ذیل به نحوه بیان قانون وارد است :
اولاَ – ذکر موارد معاملات تجاری به جای تعریف منطقی از آن، به ویژه به صورت حصری، این اشکال را دارد که همواره موارد جدیدی در تجارت ظهور می کند که در زمان تصویب قانون وجود نداشته است، مانند ارائه خدمات اینترنتی.
ثانیاَ- در حالی که کشاورزی به ویژه صنعتی آن یک تجارت پر سود محسوب می شود، به سختی می تواند تحت عناوین فوق قرار گیرد.
ثالثاَ- قانون ، معاملات غیرمنقول را از اعمال تجاری خارج ساخته و این در حالی است که خرید و فروش املاک به ویژه انبوه سازی ، از مشاغل پرسود تجاری محسوب می شود.
از آنجا که تعبیر دیگر از معاملات تجاری قراردادهای تجاری است لازم است به ارکان قراردادهای تجاری نیز اشاره گردد :
الف- قصد طرفین و رضای آن ها
ب- اهلیت طرفین
ج- موضوع معین که مورد معامله باشد.
د- مشروعیت جهت معامله .

    سوال : اگر یک شرکت تجاری اقدام به معامله اموال غیرمنقول نماید، این معامله تجاری است یا غیرتجاری ؟

 در این زمینه ما با دو ماده مواجهیم : 1/ بند چهارم ماده 3 ق. ت که کلیه معاملات شرکت های تجاری را تجاری می داند و 2/ ماده 4 ق. ت که معامله اموال غیرمنقول را به هیچ وجه تجاری نمی داند . در تعارض این دو ماده ترجیح با ماده 4 ق. ت است ، چرا که بنابر این ماده معامله اموال غیرمنقول به هیچ وجه تجاری نیست. عبارت " به هیچ وجه " در متن این ماده می رساند که حتی اگر چنین معاملاتی توسط شرکت های تجاری صورت گیرد، باز هم تجاری محسوب نمی گردند. البته در خصوص شرکت های تجاری استثنایی وجود دارد و آن ماده 2 ل. ا. ق. ت مصوب 1347 است که معاملات اموال غیرمنقول توسط شرکت های سهامی را به تبع شرکت، اعمال تجاری تبعی محسوب کرده اند.

    سوال : آیا لازم است که موضوع شرکت تجاری، اعمال تجاری مذکور در ماده 2 ق. ت باشد، یا شرکت تجاری می تواند به اعمالی غیراز اعمال مذکور در ماده فوق مشغول گردد ؟

 قانون تجارت در مواد متعددی اشاره دارد که شرکت تجاری باید برای موضوعات تجاری تشکیل گردد و موضوع فعالیت خود را اعمال تجاری قرار دهد، اما درباره شرکت های سهامی به یک استثناء برمی خوریم. چرا که بنابر ماده 2 ل.ا.ق.ت شرکت های سهامی می توانند در موضوعاتی خارج از اعمال تجاری، فعالیت کنند. صرف این که شرکتی به صورت شرکت سهامی تشکیل شده باشد، کافی است که این شرکت را تجاری قلمداد کتیم. هر چند که این شرکت به اعمال تجاری مشغول نباشد.

نصاب رسمی تشکیل جلسات در مجمع عمومی فوق العاده

علی بازدید : 39 شنبه 01 دي 1397 نظرات ()

مجمع عمومی فوق العاده به امور مهم و حیاتی در شرکت سهامی رسیدگی می کند. مدتی که در طول آن امکان تشکیل مجمع عمومی فوق العاده وجود دارد از زمان تشکیل تا انحلال شرکت می باشد.
بر اساس مستندات قانونی وظایف مجمع عمومی فوق العاده به شرح ذیل است :
یک : تقلیل سرمایه ( در اثر زیان های وارده ماده 65 لایحه یا به جهت مبلغ پرداخت نشده سهام شرکت در ظرف مقرر در اساسنامه ( ماده 33 لایحه )
دو : تصویب ایجاد سهام ممتاز ( تبصره 2 ماده 24)
سه : تغییر در حقوق و امتیازات سهام ممتاز ( ذیل ماده 42 لایحه )
چهار : تبدیل سهام ( بانام به بی نام و بالعکس) ( ماده 43 به بعد لایحه )
پنج : انتشار اوراق قرضه ( مواد 55، 56 لایحه قانونی تجارت ) .
شش: تفویض یا تبدیل ورقه قرضه به سهام ( بند 9 ماده 60 و مواد 71، 69، 65،61 لایحه )
هفت : افزایش سرمایه شرکت ( مواد 55 و 56 لایحه ).
هشت : تصویب تغییر در سرمایه ( ماده 83 لایحه )
نه : تصویب تغییر در مواد اساسنامه ( ماده 83 لایحه )
ده : تصویب انحلال شرکت قبل از موعد ( ماده 83 لایحه قانونی ) یا در اثر زیان های وارده ( ماده 141 لایحه ).
یازده : تصویب تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت سهامی عام ( ماده 278 و 287).
شایان ذکر است، ثبت تغییرات شرکت ها منوط به تنظیم و ارائه صورتجلسه متناسب با موضوع تغییرات و ارائه آن به مرجع ثبتی است. این تغییرات در صورتی امکان پذیر است که به وسیله مجمع عمومی فوق العاده و یا هیأت مدیره به تصویب رسیده باشد.

    نصاب رسمی تشکیل جلسات در مجمع عمومی فوق العاده

به موجب ماده 84 لایحه ، در مجمع عمومی فوق العاده باید دارندگان بیش از نصف سهامی که حق رای دارند حاضر شوند. مثلاَ اگر صد سهم وجود دارد ، باید دارندگان 51 واحد از سهام حاضر شوند. منظور از دارندگان بیش از نصف سهام ، نصاب سرمایه ای می باشد نه عددی.
اگر در اولین دعوت ، اکثریت مذکور حاصل نشد در دعوت دوم، حضور دارندگان بیش از یک سوم سهامی که حق رای دارند، ضروری است. مثلاَ اگر کل سهام 100 باشد، باید دارندگان حداقل 34 سهم حاضر باشند.
جلسه دوم به شرطی رسمیت می یابد که در دعوت دوم نتیجه دعوت اول قید شود.
نکته : مجمع عمومی فوق العاده تنها تا دو نوبت دعوت می شود اما مجمع عمومی موسس تا سه نوبت قابل دعوت است. اگر در دعوت دوم مجمع عمومی فوق العاده اکثریت مذکور حاصل نشد سهامداران برای بار سوم دعوت نمی شوند بلکه مجدداَ از نو و با نصاب جلسه اول باید دعوت شوند.
نصاب رسمیت جلسات :
دعوت اول : بیش از نصف سرمایه که حق رای دارند.
دعوت دوم : بیش از یک سوم سرمایه که حق رای دارند.

    نصاب تصمیم در مجمع عمومی فوق العاده

به موجب ماده 85 لایحه ، تصمیمات در مجمع عمومی فوق العاده مانند مجمع عمومی موسس همواره به اکثریت دو سوم آرای حاضر در جلسه رسمی خواهد بودو به عنوان مثال اگر 60 رای در مجمع عمومی فوق العاده حاضر باشد برای تصویب دستور جلسه به حداقل 40 رای نیاز داریم .
اگر موضوع جلسه ی مجمع عمومی فوق العاده دو موضوع ذیل باشد، اتفاق آرا نیاز است :
1. تغییر تابعیت شرکت
2. افزایش سرمایه از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهم ، در صورتی که برای صاحبان سهام ایجاد تعهد کند.

آگهی دعوت از مجامع عمومی و تهیه صورت حاضرین در جلسه

علی بازدید : 51 شنبه 01 دي 1397 نظرات ()

به موجب ماده 72 لایحه قانون تجارت، مجامع عمومی از اجتماع صاحبان سهام تشکیل می شود. اشخاص غیر سهامدار، حق شرکت در جلسات مجمع عمومی را ندارند مگر به عنوان وکیل یا منشی. نصاب تشکیل رسمی جلسات و هم چنین حد نصاب تصمیم گیری جلسات مجامع عمومی، اصولاَ تابع اساسنامه است مگر آن که قانون ترتیب دیگری را مقرر کرده باشد.

    صورتجلسه مجامع عمومی

در هر جلسه رسمی که تشکیل می شود، باید خلاصه ای از تصمیمات و مذاکرات به صورت مکتوب درآید. به موجب ماده 105 لایحه ، از وظایف منشی هیات رئیسه مجمع عمومی، نگارش صورتجلسه است. صورتجلسه باید به امضای تمام ( نه اکثریت ) اعضای هیات رئیسه مجمع برسد و یک نسخه از آن در مرکز شرکت نگهداری شود.
در ماده 256 لایحه، برای هیات رئیسه مجمع عمومی که صورتجلسه را تنظیم نکند، ضمانت اجرای جزایی پیش بینی شده است.
به موجب ماده 100 لایحه ، در آگهی دعوت صاحبان سهام برای تشکیل مجمع عمومی نکات ذیل باید قید شود :
- دستور جلسه
- تاریخ
- محل تشکیل مجمع
- قید ساعت
- نشانی کامل
به عقیده غالب حقوقدانان ، اگر در آگهی دعوت و موضوع دستور جلسه ، عباراتی مانند ( و غیره یا سایر موضوعات ) قید شود و تصمیماتی نیز خارج از دستور جلسه تصریح شده اتخاذ شود این تصمیمات قابل ابطال هستند. هم چنین اگر موارد ذکر شده در دستور جلسه کم یا اضافه شود نیز تصمیمات جلسه قابل ابطال است.
به موجب ماده 99 لایحه ، مندرجات صورتجلسه حاضرین عبارتند از :
- هویت کامل
- اقامتگاه
- تعداد سهام
- تعداد آرای هر یک از حاضرین
- امضا سهامدار
در ماده 255 لایحه برای رئیس و اعضای هیئت مدیره هر شرکت سهامی که صورت حاضرین در مجمع را مطابق ماده 99 تنظیم نکنند، ضمانت اجرای جزایی پیش بینی شده است.

    حضور در جلسات مجامع عمومی

به موجب ماده 99 لایحه ، سهامداران می توانند در جلسات مجامع عمومی حاضر شوند.
البته در این صورت باید با ارائه ی ورقه سهم یا تصدیق یا گواهی نامه موقت سهم ، به شرکت مراجعه و ورقه ورود به جلسه دریافت کنند. فقط سهامدارانی که ورقه ورود دریافت کردند حق حضور در جلسه مجمع عمومی را دارند. با این اوصاف صرف سهامدار بودن برای حضور در جلسات کفایت نمی کند و باید ورقه ورود به جلسه نیز دریافت شود.
در جلسات مجامع عمومی، حضور سهامدار شخصاَ الزامی نمی باشد زیرا طبق ماده 102 لایحه ، هم شخص سهامدار می تواند در جلسات مجمع عمومی حضور پیدا کند و هم می تواند وکیل یا قائم مقام قانونی یا نماینده ی شخصیت حقوقی را به این جلسات اعزام کند. در این صورت این نماینده باید مدرک وکالت یا نمایندگی خود را ارائه بدهد، مثلاَ قرارداد وکالت خود را ارائه دهد. حضور نماینده در جلسه به منزله ی حضور صاحب سهم است.
علاوه بر این در بند 2 ماده 253، برای شخصی که با خدعه و نیرنگ ، خود را دارنده سهم یا قطعات سهم معرفی کند و یا به این طریق در اخذ رای در مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت نماید اعم از آن که این کار را شخصاَ یا توسط دیگری انجام دهد، ضمانت اجرای جزایی پیش بینی شده است. هم چنین در بند یک ماده 243 لایحه ، هر کس عامداَ مانع حضور دارنده سهم شرکت در جلسات مجامع عمومی صاحبان بشود، ضمانت اجرای جزایی پیش بینی شده است.

    عدول از حق رای در جلسات مجمع عمومی

در صورتی که صاحب سهم حق رای خود را بدون انتقال مالکیت سهم خود به دیگری واگذار کند و یا این که انتقال گیرنده از حق رای خود در برابر انتقال دهنده صرف نظر کند، انتقال باطل است . مثلاَ مجید سهام خود را به داوود انتقال دهد اما با یکدیگر توافق کنند که حق رای مجید باقی باشد. در دادن رای، اصل آزادی کامل وجود دارد و اعطای نیابت در دادن رای ایراد قانونی ندارد اما وکالت نباید بلاعزل باشد.

دفاتر بازرگانی

علی بازدید : 36 شنبه 10 آذر 1397 نظرات ()

اظهار نامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی را می توان از محل دایره فروش اوراق بهادار مستقر در اداره کل ثبت شرکت ها، و مالکیت صنعتی ابتیاع تهیه کرد


اظهار نامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی را می توان از محل دایره فروش اوراق بهادار مستقر در اداره کل ثبت شرکت ها، و مالکیت صنعتی ابتیاع تهیه کرد

موارد ثبت نام در دفاتر بازرگانی

۱-تکمیل و امضای اظهار نامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی، که باید از محل دایره اوراق بهادار مستقر در ثبت شرکت تهیه شود.

۲-تمامی اشخاصی که به عنوان تاجر محسوب می شوند باید یک دفتر قانونی داشته باشند که بر اساس قانون این دفاتر، دفتر کل، دفتر روزنامه، دفتر دارایی و دفتر کپیه می باشند .

در حال حاضر دفاتر کپیه به دلیل وجود دستگاه هایی نظیر کپی و فکس مانند قدیم کارایی نداشته، و دیگر دفاتر در اداره ثبت شرکت ها پلمپ شده و تاجر وقف مقررات نسبت به درج صورت حساب های خود در ان ها اقدام می نماید.

اشخاصی که خواستار اخذ کارت بازرگانی می باشند باید دارای دفتر تجاری(روزنامه و کل) باشند.

تجار با توجه به میزان معاملاتی که انجام می دهند اقدام به اخذ دفاتر با تعداد صفحات مختلف(۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و یا بالاتر) از دایره پلمپ ثبت شرکت ها کرده و یک برگ از گواهی پلمپ دفاتر را از واحد فروش اوراق بهادار تهیه می کنند و بعد از پلمپ دفاتر ان را طبق فرم ضمیمه تکمیل کرده و پس از انجام مراحل فوق شخص مسئول اقدام به امضا و مهر اظهارنامه  می نماید.

۳-اگر شخص حقیقی خواستار کارت بازرگانی باشد باید ۱ برگ کپی ازصفحه اول شناسنامه خود را ارائه نماید.

۴-اگر یک شخص حقوقی خواستار اخذ کارت بازرگانی باشد باید روزنامه رسمی تاسیس شرکت و همچنین آخرین تغییرات در شرکت را ارائه نماید.

۵-هزینه ثبت نام در دفاتر بازرگانی به مبلغ ۴۰،۰۰۰ ریال می باشد.

-پس از پرداخت حق الثبت و دریافت فیش، رسید پرداخت و سایر مدارک مربوطه باید به اداره ثبت نام ارائه گردند.

۶-اگر تمامی این مراحل توسط وکیل انجام شوند ارائه وکالت نامه وی ضروری می باشد.

هنگامی که تمامی مراحل مذکور انجام شود باید به اداره ثبت نام دفاتر بازرگانی مراجعه شود.

شخص مسئول باید نسبت به ثبت اظهار نامه در دفتر ثبت نام تجاری اقدامات لازم را انجام دهد و شماره دفتر را بر روی سه نسخه از اظهارنامه درج کرده و ان ها را امضا و مهر نماید.

پس از انجام تمامی این مراحل یک برگ از اظهارنامه جهت بایگانی در سوابق ضبط و دیگر نسخ را تحویل متقاضی می دهد.

مدارک لازم برای صدور اظهارنامه ثبت نام

مدارک لازم برای صدور اظهارنامه ثبت نام در دفاتربازرگانی در اداره ثبت شرکت هاعبارت اند از: ۱-ارائه ۳برگ از اظهار نامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی، ۲-پلمپ دفاتر تجاری(روزنامه و کل)، ۳-ارائه گواهی پلمپ دفاتر تجاری، ۴-هنگامی که متقاضی شخص حقوقی باشد ارائه ۱ برگ از فتوکپی اگهی تاسیس شرکت و اخرین تغییرات دران،  ۵-ارائه فیش پرداختی جهت حق الثبت نام در دفاتر تجاری، ۶-اگر تمامی امور انجام شده توسط وکیل رسمی شرکت انجام پذیرد، ارائه فتوکپی برابر اصل سند رسمی وکالت نامه الزامی می باشد.

۱-تکمیل و امضای اظهار نامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی، که باید از محل دایره اوراق بهادار مستقر در ثبت شرکت تهیه شود.

۲-تمامی اشخاصی که به عنوان تاجر محسوب می شوند باید یک دفتر قانونی داشته باشند که بر اساس قانون این دفاتر، دفتر کل، دفتر روزنامه، دفتر دارایی و دفتر کپیه می باشند .

در حال حاضر دفاتر کپیه به دلیل وجود دستگاه هایی نظیر کپی و فکس مانند قدیم کارایی نداشته، و دیگر دفاتر در اداره ثبت شرکت ها پلمپ شده و تاجر وقف مقررات نسبت به درج صورت حساب های خود در ان ها اقدام می نماید.

اشخاصی که خواستار اخذ کارت بازرگانی می باشند باید دارای دفتر تجاری(روزنامه و کل) باشند.

تجار با توجه به میزان معاملاتی که انجام می دهند اقدام به اخذ دفاتر با تعداد صفحات مختلف(۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و یا بالاتر) از دایره پلمپ ثبت شرکت ها کرده و یک برگ از گواهی پلمپ دفاتر را از واحد فروش اوراق بهادار تهیه می کنند و بعد از پلمپ دفاتر ان را طبق فرم ضمیمه تکمیل کرده و پس از انجام مراحل فوق شخص مسئول اقدام به امضا و مهر اظهارنامه  می نماید.

۳-اگر شخص حقیقی خواستار کارت بازرگانی باشد باید ۱ برگ کپی ازصفحه اول شناسنامه خود را ارائه نماید.

۴-اگر یک شخص حقوقی خواستار اخذ کارت بازرگانی باشد باید روزنامه رسمی تاسیس شرکت و همچنین آخرین تغییرات در شرکت را ارائه نماید.

۵-هزینه ثبت نام در دفاتر بازرگانی به مبلغ ۴۰،۰۰۰ ریال می باشد.

-پس از پرداخت حق الثبت و دریافت فیش، رسید پرداخت و سایر مدارک مربوطه باید به اداره ثبت نام ارائه گردند.

۶-اگر تمامی این مراحل توسط وکیل انجام شوند ارائه وکالت نامه وی ضروری می باشد.

هنگامی که تمامی مراحل مذکور انجام شود باید به اداره ثبت نام دفاتر بازرگانی مراجعه شود.

شخص مسئول باید نسبت به ثبت اظهار نامه در دفتر ثبت نام تجاری اقدامات لازم را انجام دهد و شماره دفتر را بر روی سه نسخه از اظهارنامه درج کرده و ان ها را امضا و مهر نماید.

پس از انجام تمامی این مراحل یک برگ از اظهارنامه جهت بایگانی در سوابق ضبط و دیگر نسخ را تحویل متقاضی می دهد.

مدارک لازم برای صدور اظهارنامه ثبت نام

مدارک لازم برای صدور اظهارنامه ثبت نام در دفاتربازرگانی در اداره ثبت شرکت هاعبارت اند از: ۱-ارائه ۳برگ از اظهار نامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی، ۲-پلمپ دفاتر تجاری(روزنامه و کل)، ۳-ارائه گواهی پلمپ دفاتر تجاری، ۴-هنگامی که متقاضی شخص حقوقی باشد ارائه ۱ برگ از فتوکپی اگهی تاسیس شرکت و اخرین تغییرات دران،  ۵-ارائه فیش پرداختی جهت حق الثبت نام در دفاتر تجاری، ۶-اگر تمامی امور انجام شده توسط وکیل رسمی شرکت انجام پذیرد، ارائه فتوکپی برابر اصل سند رسمی وکالت نامه الزامی می باشد.

ثبت تغییرات و تصمیمات در شرکت

علی بازدید : 39 شنبه 10 آذر 1397 نظرات ()

تغییرات و تصمیمات شرکت‎ها در برگیرنده تمامی تغییرات و تصمیمات شرکت‌ها‎ می‎باشد که طی مجمع عمومی عادی یا مجمع عمومی فوق العاده و یا در جلسات هیات مدیره بنا به ضرورت‌ها‎یی انجام می‎شود. شرکت‌ها‎ در طی دوره فعالیت‌ها‎ خود به دلایل گوناگونی دست به تغییرات شرکت می‎زنند. این تغییرات ممکن است در نام شرکت، موضوع فعالیت، افزایش یا کاهش سرمایه، ورود و خروج شرکا و …. باشد.

تغییرات و تصمیمات شرکت‎ها در برگیرنده تمامی تغییرات و تصمیمات شرکت‌ها‎ می‎باشد که طی مجمع عمومی عادی یا مجمع عمومی فوق العاده و یا در جلسات هیات مدیره بنا به ضرورت‌ها‎یی انجام می‎شود. شرکت‌ها‎ در طی دوره فعالیت‌ها‎ خود به دلایل گوناگونی دست به تغییرات شرکت می‎زنند. این تغییرات ممکن است در نام شرکت، موضوع فعالیت، افزایش یا کاهش سرمایه، ورود و خروج شرکا و …. باشد.

مجمع عمومی فوق العاده می‎تواند در موارد زیر دست به تغییراتی در شرکت بزند:

۱-انحلال شرکت

۲-افزایش یا کاهش سرمایه

۳-تغییر در مفاد اساسنامه که شامل؛ تغییر نام شرکت، افزایش یا کاهش سرمایه، تغییر موضوع فعالیت، افزایش یا کاهش تعداد مدیران شرکت، تغییر مکان استقرار شرکت، تبدیل سهام به با نام و یا بی نام، تغییر در حد نصاب لازم به منظور تشکیل مجامع.

مجمع عمومی عادی نیز در مواردی همچون تعیین اعضاء هیئت مدیره (اصلی و علی البدل)، تعیین بازرس (اصلی و علی البدل)، تعیین پاداش مدیران، تصویب بیلان مالی و …


ثبت تغییرات و تصمیمات شرکت ها در دو شیوه صورت می گیرد جدیدترین نوع آن ثبت اینترنتی است. در ثبت اینترنتی شرکت‌ها‎ی ثبت به منظور تسهیل و تسریع در امور ثبت تغییرات و تصمیمات شرکت‌ها اولین اپلیکیشن ثبت تغییرات را ارائه داده‎اند تا متقاضیان بتوانند با نصب این نرم افزار تمامی امور تغییرات و تصمیمات خود را به ثبت برسانند. در این شیوه مدارک مورد نیازی برای ثبت تغییرات نیز می توانند اسکن شده و به همراه تغییرات صورت گرفته برای سازمان ثبت شرکتها ارسال شود.

در شیوه دیگر ثبت تغییرات، متقاضیان می توانند با داشتن مدارک مورد نیاز به همراه تغییرات انجام شده، به شرکتهای ثبت اسناد مراجعه نمایند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت تغییرات و تصمیمات شرکت

۱-افزایش یا کاهش سرمایه

–ارائه مجوز از مراجع ذیصلاح در صورت لزوم

–ارائه کپی مصدق شناسنامه و کارت ملی شرکاء جدید

–ارائه صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده با امضاء تمامی شرکا

– ارائه لیست شرکا و میزان سهم الشرکه آنها با امضاء تمامی شرکا

–ارائه تقویم سرمایه غیرنقدی به امضاء کلیه شرکاء، چنانچه محل افزایش سرمایه غیرنقدی می‎باشد

–ارائه دو نسخه اظهارنامه پس از افزایش سرمایه با رعایت تبصره ذیل ماده ۸۳ لایحه اصلاحی قانون تجارت

–ارائه اصل اگهی دعوت مطابق اساسنامه شرکت و با  رعایت موارد مواد ۶ و  قانون تجارت، چنانچه جلسه با حضور اکثریت شرکاء تشکیل شده

۲-تغییر نام، موضوع، کاهش یا افزایش تعداد اعضا، انحلال شعبه، تغییر مکان و سال مالی شرکت

–ارائه صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده با امضاء هیات رئیسه ذیل مجمع الزامی است

–ارائه اصل آگهی دعوت، چنانچه مجمع مذکور با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شده باشد

–ارائه لیست حاضرین در مجمع به منظور رعایت ماده ۹۹ لایحه اصلاحی قانون تجارت با امضاء تمامی سهامداران

–چنانچه مجمع مذکور دو نوبتی باشد، ارائه صورتجلسه منفی نوبت اول و اصل آگهی دعوت نوبت اول و دوم ضرورت دارد.

۳-مدارک برای تصمیم تعیین ناظر تصفیه

–ارائه لیست حاضرین در مجمع

–ارائه یک نسخه صورت جلسه مجمع عادی و فوق‎العاده.

–در صورتی که شخص حقوقی باشد ارائه برگ نمایندگی، کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی برای تصفیه ناظر الزامی است

آیا گرفتن نمایندگی شرکتهای خارجی نیاز به مراجعه به شرکتهای ثبتی دارد؟

علی بازدید : 29 یکشنبه 06 آبان 1397 نظرات ()

جهت اخذ نمایندگی شرکتهای خارجی نیاز به گذراندن مراحل مشخص شده و تهیه مدارک مربوطه می باشد. در این مقاله اطلاعات لازم به عنوان راهنما شرح داده شده است .اولین گام برای این منظور مکاتبه با شخص حقوقی خارجی می باشد که باید به بهترین شکل انجام داده شود. مرحله دوم برای گرفتن نمایندگی شرکتهای خارجی دریافت تاییدیه از وزارت امور خارجه ایران می باشد و هم چنین این وزارت مسئول بررسی و تایید تمامی مدارک شخص حقوقی یا حقیقی خارجی از جمله آگهی تاسیس، روزنامه رسمی و اساسنامه ی آن که به زبان فارسی ترجمه شده است می باشد. اشخاص حقیقی یا حقوقی که تمایل به اخذ نمایندگی دارند باید در زمینه ی کاری مشترک، دارای تخصص و سابقه کار بوده و هم چنین در مکاتبات خود شرایط مالی و توجیهات اقتصادی و سودآوری حاصل از دریافت نمایندگی شرکتهای خارجی را به طور کامل بیان نموده و به نتیجه برسانند.

روش اخذ نمایندگی شرکتهای خارجی در ایران در شرکتهای ثبتی

اگر بخواهیم به طور دقیق تر این موضوع را شرح دهیم ابتدا باید تفاوت بین شعبه خارجی و نمایندگی خارجی را مشخص سازیم، شعبه واحدی از یک شرکت می باشد که در منطقه ی دیگری فعالیت می نماید و خدماتی که ارائه  میدهد کاملا مطابق با خدمات و محصولات واحد اصلی است. دارای اختیارات محدود است و میزان استقلال آن توسط واحد اصلی تعیین می شود اما در مورد نمایندگی شرکتهای خارجی، شرایط متفاوت است برای مثال فاصله جفرافیایی بیشتر بوده و تمامی مسئولیت های نظارتی و حقوقی برعهده ی خود نمایندگی است و البته از لحاظ کاری بخشی از وظایف واحد اصلی به این واحد اختصاص داده میشود.

روش اخذ نمایندگی شرکتهای خارجی در ایران
 
برای اینکار مراجعه به اداره ثبت شرکتها لازم می باشد. کلیه مراحل توسط خود شخص حقیقی یا حقوقی متقاضی نمایندگی و یا از طریق یک شرکت ثبتی قابل انجام و پیگیری است . در وهله ی اول تعیین نام دارای اهمیت می باشد و باید کاملا مطابق با نام واحد اصلی  باشد و هیچگونه تغییر، ویرایش یا ترجمه ای صورت نگیرد .عبارت نمایندگی یا شعبه باید حتما ذکر شود . ورود اطلاعات لازم برای ثبت نمایندگی شرکتهای خارجی به صورت مکانیزه انجام می شود .کلیه ی مدارک باید به واحد پذیرش تاسیس تحویل داده شود و یک رسید دریافت گردد که شامل تاریخ تعیین شده برای مراجعه ی بعدی است . در این تاریخ نتیجه و موافقت با اخذ نمایندگی مشخص می گردد . پس از آن در مرحله ی کارشناسی نیاز به دریافت مجوز های لازم تشخیص داده شده و اگر لازم باشد نامه ی استعلام و اخذ آن صادر می شود، در غیر این صورت صحت اطلاعات تایید شده و پیشنویس آگهی تاسیس نمایندگی شرکتهای خارجی صادر می شود .در مرحله ی بعد لازم است که تمامی وجوه لازم و هزینه ها پرداخت گردند . در پایان، پیش نویس جهت امضای نهایی و گواهی  ” ثبت با سند برابر است ” در اداره کل ثبت شرکتها تکمیل می گردد و شماره ی ثبت و شناسه ملی اعطا می شود. یک نسخه از آگهی تاسیس نمایندگی شرکتهای خارجی به واحد روابط عمومی این اداره باید تحویل داده شود تا در روزنامه های کثیرالانتشار درج گردد.

تعداد صفحات : 11

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 103
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 109
  • آی پی دیروز : 105
  • بازدید امروز : 372
  • باردید دیروز : 364
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,483
  • بازدید ماه : 5,101
  • بازدید سال : 7,677
  • بازدید کلی : 39,899