close
دانلود آهنگ جدید
جالبترین - 2
loading...

جالبترین

ثبت شرکت تولید دستمال کاغذی

علی بازدید : 79 چهارشنبه 18 دي 1398 نظرات ()

 

دستمال کاغذی به نوعی بافت نرم، جذب کننده رطوبت و یکبار مصرف اشاره دارد که برای استفاده روی صورت مناسب است . این دستمال ها جایگزین یکبار مصرف برای دستمال های پارچه ای است .

در دوران کنونی، پیشرفت علم به همراه آگاهی مردم برای حفظ سلامت فردی و همچنین آسانی در مصرف باعث شده است  که تولید دستمال کاغذی در تمام جهان فراگیر شده و تبدیل به یکی از صنایع مهم درهر کشور و منطقه ای گردد. به راحتی می توان ادعا کرد که هیچ مکانی امروزه بدون دستمال کاغذی یافت نمی شود.

دستمال کاغذی بسته به نوع استفاده ای که از آن می شود انواع گوناگونی دارد . در یک دسته بندی کلی می توان آن را به دو نوع تقسیم نمود :

دستمال هایی که در داخل خانه استفاده می شوند و دستمال هایی که در خارج از محیط منزل مورد استفاده قرار می گیرند.

با این تقسیم بندی، موارد مصرف دستمال کاغذی بیشتر مشخص می شود، انواعی که در منازل استفاده می شوند برای مقاصدی چون: بهداشت فردی، آشپزخانه، حمام و سرویس های بهداشتی کاربرد دارند و موارد مصرف دستمال هایی که برای خارج از منازل در نظر گرفته شده اند، بیشتر در حیطه مقاصد تجاری است، مانند : هتل ها، رستوران ها و بیمارستان ها که انواع مختلفی از دستمال های کاغذی مانند : حوله کاغذی، دستمال توالت، دستمال سفره، دستمال مرطوب و... در آن ها مورد استفاده قرار می گیرند.

امروزه بررسی صنعت و ظرفیت تولید صنایع سلولزی و بهداشتی از مهم ترین و اساسی ترین صنایع هر کشوری محسوب می شود چرا که مورد استفاده تمامی اقشار جامعه و تمامی مقاطع سنی قرار گرفته است. این روند افزایش خط تولید دستمال کاغذی، سبب می شود تا بتوان با ثبت شرکت تولید دستمال کاغذی به عنوان یک فرصت شغلی بهینه استفاده کرد. برای ایجاد کسب و کار در این زمینه شما باید در ابتدا یک شرکت دریکی از دو قالب رایج سهامی خاص و یا با مسئولیت محدود به ثبت برسانید. حائز اهمیت است ، پیش از ثبت شرکت ، دریافت مجوز از سازمان های مربوطه الزامی می باشد.

متقاضیان ثبت شرکت تولید دستمال کاغذی، جهت انجام پروسه تشکیل شخص حقوقی ابتدا باید با اشراف به قوانین نوع شخصیت حقوقی را انتخاب نمایند و با بررسی قوانین مرتبط با آن نوع از شرکت ها تصمیم گیری های مرتبط را انجام دهند. در ادامه پس از آشنایی مختصر با انواع شرکت های تجاری به بررسی شرایط و مدارک لازم جهت ثبت شرکت تولید دستمال کاغذی می پردازیم.

• شرکت سهامی خاص :

این شرکت حتی اگر فعالیت تجاری نداشته باشد، یکی از انواع شرکت تجاری محسوب می شود که تمامی سرمایه آن توسط سرمایه گذاران تأمین می شود و سرمایه به صورت سهم می باشد و مسئولیت شرکا در مقابل دیون شرکت به اندازه سهم آنها می باشد.

• شرکت سهامی عام :

شرکت های که مؤسسین آنها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تأمین می کنند اینگونه شرکت ها شرکت سهامی عام نامیده می شوند ومطابق ماده 5 قانون تجارت سرمایه شرکت های سهامی عام از 5,000,000 ریال کمتر باشد.

نکته : در شرکت های سهامی عام عبارت " شرکت سهامی عام " و در شرکت های سهامی خاص عبارت " شرکت سهامی خاص " باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت در کلیه اوراق واطلاعیه ها وآگهی های شرکت به طور روشن وخوانا قید شود.

• شرکت با مسئولیت محدود :

شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است.

• شرکت تضامنی :

شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود؛ اگر دارایی شرکت برای تأدیه تمام قروض کافی نباشد،هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است.

• شرکت مختلط غیرسهامی :

شرکت مختلط غیر سهامی، شرکتی است که برای امور تجاری تحت اسم تجاری مخصوص بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می شود. شریک ضامن مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود.

• شرکت مختلط سهامی :

شرکت مختلط سهامی، شرکتی است که تحت نام مخصوصی بین عده ای شرکای سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می شود. شرکاء سهامی کسانی هستند که سرمایه آن ها به صورت سهام یا قطعات سهام متساوی القیمت درآمده و مسئولیت آنها تا میزان همان سرمایه است که در شرکت دارند. شریک ضامن کسی است که سرمایه او به سهام در نیامده و مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود.

• شرکت نسبی :

شرکتی است که برای امور تجارتی در تحت اسم مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته اند.

• شرکت تعاونی :

شرکتی است که اشخاص به منظور رفع نیازمندی های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی خود، از طریق خودیاری و کمک متقابل آن را تشکیل می دهند. در این شرکت‌ها، فعالیت اشخاص عضو، سرمایه شرکت را تشکیل می دهد.

• شرایط لازم جهت ثبت شرکت تولید دستمال کاغذی سهامی خاص :

- حداقل سه نفرعضو اصلی

- حداقل سرمایه شرکت 100,000تومان

- پرداخت حداقل 35% از سرمایه به صورت نقدی

• مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تولید دستمال کاغذی سهامی خاص :

- تکمیل و ارائه دو برگ اظهارنامه

- گواهی عدم سوء پیشینه کیفری

- ارائه دو جلد اساسنامه

ـ اقرار نامه ممضی

- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین

- تصویربرابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی

- ارائه مجوز درصورت نیاز

- ارائه گواهی مبنی بر پرداخت حداقل 35 درصد سرمایه شرکت

• شرایط لازم جهت ثبت شرکت تولید دستمال کاغذی با مسئولیت محدود :

- حداقل تعداد شرکاء در شرکت با مسئولیت محدود 2 نفر می باشد.

- حداقل سرمایه اسمی مبلغ یک میلیون ریال می باشد.

ـ تعهد با پرداخت کل سرمایه

• مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تولید دستمال کاغذی با مسئولیت محدود :

- تکمیل و ارائه دو برگ تقاضانامه ی ثبت شرکت

- ارائه دو برگ شرکتنامه

- ارائه دو نسخه از اساسنامه

ـ امضاء اقرار نامه

- ارائه فتوکپی شناسنامه و کارت ملی شرکاء و مدیران

- تکمیل و ارائه دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین

- اعضاء هیأت مدیره نباید کارمند بوده ونباید دارای سابقه کیفری (سوء پیشینه) باشند.

- ارائه مجوز از مراجع ذیصلاح در صورت نیاز برای فعالیت

مدارکی که باید به مرجع ثبت شرکت ها تقدیم شود و هم چنین تصمیماتی که باید پس از ثبت در دفتر ثبت شرکت ها آگهی شود

علی بازدید : 101 چهارشنبه 18 دي 1398 نظرات ()

 

 

مدارکی که مطابق لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347باید به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم شود، به قرار زیر می باشند :

1ـ اظهارنامه ثبت شرکت امضاء شده به امضای مؤسسین به همراه مدارک زیر :

الف ـ طرح اساسنامه شرکت، به امضای مؤسسین

ب ـ طرح اعلامیه پذیره نویسی امضاء شده به امضای مؤسسین در شرکت های سهامی عام.

ج ـ صورتجلسه مجمع عمومی مؤسس یا اولین مجمع عمومی متشکله ازشرکاء، به پیوست :

1ـ اعلامیه کتبی قبولی سمت ازطرف مدیران شرکت.

2ـ اعلامیه کتبی قبولی سمت ازطرف بازرس یا بازرسان شرکت.

3ـ مصوبه رایج به ذکر نام روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی ها و اطلاعیه ها و اعلامیه های شرکت در آن منتشر خواهد شد.

د ـ گواهی مدیر یا مدیران شرکت حاکی از تقویم وتقدیم کلیه آورده های غیرنقدی شرکاء که به رضایت شرکاء تقویم و قیمت هریک از سهم ها تعیین شده است‌.

ه ـ گواهی نامه بانکی حاکی ازپرداخت قیمت نقدی کلیه سهام مورد تعهد به حساب شرکت در شرف تأسیس.

2ـ شرکتنامه تنظیمی بین شرکاء و امضاء شده به امضای آنها.

3ـ صورت اسامی شرکاء با تعیین نام و نام خانوادگی وعده سهام هریک یا میزان سهم الشرکه هرکدام.

4ـ اطلاعیه کتبی درمورد تبدیل سهام شرکت.

5ـ صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر انتشار اوراق قرضه.( فروش اوراق قرضه و درج شرایط صدور و انتشار آن همراه با طرح اطلاعیه انتشار اوراق قرضه.)

6ـ صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده در زمینه افزایش سرمایه در اثر صدور اوراق قرضه.

7ـ صورت جلسات مجامع عمومی مبنی بر اتخاذ تصمیم در موارد زیرین :

الف ـ انتخاب مدیران و بازرس یا بازرسان.

ب ـ تصویب ترازنامه

ج ـ کاهش یا افزایش سرمایه وهر نوع تغییر در اساسنامه.

د ـ انحلال شرکت و نحوه تصفیه آن.

۸ـ صورتجلسه هیأت مدیره درباره انتخاب مدیرعامل حاوی نام و مشخصات مدیرعامل و حدود اختیارات و مدت مدیریت و مأموریت و میزان حق الزحمه او‌.

9ـ طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام جدید وآخرین تراز نامه و حساب سود و زیان مصوب مجمع عمومی عادی، به پیوست اعلامیه پذیره نویسی سهام جدید صادره به منظور افزایش سرمایه.

10ـ صورت کاملی از مطالبات حال شده بستانکاران پذیره نویس را که به سهام شرکت تبدیل شده، به ضمیمه رونوشت اسناد و مدارک مبنی از تصفیه آن گونه مطالبات که بازرسان شرکت صحت آن را تأیید کرده باشند، همراه با صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده و اظهارنامه هیأت مدیره حاکی براینکه کلیه این سهام خریداری شده و بهای آن دریافت شده است، به منظور ثبت افزایش سرمایه.

11ـ صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده راجع به اتخاذ تصمیم درباره انحلال شرکت و حاوی اسامی مدیر یا مدیران تصفیه.

12ـ اعلامیه کتبی ختم تصفیه به وسیله مدیران تا پس از آگهی، نام شرکت از دفتر ثبت شرکت ها، و دفتر ثبت تجارتی حذف گردد.

13ـ دفاتر و سایر اسناد و مدارک شرکت تصفیه شده، تا مدت ده سال نگهداری شود.

⃰ لازم به ذکر است هرکس از اعلام مطالبی که طبق مقررات لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت باید به مرجع ثبت شرکت ها اعلام کند، بعضاً یا کلاً، خودداری نماید و یا مطالب خلاف واقع به مرجع مذکور اعلام دارد، قابل تعقیب کیفری بوده و به استناد بند ۴ ماده ۲۴۳ لایحه قانونی مزبور :

به حبس تأدیبی از سه ماه تا دو سال، یا به جزای نقدی از بیست هزار ریال تا دویست هزار ریال، یا به هر دو مجازات، محکوم خواهد شد.

• تصمیمات شرکت که پس از ثبت در دفتر ثبت شرکت ها باید آگهی شود :

تصمیمات شرکت های تجارتی در مواردی که گفته خواهد شد باید آگهی شود :

1ـ تغییر مواد اساسنامه شرکت که شایع ترین موارد آن افزایش و کاهش سرمایه می باشد.

2ـ تمدید مدت شرکت، اضافه بر مدت مقرر.

3ـ تصمیم راجع به انحلال شرکت ( حتی در مواردی که انحلال به واسطه انقضای مدت شرکت صورت می گیرد.) و تصمیم راجع به تعیین اسامی مدیر یا مدیران تصفیه و نشانی آنها.

4ـ تعیین کیفیت واریز کردن حساب و تغییر آن.

5ـ تبدیل شرکاء ( مثل جانشینی وراث شریک ضامن متوفی) و یا نقل و انتقال سهام یا سهم الشرکه.

6ـ خروج بعضی از شرکاء از شرکت.

7ـ تغییر اسم شرکت.

8ـ موقعی که تبدیل سهام بی اسم شرکت به سهام با اسم انجام می پذیرد. و صاحبان سهام درظرف مهلتی که از تاریخ انتشار اعلامی که دو بار، و به فاصله ده روز در روزنامه رسمی و روزنامه کثیر الانتشار مرکز اصلی شرکت انتشار می یابد و این مهلت کم تر از شش ماه نخواهد بود، سهام خود را به سهام جدید تبدیل ننمایند.( ماده ۷۶ قانون تجارت) و سهام جدیدی را که درازای سهام بی نام تبدیل نشده در شرکت موجود می باشد، شرکت از طریق مزایده به اشخاص دیگر بفروشد.( ماده ۷۸ قانون تجارت) قیمت سهامی که بدین طریق فروخته می شود، درمرکز اصلی شرکت و یا در بانک ملی ایران به امانت گذاشته می شود، آگهی خواهد شد.

9ـ تغییر مدیر یا مدیران شرکت.

10ـ تغییر بازرس یا بازرسان شرکت.

11ـ تغییر مرکز اصلی شرکت.

12ـ ثبت تأسیس شرکت.

13ـ موقعی که به واسطه ضررهای وارده نصف سرمایه شرکت از میان برود، و مدیران شرکت مکلفاً تمام صاحبان سهام را برای تشکیل مجمع عمومی دعوت نمایند، تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد بررسی و رأی قرار گیرد.تصمیم این مجمع درهرحال منتشر خواهد شد.

14ـ انتشار اعلامیه پذیره نویسی در روزنامه رسمی و روزنامه کثیر الانتشاری که آگهی های شرکت در آن منتشر می شود.

15ـ تبدیل سهام شرکت که در پی اطلاع دادن کتبی به مرجع ثبت شرکت ها، آگهی می شود.

16ـ اعلام کتبی تصمیم راجع به فروش اوراق قرضه و شرایط صدور آن و انتشار آن همراه با طرح اطلاعیه انتشار اوراق قرضه به مرجع ثبت شرکت ها، برای ثبت و انتشار در روزنامه رسمی.

17ـ نام و مشخصات و حدود اختیارات و مدت تصدی مدیر عامل.

18ـ تعداد سهام هریک از خریداران سهام جدید صادره در اثر افزایش سرمایه.

19ـ اعلام ختم تصفیه امور شرکت بعد از انحلال آن.

مدیر در شرکت سهامی و نحوه ی انتخاب آن

علی بازدید : 105 شنبه 16 آذر 1398 نظرات ()

 

به موجب بند 19 ماده 1 قانون اجرای سیاست های کلی نظام ، " مدیران شرکت : اعضاء هیات مدیره ، مدیر عامل و افراد دارای عناوین مشابه یا هر شخص دیگری که مسئولیت تصمیم گیری در شرکت ، به موجب قانون و یا اساسنامه آن ، یا به موجب حکم دادگاه و یا مراجع ذی صلاح قانونی به آن ها واگذار شده باشد ".

 

انتخاب مدیران

 

به موجب ماده 108 لایحه قانون تجارت ، " مدیران شرکت توسط مجمع عمومی موسس و مجمع عمومی عادی انتخاب می شوند ".

اولین مدیران شرکت در سهامی عام توسط مجمع عمومی موسس با اکثریت دوسوم آرای حاضر در جلسه رسمی و در سهامی خاص اولین مدیران با توافق تمامی سهامداران یا موسسین انتخاب می شوند.

مدیران بعدی پس از ایجاد شخصیت حقوقی شرکت ، با اکثریت نسبی آرای حاضر در جلسه رسمی توسط مجمع عمومی عادی انتخاب می شوند. انتخاب مجدد مدیران ولو به دفعات متعدد بلامانع است.

به موجب ماده 110 لایحه ، اشخاص حقوقی همان طور که می توانند به عنوان سهامدار شرکت انتخاب شوند، به عنوان اعضای هیات مدیره نیز انتخاب می شوند. باید توجه داشت شخص حقوقی شخصاَ نمی تواند در جلسات مجمع شرکت کند و نیاز به یک نماینده که شخص حقیقی است دارد تا ابراز کننده ی اراده شخص حقوقی باشد. شخص حقوقی نماینده ای را به صورت دائمی برای شرکت در جلسات هیات مدیره معرفی می کند، اما دائمی بودن بدن معنا نیست که شخص حقوقی حق عزل نماینده را نخواهد داشت. شخص حقوقی می تواند نماینده خود را عزل کند به شرط آن که جانشین او را کتباَ به شرکت معرفی نمایند والا در جلسات هیات مدیره غایب ( نه مستعفی یا معزول یا منعزل ) محسوب می شود. در صورتی که نماینده شخص حقوقی غایب باشد، نماینده شخص حقوقی بدون مشورت با شرکت انتخاب می شود و این نظر با ظاهر قانون نیز سازگار است ، اما به عقیده دکتر اسکینی معرفی نماینده با خود شخص حقوقی می باشد اما انتخاب آن با هیات مدیره است. نماینده شخص حقوقی هم می تواند از میان سهامداران باشد و هم خارج از سهامداران. مدت مدیریت نماینده بسته به شخص حقوقی دارد ، یعنی با پایان یافتن مدت مدیریت شخص حقوقی، نماینده او نمی تواند ادامه فعالیت دهد. نماینده شخص حقوقی در حکم اعضای هیات مدیره است و مسئولیت های مدنی و جزایی هیات مدیره شامل شخص نماینده نیز می شود.

شخص حقوقی و نماینده در صورت تقصیر و ورود خسارت مسئولیت مدنی دارند، آن هم از نوع مسئولیت تضامنی. زیان دیده بابت جبران خسارت به هر کدام که بخواهد می تواند مراجعه کند. به عقیده دکتر اسکینی ، اگر نماینده صرفاَ دستور شخص حقوقی را انجام دهد، پس از جبران خسارت در برابر زیان دیده می تواند به شخص حقوقی مراجعه کند.

انتخاب مدیران :

– انتخاب اولین مدیران در سهامی خاص : کلیه سهامداران

– انتخاب اولین مدیران در سهامی عام : مجمع عمومی موسس

– انتخاب مدیران بعدی : مجمع عمومی عادی

 

تعداد اعضا

به موجب ماده 107 لایحه ، هیات مدیره شرکت سهامی عام مرکب از حداقل 5 عضو می باشد. در شرکت سهامی خاص، تصریح قانونی در رابطه با تعداد اعضای هیات مدیره وجود ندارد اما اعضای هیات مدیره سهامی خاص نباید از 3 عضو کم تر باشند. حداکثر تعداد اعضای هیات مدیره شرکت سهامی عام و خاص در قانون مشخص نشده است.

 

مدت ماموریت مدیران

به موجب ماده 109 لایحه ، مدت ماموریت مدیران طبق اساسنامه مشخص می شود و در هر صورت این مدت نباید بیش از 2 سال باشد. این محدودیت به موجب قانون است و قاعده آمره می باشد. اگر مدت ماموریت مدیران پایان یابد طبق ماده 136 لایحه ، مدیران سابق تا انتخاب مدیران جدید به کار خود ادامه می دهند.

 

عزل مدیران

می توان تمام مدیران و یا برخی از آنان را عزل نمود. در موقع عزل باید جانشین مدیر را انتخاب نمود. قانونگذار نامی از مجمع عمومی که اختیار عزل دارد نبرده، اما این اختیار هم با مجمع عمومی عادی و هم مجمع عمومی فوق العاده می باشد. عزل مدیران در مجمع عمومی عادی با اکثریت مطلق آرای حاضر در جلسه رسمی امکان پذیر است.

 

مقالاتانتخاب مدیر شرکتسهامدارانشرکت سهام

تشکیل مجمع عمومی موسس در شرکت های سهامی

علی بازدید : 87 شنبه 16 آذر 1398 نظرات ()

 

شرکت سهامی یکی از بزرگترین و محبوب ترین انواع شرکت های تجاری در جهان می باشد. به موجب قانون، این شرکت، شرکتی است که سرمایه ان به سهام تقسیم می شود و مسئولیت صاحبان سهام به مبلغ اسمی انهاست .

مشخصات اصلی این نوع شرکت تجاری عبارت است از :

1- مسئولیت دارندگان سهام فقط محدود به سهام ان ها می باشد .

2- کلیه عملیات شرکت بازرگانی محسوب می شود .

3- عده شرکا ء کمتر از سه نفر نباشد .

4- سرمایه شرکت نمی بایست از مبلغ تعیین شده توسط قانون گذار کمتر باشد .

سازماندهی شرکت سهامی ، به صورتی دموکراتیک ، بر عهده سه رکن اصلی شرکت است : رکن تصمیم گیرنده ( مجمع عمومی ) ، رکن اداره کننده ( هیات مدیره ) و رکن نظارت کننده ( بازرس).

مجامع عمومی عبارتند از :

الف- مجمع عمومی موسس

ب- مجمع عمومی فوق العاده

ج- مجمع عمومی عادی سالیانه

 

تشکیل مجمع عمومی موسس در شرکت های سهامی

تشکیل مجمع عمومی موسس در شرکت های سهامی عام الزامی است و پس از انجام تکالیف مندرج در ماده 16 ” لایحه ” ، برنامه ریزی دعوت ، تهیه اسناد لازم و تشکیل مجمع عمومی موسس از سوی موسسین انجام می شود. تهیه و انتشار دعوت نامه مجمع ، تهیه برگه های ورود به جلسه ، برگه رای ، لیست حاضران در جلسه و مسئولیت هرگونه بی نظمی و اخلالی که باعث تضییح حق رای پذیره نویسان شود، به عهده هیات موسس است.

موسسین طبق ماده 74 ” لایحه ” موظف اند گزارشی جامع در مورد اهداف تشکیل شرکت، اسامی و مشخصات موسسین، میزان سهام و اعلام پذیره نویسی کلیه سهام شرکت تهیه و پنج روز قبل از تشکیل مجمع عمومی موسس، در مکان تعیین شده در آگهی دعوت، برای ارائه به پذیره نویسان آماده نمایند.

چنانچه مبالغی مازاد بر مبلغ سهام عرضه شده در حساب ها واریز شده باشد باید جزییات ان، پیشنهاد موسسین در مورد چگونگی جذب آن، تخصیص سهام به متقاضیان مازاد و مالاَ پیشنهاد افزایش سرمایه، همه در گزارش ذکر شود تا حاضرین در جلسه مجمع عمومی با آگاهی کامل از وضعیت سرمایه و سهام شرکت و در صورت تمایل افزایش سرمایه و اصلاح ماده مربوط در اساسنامه تصمیم گیری کنند.

اگر آورده موسسین به صورت غیرنقدی بوده و یا برای خود مزایای خاصی مطالبه کرده باشند، این موارد نیز باید در گزارش مورد نظر به نحو مشروح و مستند عنوان شود زیرا تصمیم گیری در مورد آن با پذیره نویسان است و موسسان در این بخش حق رای ندارند.

آورده غیرنقدی مانند اموال منقول و غیرمنقول، سهام ، امتیاز ، دانش فنی و لیسانس باید از سوی کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی شود و مشروح مزایای مورد مطالبه موسسین در گزارش آمده باشد.

با توجه به اینکه قانون گذار مزایای موسسین را احصا نکرده و مشخص نیست حدود و دامنه این مزایا چه می تواند باشد، همان ابهامی که در مورد سهام ممتاز وجود دارد برای مزایای مورد مطالبه موسسین هم دیده می شود.

در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

مو.راهنمای انتخاب نام شرکت

علی بازدید : 95 سه شنبه 12 آذر 1398 نظرات ()

 

نام ، نشات گرفته از نیاز به اشاره سریع و آسان به اشخاص و اشیاء و معانی است. برای درک نیاز به نام کافیست برای لحظه ای کوتاه، زندگی بدون نام را تصور کرده و دشواری های آن را دریابیم.

در دنیای تجارت نیز این ضرورت محسوس است. شخص حقوقی تاجر، یعنی شرکت تجاری ، به محض تولد، نیازمند نام است . بدین ترتیب شرکت های تجاری به عنوان اشخاصی که تازه حیات خود را آغاز می کنند، باید دارای نام باشند. قانون گذار برای تعیین نام شرکت مقرراتی وضع کرده است. تردیدی نیست که قوانین تعیین نام باید از همان آغاز مورد توجه قرار گیرد. ما در این مقاله برآنیم تا به کلیه ی این ضوابط قانونی بپردازیم. شایان ذکر است شما عزیزان علاوه بر مطالعه ی نوشتار ذیل، در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی در رابطه با  انتخاب نامی متمایز، می توانید با کادر مجرب ما در ثبت شرکت نیک تماس حاصل فرمایید.

 

نکات اساسی در انتخاب نام شرکت :

1- نام های انتخابی باید دارای معنا و مطابق با فرهنگ اسلامی باشد. نام هایی که مخالف موازین شرعی، نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنا یا الفاظ  قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشد قابل تایید نمی باشد.

2- با توجه به بند 10 ماده یک آیین نامه نامگذاری شهرها ، خیابان ها ، اماکن و موسسات عمومی مصوب 6/ 9/ 1375 شورای عالی انقلاب فرهنگی ، شرکت ها باید از انتخاب اسامی خارجی برای خود خودداری ورزیده و اسامی مذکور را در صورت استفاده به نام های غیر خارجی تغییر دهند. در همین باره ، قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی ، عناوین و اصطلاحات بیگانه مصوب 14 / 9 / 75 نیز به تصویب رسیده است. لذا، واژگان انتخابی برای نام ، باید در لغت نامه دهخدا و یا در فرهنگ معین وجود داشته باشند. یعنی همان طور که گفته شد حتماَ باید واژگان ایرانی باشند .

3- نام های انتخابی می بایست تکراری نبوده و قبلاَ به ثبت نرسیده باشد.

طرق استعلام نام شرکت به قرار ذیل است  :

الف) استفاده از پایگاه های اطلاعاتی شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور به نشانی  

ب) استفاده از پایگاه های اطلاعاتی روزنامه رسمی کشور به نشانی  

4- در انتخاب نام شرکت حتماَ باید از اسم خاص استفاده شود.

5- حداقل تعداد سیلاب ها در نام شرکت 3 سیلاب است.

6- نام انتخابی نباید لاتین باشد.

آخر اینکه در انتخاب نام شرکت به نوع و فعالیت شرکت توجه شده باشد. به کمک نام شرکت مشخص می شود که شرکت چه اهدافی دارد و راجع به چیست.

نام شرکت در موارد زیر قابل تایید نمی باشد:

– نام هایی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارند.

– نام هایی که در آن از اسامی،عناوین و اصطلاحات بیگانه استفاده شده باشد.

– نام هایی که مخالف موازین شرعی،نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشند.

– نام یا نام اختصاری یا حروفی که رسماَ متعلق به دولت باشد از قبیل ایران، کشور،  ناجا،مگر با ارائه مجوز از مقام صلاحیت دار دولتی.

– هنگامی که در یک نام پیشنهادی، ترکیبی از دو واژه فارسی، تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد،امکان ثبت آن وجود ندارد.

تبصره:واژه های بیگانه یا غیر متعارف یا مخفف تنها در صورتی قابل استفاده در نام شخص حقوقی(نام شرکت) است که مورد تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی باشند.

– چنانچه تفاوت نام پیشنهادی با نام ثبت شده تنها در استفاده از پسوند جمع (نظیر ون،ین،ها و یا جمع مکسر) یا حذف آن باشد امکان ثبت آن وجود ندارد.

– چنانچه  نام شخصیت حقوقی به صورت مقید ثبت شده باشد امکان انتخاب نام جدید مشتق از آن به صورت مطلق برای شخصیت حقوقی دیگر وجود ندارد.

– واژه هایی که به طرز گمراه کننده ای شبیه نام ثبت شده دیگری باشند، پذیرفته نمی شوند.

– اضافه کردن کلمات توصیفی از قبیل اصل، نوین، برتر، برترین ، نو به اسامی ثبت شده قبلی پذیرفته نمی شود.

– اضافه کردن اعداد به نام هایی که سابقه ثبت دارند پذیرفته نمی شود و در صورت استفاده اعداد در نام های جدید پیشنهادی باید نگارش آن ها به صورت حروفی باشد.

تبصره:چنانچه نام پیشنهادی مشمول بندهای فوق باشد فقط در صورت ارائه رضایت نامه کتبی شخصیت حقوقی مقدم در قالب صورتجلسه هیات مدیره، قابل ثبت است.

 

چند نکته

 – اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است باید پیش از ارائه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها،به طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم نمایند.

– مهلت اعتبار نام تایید شده اشخاص حقوقی که منجر به ثبت و آگهی می گردند نامحدود است.در صورتیکه نام تایید شده شخص حقوقی در شرف تاسیس یا تغییر منجر به ثبت و آگهی نگردد صرفاَ سه ماه از تاریخ تایید نام اعتبار دارد.این مدت برای شرکت های سهامی عام،6 ماه از تاریخ تشکیل مجمع عمومی موسس می باشد.

– نام شخص حقوقی (نام شرکت) ثبت شده با رعایت تاریخ تقدم،مختص شخصی است که به نام آن در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است و دیگری حق اختیار عین نام مذکور یا متجانس (تام، ناقص حرکتی، لفظی) آن را ندارد. این حق پس از انحلال و ختم تصفیه، منتفی می شود.

– استفاده از اسامی شهرها و رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد.

– کلماتی از قبیل ساختمانی، بازرگانی، تجاری، مهندسی، مهندسی مشاور، حقوقی، تولیدی و…شرحی بر موضوع فعالیت محسوب می شود و در بررسی نام یا نام های درخواستی به منظور رعایت عدم سابقه و تشابه ،جزئی از نام محسوب نمی شود.

– نام های تایید شده قابل انتقال به غیر نمی باشد.

چگونگی انجام ثبت شرکت ها

علی بازدید : 87 یکشنبه 10 آذر 1398 نظرات ()

 

در مقالات قبلی اشاره شد که هر شرکتی تشکیل می شود موقعی دارای رسمیت است که به ثبت رسیده باشد اینک به قوانین و آیین نامه های مربوط به این موضوع بطور خلاصه اشاره می نماییم.

 

اولین قانون مربوط به ثبت شرکت ها در 11خرداد ماه سال 1310 شمسی به تصویب رسیده که شامل ده ماده می باشد و بعداَ به تدریج اصلاحاتی در آن به عمل آمده است که آخرین اصلاح در تاریخ 30 / 12 / 1362 انجام گرفته که راجع به حق الثبت شرکت ها می باشد و نکات مهمی که در آن مشاهده می شود به شرح ذیل می باشد :

برابر ماده 1 : هر شرکتی که در ایران تشکیل و مرکز اصلی آن در ایران باشد شرکت ایرانی محسوب است.

و برابر ماده 2 : کلیه شرکت های ایرانی مندرج در قانون تجارت ( سهامی ، ضمانتی، مختلط، تعاونی ) که تشکیل گردیده ولی به ثبت نرسیده تا آخر شهریور ماه 1310 باید به ثبت برسد در غیراینصورت به تقاضای دادستان محل، دادگاه مدیران آن ها را به یکصد الی هزار تومان جزای نقدی محکوم و در صورت تقاضای دادستان مبنی بر انحلال، حکم انحلال شرکت متخاف را نیز صادرخواهد نمود و در صورتیکه برای ثبت و تشریفات آن نیاز به مدت اضافی باشد دادگاه سه ماه مهلت اضافی تعیین خواهد کرد.

به این ترتیب مشاهده می گردد که از همان تاریخ فعالیت شرکتی قانونی شمرده می شود که به ثبت رسیده باشد و در حقیقت می توان گفت که به موجب این قانون ثبت شرکت ها الزامی و اجباری شده است.

 

آیین نامه ثبت شرکتها

براساس قانون ثبت شرکت ها و اینکه در ماده 9 آن تصریح گردیده نظامنامه های مربوط به وسیله وزارت عدلیه تنظیم خواهد شد.

اولین آیین نامه آن در 34 ماده تنظیم و از تاریخ 15 خرداد 1310 یعنی پس از تصویب قانون مزبور به موقع اجرا گذاشته شد که نکات جدیدی در آن قید گردیده بود و بعداَ نیز در آن اصلاحاتی به عمل آمد و آخرین اصلاحات در شهریور ماه 1340 انجام گردید که به پاره ای نکات مهم آن اشاره می گردد .

ماده 1- آیین نامه مورد بحث چنین می گوید :

اداره ثبت شرکت ها و علائم تجاری و اختراعات و اداره کل ثبت در تهران از این تاریخ به نام ( اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ) نامیده می شود و دارای وظایف ذیل خواهد بود :

1- ثبت شرکت های تجاری ایران حوزه تهران و همچنین ثبت کلیه شرکت های تجاری خارجی در ایران و موسسات غیرتجاری ایران حوزه تهران و ثبت کلیه موسسات خارجی در ایران.

2- ثبت علائم تجاری و اختراعات و نام تجاری و اشکال و ترسیمات داخلی

3- ثبت دفتر تجاری و پلمپ دفاتر تجاری و غیرتجاری حوزه تهران

و در موارد دیگر آن تصریح گردیده که :

الف: در هر محلی که اداره یا دایره یا شعبه ثبت موجود است برای ثبت شرکت ها داخلی و پلمپ دفاتر تجاری و ثبت نام تجاری و موسسات غیرتجاری متصدی مخصوصی از طرف اداره کل ثبت معین خواهد شد.

ب: اداره ثبت شرکت ها در تهران و دوایر ثبت شرکت ها در شهرستان ها در ثبت شرکتنامه قائم مقام دفترخانه های اسناد رسمی می باشند.

 

مقررات ثبت شرکتها و نشر شرکت نامه ها

ماده 195- ثبت کلیه شرکت های مذکور در این قانون الزامی و تابع جمیع مقررات قانون ثبت شرکت هااست.

ماده 196- اسناد و نوشتجاتی که برای به ثبت رساندن شرکت لازم است در نظامنامه وزارت عدلیه معین می شود.

ماده 197- در ظرف ماه اول تشکیل هر شرکت خلاصه شرکت نامه و منضمات آن طبق نظامنامه وزارت عدلیه اعلان خواهد شد.

ماده 198- اگر به علت عدم رعایت دستور دو ماده فوق بطلان عملیات شرکت اعلام شده هیچ یک از شرکاء نمی توانند این بطلان را در مقابل اشخاص ثالثی که با آن ها معامله کرده اند عذر قرار دهند.

ماده 199- هر گاه شرکت در چندین حوزه شعبه داشته باشد مقررات مواد 195 و 197 باید به قسمتی که در نظامنامه وزارت عدلیه معین می شود در هر حوزه جداگانه انجام گردد.

ماده 200- در هر موقع که تصمیماتی برای تغییر اساسنامه شرکت یا تمدید مدت شرکت زائد بر مدت مقرر یا انحلال شرکت ( حتی در مواردی که انحلال به واسطه انقضای مدت شرکت صورت می گیرد ) و تعیین کیفیت تفریغ حساب یا تبدیل شرکاء یا خروج بعضی از آن ها از شرکت یا تغییر اسم شرکت اتخاذ شود مقررات مواد 195 و 197 لازم الرعایه است. همین ترتیب در موقع هر تصمیمی که نسبت به مورد معین در ماده 79 این قانون اتخاذ می شود رعایت خواهد شد.

ماده 201- در هرگونه اسناد و صورتحساب ها و اعلانات و نشریات و غیره که به طور خطی یا چاپی از طرف شرکت های مذکور در این قانون به استثنای شرکت های تعاونی صادر می شود سرمایه شرکت صریحاَ باید ذکر گردد و اگر تمام سرمایه پرداخته نشده قسمتی که پرداخته شده نیز باید صریحاَ معین شود، شرکت متخلف به جزای نقدی از دویست تا سه هزار ریال محکوم خواهد شد.

تبصره – شرکت های خارجی نیز که به وسیله شعبه یا نماینده در ایران اشتغال به تجارت دارند در مورد اسناد و صورتحساب ها و اعلانات و نشریات خود در ایران مشمول مقررات این ماده خواهند بود.

 

به موجب قوانین ایران، کسانی که می توانند در ایران شرکت ثبت نمایند به قرار ذیل می باشند:

– کلیه ی اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از ایرانی و خارجی می توانند در ایران شرکت ثبت نمایند.

– اشخاص خارجی می توانند بدون شریک ایرانی به صورت مالکیت 100% در ایران شرکت ثبت نمایند.

– چند شرکت با هم می توانند بدون وجود اشخاص حقیقی شرکت مستقلی ثبت نمایند.(Joint Venture) به منظور ایجاد اشتغال در ایران،سعی شده است تا این روند در ایران راحت طی گردد. (مدارک لازم گواهی ثبت شرکت+ کپی مدارک هویتی نمایندگان آن ها)

نکته : دارا بودن سوء پیشینه اشخاص مانعی جهت ثبت شرکت نیست فقط نمی توانند جزء هیئت مدیره،مدیر عامل و یا بازرسین شرکت باشند.

 

شرایط ثبت شرکت های خارجی در ایران

در مورد ثبت شرکت های خارجی که در ایران فعالیت داشته اند ماده 3 قانون مربوط به ثبت شرکت ها چنین می گوید :

( از تاریخ اجرای این قانون هر شرکت خارجی برای اینکه مبادرت به وسیله شعبه یا نماینده به امور تجاری یا صنعتی یا مالی در ایران مبادرت نماید باید در مملکت اصلی خود شرکت قانونی شناخته شده و در اداره ثبت اسناد تهران به ثبت رسیده باشد ).

به موجب این ماده شرکت های خارجی در صورتی می توانند در ایران به امور صنعتی یا مالی بپردازند که :

اولاَ : در کشور خودشان قانون آن ها را به رسمیت شناخته باشد.

ثانیاَ : در اداره ثبت اسناد تهران به ثبت رسیده باشند.

علاوه بر ماده مزبور به موجب مواد بعدی شرکت های خارجی باید در مورد نکات ذیل اقدامات لازم به عمل آورند. در غیراین صورت محدودیت هایی و در موارد لزوم مجازاتی درباره آن ها اعمال خواهد شد.

1- هر شرکت خارجی که در تاریخ اجراء این قانون تشکیل شده باید ظرف چهارماه تقاضای ثبت نماید.

2- هر گاه این مهلت برای تهیه و تسلیم اوراق لازمه به اداره ثبت کافی نباشد در صورت تقاضای نماینده شرکت رئیس محکمه ابتدایی تهران تا 6 ماه مهلت اضافی خواهد داد.

3- کسانیکه به عنوان نمایندگی یا مدیریت شعبه شرکت های خارجی در ایران به امور تجاری یا صنعتی یا مالی اقدام کرده و قبل از انقضاء موعد تعیین شده درباره ثبت آن ها اقدام ننموده باشند به تقاضای دادستان و به حکم محکمه ابتدایی تهران ، به جزای نقدی از 500 الی هزار تومان محکوم خواهند شد.

4- علاوه بر مجازات نقدی پس از صدور حکم برای هر روز تاخیر به پنج الی پنجاه تومان جریمه نیز محکوم خواهند شد.

5- هرگاه حکم قطعی شده و تا سه ماه از تاریخ ابلاغ همچنان تخلف ادامه یابد دولت باید از ادامه عملیات نماینده یا مدیر شرکت متخلف جلوگیری نماید.

سوالات خود را از ما بپرسید.

انتخاب رئیس و نایب رئیس هیات مدیره شرکت سهامی

علی بازدید : 94 یکشنبه 10 آذر 1398 نظرات ()

 

 

رکن اداره کننده و به عبارت دیگر قوه مجریه شرکت های سهامی اعضای هیات مدیره آن هستند. سهام داران با انتخاب اعضای هیات مدیره و اعتماد به حسن عملکرد و درایت آنان سرمایه های خود را به شرکت می سپارند و آنان نیز با بهره گیری از هوش و خلاقیت خود پس از انقضای سال مالی سود مناسبی عاید شرکت و سهام داران می کنند.

 

طبق مفاد ماده 107 ” لایحه ” هیات مدیره شرکت های سهامی از میان صاحبان سهام انتخاب می شوند بنابراین در زمان برگزاری مجمع عمومی برای انتخاب مدیران، مدیر منتخب حداقل باید دارای یک سهم از سهام شرکت باشد و اگر طبق اساسنامه تعداد سهام وثیقه مدیران از یک سهم بیشتر باشد بر اساس ماده 115 ” لایحه ” از تاریخ انتخاب یک ماه فرصت دارد تا نسبت به تکمیل آن اقدام نماید.

در مورد تعداد اعضای هیات مدیره در شرکت های سهامی خاص قانون ساکت است ولی در مورد شرکت های سهامی عام ماده 107 ” لایحه ” انتخاب حداقل پنج نفر را الزامی می داند.

با توجه به ماده 119 و 124 ” لایحه ” و امکان جمع دو سمت هیات مدیره در یک نفر می توان نتیجه گرفت که حداقل مدیران در شرکت های سهامی خاص باید دو نفر باشد.

مدیران در مجامع عمومی موسس، عادی سالیانه و عادی به طور فوق العاده انتخاب می شوند ولی نحوه رای گیری و انتخاب آنان در مجمع موسس و عادی تفاوت دارد. در مجمع عمومی عادی آرا در تعداد مدیرانی که باید انتخاب شوند ضرب می شود ولی در مجمع موسس چنین نیست.

لازم به ذکر است، بر اساس ماده 110 ” لایحه ” ، اشخاص حقوقی می توانند به مدیریت شرکت انتخاب شوند.

برای عضویت در هیات مدیره شرکت سهامی شخص باید اهلیت داشته باشد و سهامدار شرکت باشد ؛ علاوه بر این ، نباید مشمول بعضی محرومیت ها و ممنوعیت هایی که قانون مقرر کرده است باشد.

الف ) اهلیت

قانونگذار ما در لایحه 1347 برای احراز سمت مدیریت شرط سنی قائل نشده است ؛ بنابراین ، مدیر می تواند هر سنی داشته باشد، مشروط بر اینکه دارای اهلیت باشد.

ب) سهامدار بودن

مدیران شرکت باید سهامدار شرکت باشند و سهام آنان تابع رژیم حقوقی خاصی است. البته ، در مورد اشخاص حقوقی مدیر ، لازم نیست نماینده شان دارای سهم در شرکت باشد ، بلکه خود آنان باید واجد چنین شرطی باشند تا بتوانند در هیات مدیره عضویت پیدا کنند.

 

انتخاب رئیس و نایب رئیس هیات مدیره شرکت سهامی

ماده 119 ” لایحه ” مشتمل بر مقررات آمره در انتخاب رئیس و نایب رئیس هیات مدیره است. بر این اساس در اولین جلسه هیات مدیره انتخاب رئیس و نایب رئیس از بین اعضا، شخص حقیقی بودن رئیس و نایب رئیس، هم زمانی دوره تصدی آنان با دوره تصدی عضویت هیات مدیره و امکان عزل هر یک بدون علت در هر زمان از سوی هیات مدیره الزامی است و هر نوع توافقی خلاف موارد فوق باطل و کان لم یکن خواهد بود.

در تبصره یک این ماده تکلیف اشخاص حقیقی که به نمایندگی از شخص حقوقی عضو هیات مدیره معرفی شده اند و در تبصره دو آن هم وظایف نایب رئیس هیات مدیره مشخص شده است.

در شرکت های سهامی سمت رئیس هیات مدیره معمولاَ سمتی تشریفاتی و شکلی است. وظیفه وی دعوت و اداره جلسات هیات مدیره، دعوت مجامع عمومی صاحبان سهام و تصدی گری ریاست مجامع عمومی صاحبان سهام است به این شرط که عزل و انتخاب مدیران در دستور جلسه مجمع عمومی نباشد.

قانون گذار اختیار یا امتیاز دیگری برای رئیس هیات مدیره بیش از موارد فوق پیش بینی نکرده است. در نتیجه درج اقتدارات و آرای ویژه برای رئیس هیات مدیره مثلاَ دارا بودن رای قاطع در زمان تساوی آرا و یا اختلاف بین مدیران در زمان رای گیری مغایر با مصرحات لایحه اصلاحی قانون تجارت در مورد مسئولیت های مشترک و تضامنی مدیران است. به عبارت دیگر منطقی نیست یک نفر با داشتن رای قاطع در هیات مدیره تصمیم گیری های کلان انجام دهد و سایر اعضا با اجرای آن تصمیمات، مسئولیت های مالی و مدنی مشترک و تضامنی را در مقابل خسارات وارده به سهام داران یا اشخاص ثالث به دوش بکشند.

قانون تجارت در مورد فرد یا زوج بودن تعداد اعضای هیات مدیره مسکوت است. ولی ماده 121 ” لایحه ” تلویحاَ فرد بودن اعضای هیات مدیره را القا می کند زیرا حصول اکثریت بیش از نصف اعضا، وقتی اعضای هیات مدیره دو نفر باشند، امکان پذیر نیسا. به هر حال مفاد این ماده آمره نیست و در اساسنامه شرکت اکثریت بیشتری را می توان مقرر کرد. مثلاَ حد نصاب حضور و اعتبار تصمیمات با حضور و رای موافق هر دو و یا هر سه عضو هیات مدیره تعیین شود.

در صورت نیاز به هرگونه مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.

شرکت های تعاونی چه اهدافی را دنبال می کنند ؟

علی بازدید : 74 یکشنبه 10 آذر 1398 نظرات ()

 

 

شرکت تعاونی شرکتی است از اشخاص حقیقی یا حقوقی که به منظور رفع نیازمندی های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا از طریق خودیاری و کمک متقابل و همکاری آنان ، موافق اصولی که در قانون شرکت های تعاونی مصوب 9 / 4/ 1352 مصرح است ، تشکیل می شود.

 

ملاحظه می شود که شرکت تعاونی بر پایه اصول تعاون تشکیل می شود و هدف آن رفع نیازمندی های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی شرکا است که از طریق خودیاری و کمک متقابل و همکاری شرکا که در شرکت تعاونی اعضا نامیده می شوند، صورت می گیرد.

با استناد به قانون اساسی که مقرر می دارد : ” بخش تعاونی شامل شرکت ها و موسسات تعاونی تولید و توزیع است که در شهر و روستا بر طبق ضوابط اسلامی تشکیل می شود ” ، انواع شرکت های تعاونی را می توان در چار گروه ذیل جای داد :

1-  شرکت های تعاونی تولید شهری ؛

2-  شرکت های تعاونی توزیع شهری ؛

3- شرکت های تعاونی تولید روستایی ؛

4- شرکت های تعاونی توزیع روستایی.

به موجب ماده یک قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب 13 / 6 / 1370، اهداف شرکت تعاونی عبارت است از :

1- ایجاد و تامین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل

2- قرار دادن وسایل کار در اختیار کسانی که قادر به کار می باشند ولی وسایل انجام آن کار را ندارند.

3- پیشگیری از تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه های خاص جهت تحقق عدالت اجتماعی

4- جلوگیری از کارفرمای مطلق شدن دولت

5- قرار گرفتن مدیریت و سرمایه و منافع در اختیار نیروی کار و تشویق بهره برداری مستقیم از حاصل کار خود.

6- پیشگیری از انحصار، احتکار، تورم ، و اضرار به غیر

7- توسعه و تحکیم مشارکت و تعاون عمومی بین همه مردم

با توجه به موارد هفتگانه و ماده یک قانون مذکور اهداف بخش تعاونی روشن و مشخص است و در صورتیکه در تمام ابعاد و سطوح تشکیل و به مرحله اجراء درآید مفید و موثر و کارساز خواهد بود و کلیه شرکت هایی که برابر این قانون تشکیل و به ثبت برسند به عنوان شرکت تعاونی شناخته می شوند.

 

وجه امتیاز اساسی شرکت تعاونی با دیگر انواع شرکت

وجه مشترک شرکت های تجاری آن است که شرکا سرمایه ای را گرد می آورند تا آن را  به کار انداخته و سود حاصل از آن را در فواصل زمانی معین میان خود تقسیم نمایند. هدف شرکت تعاونی نیز به دست آوردن نفع مادی است اما این نفع در چهره سود به مفهوم حسابداری تجلی نمی یابد بلکه در چهره هزینه کمتر متجلی می گردد.در واقع،  شرکت ها ی تجاری به دنبال سود نیستند، از این رو، کاربرد کلمه سود در خصوص درآمد آن ها جایز نیست. آن چه به شرکا داده می شود، مازاد دریافتی است که به نسبت معاملات انجام شده با شرکت توسط شرکا، به آن پرداخت می شود. در واقع اگر محاسبات به درستی صورت بگیرد و هزینه ها به صورت واقعی دیده شود، نباید اضافه برگشتی وجود داشته باشو به همین علت است که در خصوص مالیات بر این نوع شرکت تردید وجود دارد. چه مالیات بر سود تعلق می گیرد و مازاد برگشتی (Restitution) سود نمی باشد.

شرکت ها و اتحادیه های تعاونی ، برای تشکیل و ثبت باید مدارک ذیل را ارائه نمایند.

1- صورتجلسه تشکیل مجمع موسس و اولین مجمع عمومی و اسامی اعضاء هیئت مدیره منتخب و بازرسان

2- اساسنامه مجمع عمومی

3- درخواست کتبی ثبت

4- طرح پیشنهادی و ارائه مجوز وزارت تعاون

5- رسید پرداخت مقدار سرمایه ای که تادیه آن لازم است.

6- مدارک مربوط به دعوت در خصوص عضویت افراد واجد شرایط

7- اولین هیئت مدیره منتخب پس از اعلام قبولی با رعایت تشریفات مقرره مکلف به ثبت تعاونی می باشند.

8- اداره ثبت شرکت ها نیز پس از دریافت اسناد و مدارک مربوطه موظف است که تعاونی را ثبت نماید.

ثبت برند

علی بازدید : 106 دوشنبه 04 آذر 1398 نظرات ()

 

 

 

در توضیح ثبت برند در ایران ابتدا به تعریف برند می پردازیم. برند، نام تجاری و علامت تجاری عبارت از اصطلاح، نشانه، نماد، طرح یا ترکیبی از اینها می باشد. نام و علامت تجاری به منظور شناساندن محصولات یا خدمات شرکت ها از یکدیگر کاربرد دارد. برند در عین حال که یک واژه خاص می باشد و چیزی بیش از یک کلمه نیست اما وجه تمایز با دیگر شرکتهای رقیب می باشد.به طور کلی نام تجاری باید دارای شرایط زیر باشد:

 

بیانگر کیفیت و امتیازات محصول باشد.

تلفظ آسان داشته باشد. حد المکان کوتاه باشد.

متمایز و مشخص باشد.

ترجمه آن به زبان انگلیسی آسان باشد.

باید بتوان آن را ثبت کرد و تحت حمایت قانونی قرار داد.

در بازار رقابت، نام و علامت تجاری، از نظر قدرت و ارزش با یکدیگر فرق دارند. یک برندقدرتمند از ارزش زیادی برخوردار می باشد. اگر ویژگی های زیر وجود داشته باشد، نام و علامت تجاری دارای ارزش بیشتری خواهد بود:

 

وفاداری مصرف کنندگان

پنداشت مشتری نسبت به کیفیت

توجه و حمایت زیاد از جانب مصرف کننده

آگاهی مردم از این نام و نشان

حال در این بخش سعی در توضیح نکات مهم  فرآیند ثبت برند در ایران از ابتدا تا انتها داریم:

 

گام اول ثبت برند

ابتدا لازم است که برای انتخاب نام برند چند نکته مهم را در نظر گرفت. اول اینکه اسامی مشهور را نمی توان ثبت کرد. در ضمن اگر نام انتخابی با نام برند دیگری بیش از ۵۰% تشابه داشته باشد نیز قابل ثبت نمی باشد. البته این حالت در طبقات مربوط به مواد غذایی، آشامیدنی، سلولزی، ایمنی، لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی بیشتر اتفاق می افتد. یکی از مواردی که در ثبت برند ممنوع می باشد، استفاده از نام مناطق جغرافیایی می باشد. بنابراین برای جلوگیری از رد نام، می توان از نام های مختلط و چند سیلابی برای ثبت برند در طبقه شلوغ، استفاده کرد. اگر برندی که می خواهید ثبت کنید داری لوگو نیز باشد، بهتر است از طرح های ساده و قابل فهم و زیرکانه استفاده نمود. به طور کلی ثبت برند به شکل حقیقی یا حقوقی انجام می گیرد. و شما می توانید از یک برند هم نام فارسی آن را ثبت کنید و هم نام انگلیسی آن را. برای انتخاب نام برند شئونات اسلامی را باید حتما مد نظر داشت زیرا در غیر این صورت با اخطال مواجه خواهید شد. اگر برند شما ثبت شده باشد ولی به شکل زیرکانه یا متقلبانه ای شبیه به یکی از برندهای مشهور باشد، این موضوع از طرف صاحبان برند قابل شناسایی می باشد و حتی اگر ثبت هم شده باشد، قابلیت ابطال یا برگشت دارند. برای انتخاب یک نام درست و داشتن اطلاعات لازم و کافی می توانید از مشاوران دپارتمان ثبت برند تهران ثبت استفاده نمایید.

 

انتخاب نام برند، گام اول

ابتدا لازم است که برای انتخاب نام برند چند نکته مهم را در نظر گرفت. اول اینکه اسامی مشهور را نمی توان ثبت کرد. در ضمن اگر نام انتخابی با نام برند دیگری بیش از ۵۰% تشابه داشته باشد نیز قابل ثبت نمی باشد. البته این حالت در طبقات مربوط به مواد غذایی، آشامیدنی، سلولزی، ایمنی، لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی بیشتر اتفاق می افتد. یکی از مواردی که در ثبت برند ممنوع می باشد، استفاده از نام مناطق جغرافیایی می باشد. بنابراین برای جلوگیری از رد نام، می توان از نام های مختلط و چند سیلابی برای ثبت برند در طبقه شلوغ، استفاده کرد. اگر برندی که می خواهید ثبت کنید داری لوگو نیز باشد، بهتر است از طرح های ساده و قابل فهم و زیرکانه استفاده نمود. به طور کلی ثبت برند به شکل حقیقی یا حقوقی انجام می گیرد. و شما می توانید از یک برند هم نام فارسی آن را ثبت کنید و هم نام انگلیسی آن را. برای انتخاب نام برند شئونات اسلامی را باید حتما مد نظر داشت زیرا در غیر این صورت با اخطال مواجه خواهید شد. اگر برند شما ثبت شده باشد ولی به شکل زیرکانه یا متقلبانه ای شبیه به یکی از برندهای مشهور باشد، این موضوع از طرف صاحبان برند قابل شناسایی می باشد و حتی اگر ثبت هم شده باشد، قابلیت ابطال یا برگشت دارند. برای انتخاب یک نام درست و داشتن اطلاعات لازم و کافی می توانید از مشاوران دپارتمان ثبت برند تهران ثبت استفاده نمایید.

 

ثبت برند ، گام دوم

بعد از انتخاب نام برند با موازین گفته شده، باید برند را ثبت نمود. برای ثبت برند در ایران باید استعلام برند کرد تا تکراری بودن یا تشابه آن مشخص شود. سپس اظهارنامه شما در سامانه اداره مالکیت صنعتی ثبت می شود. بعد از ۴۵ تا نهایت ۹۰ روز پس از ثبت اظهارنامه، کارشناسان اداره مالکیت صنعتی نظر نهایی خود را برای ثبت برند در ایران به آگاهی شما می رسانند. بعد از تایید نام، آگهی تقاضا برای ثبت برند در ایران صادرخواهد گردید. البته تا ۳۰ روز بعد  از چاپ آگهی تقاضا می توان اعتراض کرد. اگر اعتراض نباشد آگهی دوم در روزنامه رسمی چاپ می شود و در آخر گواهی ثبت برند ۱۰ ساله صادر می شود که تحویل مالک برند می گردد.

 

 

گام دوم: ثبت برند

بعد از انتخاب نام برند با موازین گفته شده، باید برند را ثبت نمود. برای ثبت برند در ایران باید استعلام برند کرد تا تکراری بودن یا تشابه آن مشخص شود. سپس اظهارنامه شما در سامانه اداره مالکیت صنعتی ثبت می شود. بعد از ۴۵ تا نهایت ۹۰ روز پس از ثبت اظهارنامه، کارشناسان اداره مالکیت صنعتی نظر نهایی خود را برای ثبت برند در ایران به آگاهی شما می رسانند. بعد از تایید نام، آگهی تقاضا برای ثبت برند در ایران صادرخواهد گردید. البته تا ۳۰ روز بعد  از چاپ آگهی تقاضا می توان اعتراض کرد. اگر اعتراض نباشد آگهی دوم در روزنامه رسمی چاپ می شود و در آخر گواهی ثبت برند ۱۰ ساله صادر می شود که تحویل مالک برند می گردد.

 

مدارک لازم برای ثبت برند

مدارک ثبت برند حقوقی شامل کپی مدارک شرکت یعنی آگهی تاسیس، تغییرات شرکت ( نام، آدرس، مدیرعامل)، روزنامه رسمی تاسیس و تغییرات شرکت و کپی کارت بازرگانی که باید حتما به نام شرکت یا مدیر عامل باشد و کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل و یک نمونه از علامت مورد تقاضا در کادر ۱۰*۱۰ و مهر شرکت می باشد. برای ثبت برند برای اشخاص حقیقی نیاز به کپی شناسنامه و کارت ملی شخص متقاضی و کپی جواز کسب یا مجوز فعالیت مرتبط و کپی کارت بازرگانی و طرح لوگو در کادر ۱۰*۱۰ می باشد. مجوز پروانه بهره برداری، جواز تاسیس یا جواز کسب می تواند برای ثبت برند مورد استفاده قرار گیرد. اگر برند انگلیسی باشد یا در لغتنامه دهخدا دارای معنی نباشد، برای ثبت آن برند نیاز به کارت بازرگانی داریم. ثبت برند درطبقه تبلیغات مستلزم مجوز از طرف وزارت ارشاد می باشد. همچنین ثبت برند برای طبقه دارویی نیز نیازمند مجوز از وزارت ارشاد می باشد.

 

فرآیند ثبت الکترونیکی برند

برای ثبت برند خود ابتدا باید وارد سایت مالکیت صنعتی به آدرس  شوید سپس در کادر سمت چپ سایت گزینه مالکیت معنوی را  انتخاب نمایید و سپس به قسمت خدمات الکترونیک رفته و در قسمت اظهارنامه ی الکترونیکی به قسمت اول ثبت اظهارنامه ی علامت رفته و گزینه موافق هستم را کلیک نمایید تا مراحل ثبت اظهارنامه نمایان شود. ابتدا در قسمت اول اطلاعات اظهار نامه را باید وارد کنید. نوع اظهارنامه نیز باید  انتخاب شود سپس افزودن مالک را کلیک کرده و با توجه به اینکه  می خواهید برندتان حقیقی یا حقوقی باشد مراحل را تکمیل نمایید. در قسمت ثبت، درخواست اظهارنامه جدید را دارم را انتخاب نمایید. مرحله اول شامل اطلاعات شخصیت حقیقی یا حقوقی می باشد. قسمت ورد اطلاعات فرد ابلاغ گیرنده، شماره تماس وارد شده رمز ابلاغیه های بعدی را دریافت می کندی در قسمت ورود اطلاعات وکیل یا نماینده قانونی، اگر متقاضی ثبت برند وکیل بود باید گزینه وکیل دادگستری را انتخاب نمایید و اگر وکیل نبود، یکی از شرکاء  یا مدیران شرکت را باید به عنوان متقاضی معرفی کرد، بنابراین گزینه یکی از مدیران را باید انتخاب نمود. در قسمت انتخاب کالا برحسب مجوز های موجود اگر شماره طبقه کالای درخواستی را بدانید باید گزینه ” شماره کالای درخواستی را می دانم را انتخاب کنید در غیر این صورت گزینه دوم باید انتتخاب شود و نام محصول را می توان وارد  کرد تا کارشناس مربوطه با توجه به نوع کالایی که برای ثبت برند اقدام شده است، طبقه برند را مشخص نماید. در مرحله دوم باید مدارک ثبت علامت تجاری را بارگذاری کرد. اگر تعداد مدارکی که باید بارگذاری شود بیشتر بود می توان از گزینه افزودن ضمائم اختیاری استفاده نمود. در مرحله سوم تمامی اطلاعاتی که وارد سامانه شده است به شما نمایش داده می شود و اگر درست باشد گزینه تایید اطلاعات را می زنیم. در مرحله چهارم که مرجله پایانی می باشد، باید هزینه ثبت برند را از درگاه های اینترنتی واریز نمود و شماره اظهارنامه و رمز عبور را از طریق شماره موبایلی که در سامانه وارد کرده اید دریافت نمایید. حداکثر ۲ الی ۳ ماه طول می کشد تا مدارک برند شما رسیدگی شود و نتیجه را در سایت اعلام نمایند. سپس تشکیل پرونده توسط وکیل انجام می شود و مبالغ واریزی به موکل اعلام می گردد. بعد از واریز مبلغ توسط موکل، از طریق روزنامه رسمی قوه قضاییه روزنامه رسمی ابتدایی علامت و واریز مبلغ از طریق درگاه اینترنتی به شکل آنلاین انجام می شود. زمان انجام این کار دوماه برای تکمیل مدارک و شروع به کار طول می کشد و چهر ماه و نیم تا صدور پروانه ۱۰ سله اولیه طول می کشد و سپس کار تمام است. همراهان عزیز سوالات خود در کلیه زمینه های ثبت شرکت و ثبت برند می توانید در بخش نظرات یا با تماس با شماره های  ثبت مطرح و پاسختان را دریافت نمایید

 

ثبت شرکت

علی بازدید : 100 دوشنبه 04 آذر 1398 نظرات ()

 

شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد؛ فقط به میزان سرمایه‌ی خود مسئول قروض و تعهدات شرکت است.در نام شرکت باید عبارت ‹‹‌با مسئولیت محدود›› ‌قید شود.ثبت شرکت

 

شرکت سهامی خاص شرکتی است بازرگانی (ولو اینکه موضوع عملیات آن،‌ امور بازرگانی نباشد) که تمام سرمایه‌ی آن منحصراً توسط مؤسسین،تأمین‌گردیده و سرمایه‌ی آن به سهام، تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام، ‌محدود به مبلغ اسمی سهام آنهاست. تعداد سهام‌داران نباید از سه نفر کمتر باشد و عنوان «‌شرکت سهامی خاص»‌ باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت، به طور روشن و خوانا قید شود.ثبت شرکت

 

 

 

شرکت سهامی‌عام، شرکتی است بازرگانی (‌ولو اینکه موضوع عملیات آن، امور بازرگانی نباشد) که سرمایه‌‌ی آن به سهام، تقسیم‌شده که بخشی از این سرمایه از طریق فروش سهام به مردم تأمین‌ می‌شود. در شرکت سهامی‌عام، تعداد سهام‌داران نباید از سه نفر کمتر باشد و مسئولیت سهام‌داران، محدود به مبلغ اسمی سهام آنهاست. در این شرکت، عبارت «شرکت سهامی عام» باید قبل از نام شرکت با بعد از آن، بدون فاصله با نام شرکت در کلیه‌ی اوراق و اطلاعیه‌ها و آگهی‌های شرکت به طور روشن و خوانا قید شود.

 

 

 

به موجب ماده‌ی17 قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران، «شرکت تعاونی، شرکتی است که تمام یا حداقل 51% سرمایه‌ی آن به وسیله‌ی اعضا در اختیار شرکت تعاونی قرارگیرد و وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت و تحت پوشش دولت، بانک‌ها،‌ شهرداری‌ها، شوراهای اسلامی کشوری، بنیاد مستضعفان و سایر نهادهای عمومی می‌توانند جهت اجرای بند 2 اصل 43 از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر از قبیل مشارکت، مضاربه، مزارعه، ‌مساقات، اجاره، اجاره به شرط تملیک، بیع شرط، فروش اقساطی و صلح، اقدام به کمک در تأمین یا افزایش سرمایه‌ی شرکت‌های تعاونی نمایند؛ بدون آن که عضو باشند.

 

تبصره: در مواردی که دستگاه‌های دولتی در تأسیس تعاونی، شریک می شوند؛ ظرف مدتی که با موافقت طرفین درضمن عقد شرکت، تعیین خواهد شد؛ سهم سرمایه‌گذاری دولت به تدریج بازپرداخت و صددرصد سرمایه به تعاونی تعلق خواهدگرفت. مطابق ماده‌ی 26 همان قانون: «تعاونی‌های تولیدی، شامل تعاونی‌هایی است که در امور مربوط به کشاورزی، دام داری، ‌دام پروری، پرورش و صید ماهی، شیلات، صنعت، معدن، ‌عمران شهری و روستایی و نظایر اینها فعالیت می‌نمایند» و به موجب ماده‌ی 27: «‌تعاونی‌های توزیع، عبارتند از تعاونی‌هایی که نیاز مشاغل تولیدی و یا مصرف کنندگان عضو خود را در چهارچوب مصالح عمومی و به منظور کاهش هزینه‌ها و قیمت‌ها تأمین می‌نمایند». تبصره‌ی ماده‌ی 28: ‌«‌تعاونی‌های موضوع این قانون با رعایت قوانین و مقررات می‌توانند به امر صادرات و واردات در موضوع خود بپردازند».ثبت شرکت

 

 

 

 

 

شرکت تضامنی،شرکتی است که تحت نام مخصوص برای امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود.اگر دارایی شرکت برای تأدیه‌ی تمام قروض کافی نباشد؛ هر یک ازشرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است. هر قراری که بین شرکا برخلاف این، ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث، کان لم یکن خواهد بود. در نام شرکت تضامنی باید عبارت «شرکت تضامنی» ‌و لااقل اسم یک نفر از شرکا ذکر شود.

تعداد صفحات : 13

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 124
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 36
  • بازدید امروز : 39
  • باردید دیروز : 204
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 243
  • بازدید ماه : 958
  • بازدید سال : 28,377
  • بازدید کلی : 81,289