close
دانلود آهنگ جدید
جالبترین - 3
loading...

جالبترین

آیا ثبت شرکت در مناطق آزاد راحت تر از سایر مناطق است؟

علی بازدید : 31 یکشنبه 06 آبان 1397 نظرات ()

ثبت شرکت در مناطق آزاد به چه صورت است و چه مزایایی دارد ؟ پس از ثبت شرکت در مناطق آزاد ، مطابق با ماده ۱۳ قانون مناطق آزاد تجاری و صنعتی اشخاص حقیقی و حقوقی از پرداخت مالیات به مدت ۱۵ سال معاف هستند.

داشتن اطلاعات کافی در مورد هر کاری اولین نیاز قبل از هر چیز می باشد، در این مطلب سعی شده است تا اطلاعات لازم در خصوص ثبت شرکت در مناطق آزاد کشور برای بازدیدکنندگان به طور کامل شرح داده شود. کشور ایران دارای هشت منطقه آزاد تجاری می باشد.  (چابهار، قشم، کیش، اروند، انزلی، ارس، ماکو، سلفچگان) این مناطق محدوده های حفاظت شده هستند که عمدتا شهرهای بندری را شامل می شوند و به دلیل شرایط  خاصی که بر آنها حاکم است برخی از قوانین و مقرارات کشوری به شکل دیگری در این نواحی اجرا می گردد و هم چنین رعایت برخی قوانین شامل آنها نمی شود. برای مثال پس از ثبت شرکت در مناطق آزاد، مطابق با ماده ۱۳ قانون مناطق آزاد تجاری و صنعتی اشخاص حقیقی و حقوقی از پرداخت مالیات به مدت ۱۵ سال معاف هستند. هم چنین علاوه  بر معافیت از مالیات، نیازی به پرداخت عوارض گمرکی برای واردات کالا نیز نخواهد بود. در نواحی مذکور می توان دو نوع شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود را در بازه ی زمانی هفت روزه به ثبت رساند و روال ثبت شرکت در مناطق آزاد نیز مشابه روالی است که در سایر نقاط کشور وجود دارد. از جمله مزایای تعلق گرفته به کسب و کارهای اقتصادی و صنعتی در نواحی مذکور میتوان به موارد زیر اشاره داشت.

 
ثبت شرکت در مناطق آزاد

        سهولت در تعیین نام وموضوع و ثبت علامت تجاری

        سهولت فرآیند صادرات و واردات کالا و تدوین مقرارت آسان برای ورود کالاهای مجاز

        بهره مندی از خدمات پیشرفته بانکی، بیمه، ارزی

        امکان بهره مندی از حساب های ارزی در بانکهای معتبر با سود مناسب برای بازرگانان

        انجام فعالیت های بازرگانی بدون نیاز به طی کردن مراحل اداری وقت گیر

        امکان شراکت با سهامداران خارجی و ورود شرکای خارجی بدون نیاز به اخذ ویزا

        عدم محدودیت در انتقال ارز

        سهولت تاسیس موسسات تجاری و ثبت شرکت در مناطق آزاد

        شرایط و مقررات کاری آسان با امکان بهره مندی از نیروی کار متخصص

        صدور محصولات خارج از کشور بدون پرداخت عوارض گمرکی و بندر گاهی

        تخفیف سی درصدی هزینه حمل کالا توسط سازمان کشتیرانی

        سهولت تعلق وام و تسهیلات ارزی به اشخاص حقیقی و حقوقی

 
علاوه بر نکات مثبت و مزایای فوق  ثبت شرکت در مناطق آزاد دارای تعدادی نکات منفی از جمله افزایش امکان قاچاق کالا، و افزایش واردات و کاهش صادرات و همچنین محروم بودن این بخش ها از برخی امکانات می باشد .

 
مدارک لازم برای ثبت شرکت در مناطق آزاد

اظهارنامه ی تکمیل شده به همراه اساسنامه ی شرکت و مجوز فعالیت که با توجه به زمینه ی کاری باید از سازمان مربوطه تهیه شده و مورد تایید باشد ، صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره ، گواهی بانکی معتبر مبنی بر تودیع حداقل سی و پنج درصد از سرمایه ی نقدی  از جمله مدارک اصلی برای ثبت شرکت در مناطق آزاد می باشد. در صورتیکه فعالیت تجاری با همکاری سهامداران و شرکا و بازرگانان خارجی صورت می پذیرد، اطلاعات و مشخصات کامل آن افراد از جمله نام و نام خانوادگی بازرگان، تاریخ و محل تولد، شماره شناسنامه و محل صدور شناسنامه بازرگان،  تابعیت اصلی و فعلی شخص و اقامتگاه قانونی، شماره و محل صدور پروانه اقامت، مشخصات فعالیت تجاری شرکای خارجی مانند شماره ثبت، مجوز های فعالیت، علامت تجاری و غیره  نیز باید در اظهارنامه ثبت شرکت در مناطق آزاد ذکر شود.

شرایط و ضوابط اخذ جواز کسب

علی بازدید : 47 چهارشنبه 11 مهر 1397 نظرات ()

 جواز کسب

شرایط و ضوابط اخذ جواز کسب به چه نحوی است ؟ جواز کسب به سندی گفته می شود که به منظور شروع و ادامه کسب و کار یا حرفه به صورت دائم (برای مدت پنج سال) و یا موقت (به مدت یک سال) برای افراد صادر می شود. این سند به معنای قانونی بودن فعالیت واحد صنفی می باشد و اینکه دریافت کننده جواز می تواند نیازها و خواست های مشتریان و ارباب رجوع ها را براساس قوانین و ضوابط کشوری تامین کند. واحد های صنفی که جواز کسب اخذ می کنند، برای ارباب رجوع ها قابل اعتمادتر هستند.
نحوه اخذ جواز کسب

جواز کسب از سوی اتحادیه‏ های صنفی و دستگاه‏های موضوع تبصره ذیل بند (م) ماده ۳۰ و تبصره ۳ ماده ۲۶ قانون نظام صنفی صادر می شود. بر این اساس، هر کسب و کاری با توجه به نوع فعالیت خود باید به دستگاه و ارگان مربوطه مراجعه کند. برای مثال شرکت هایی که در زمینه فروش بذر و کودهای شیمیایی فعالیت دارند، باید از اداره جهاد کشاورزی جواز دریافت کنند.
دریافت جواز کسب می تواند از طریق سامانه الکترونیکی نیز صورت بگیرد. براساس ماده ۷۰ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، تمامی افراد می توانند برای اخذ جواز کسب از طریق سامانه الکترونیکی اقدام کنند.

 
مراحل صدور پروانه کسب

تمامی متقاضیان اخذ پروانه کسب باید به سامانه صدور پروانه کسب مراجعه کنند. در این سامانه باید تقاضا ثبت و کد رهگیری اخذ شود. درخواست متقاضیان همراه با ارائه مدارک صورت می گیرد که به صورت اسکن شده در سامانه بارگذاری می شود. کارشناسان مراجع صدور جواز کسب نیز موظفند تا تمامی درخواست های متقاضیان را به همراه مدارک رسیده بررسی کنند. در صورتی که در مدارک نقص و ایرادی باشد، مراتب را طی ۱۵ روز از طریق پست الکترونیکی یا شماره تماس به متقاضی اعلام نمایند. در غیر این صورت باید برای ارائه کد رهگیری به متقاضی اقدام کنند.
در صورتی که در مدارک ایراد یا نقصی باشد، متقاضی موظف است تا در ظرف مدت سه ماه تمامی ایرادات را برطرف و مجددا مدارک مورد نیاز را از طریق سامانه ارسال کند و تصویر آن را به مراجع صدور جواز کسب ارائه دهد. در صورتی که در این مدت هیچ اقدامی از سوی متقاضی برای رفع نواقص مدارک صورت نگیرد و دستگاه های استعلام شونده پاسخ منفی دریافت کنند، مهلت اخذ جواز کسب باطل می شود.

شرایط اخذ جواز کسب

برای دریافت جواز کسب باید شرایط زیر از سوی متقاضیان مد نظر قرار بگیرد :

 

        ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی یا عادی (دارای اعتبار زمانی) یا دیگر عقود ناقله (سرقفلی، هبه، وصیت تملیکی، صلح در مقام بیع یا اجاره) یا ارائه قراردادهای منعقده که میان متقاضی و اشخاص حقیقی و حقوقی (دولتی و غیر دولتی) رد و بدل می شود، الزامی می باشد.

        صاحبان اسناد عادی، باید تعهد نامه محضری مبنی بر پذیرش مسئولیت حقوقی ناشی از آن را ارائه دهند.

        برای اماکن تجاری، اداری یا کارگاهی اخذ مجوز کسب بلامانع است.

        دریافت گواهی اداره امور مالیاتی مبنی بر پرداخت بدهی ها ضرورت دارد.

        برای اصناف و مراکز آموزشی، گذراندن دوره های آموزشی تحت نظر کمیسیون نظارت الزامی می باشد. متقاضیانی که پراونه کسب را دریافت کرده اند، از گذراندن دوره های آموزشی معاف هستند.

 

 
مدارک مورد نیاز جهت اخذ جواز کسب

 

        ارائه مدارک شناسایی شامل کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی برای اتباع ایرانی و گذرنامه، پروانه کار و اقامت معتبر برای اتباع خارجی

        کپی برابر اصل کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم یا پزشکی برای آقایان کمتر از ۵۰ سال سن

        شش قطعه عکس۴×۳

         کارت معاینه پزشکی و گواهی صلاحیت بهداشتی از مراکز بهداشتی-درمانی برای مراکز فروش محصولات بهداشتی

         گواهی صلاحیت فردی، انتظامی و ترافیکی از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

        پروانه تخصصی و فنی یا دیپلم فنی یا مدارک تحصیلی بالاتر مرتبط برای صنوف

        فیش پرداخت هزینه های اخذ جواز کسب

        کپی مدرک تحصیلی

ثبت شرکت لیزینگ

علی بازدید : 47 چهارشنبه 11 مهر 1397 نظرات ()

لیزینگ به معنای اجاره دادن و کرایه کردن، گرفته شده است. شرکت های لیزینگ به صاحبان و شرکا اجازه می دهند تا حق مالکیت را در اختیار بگیرند و در مقابل، حق استفاده ، در اختیار مستاجر قرار بگیرد.

برای ثبت شرکت لیزینگ چه اقداماتی ضروری است

برای ثبت شرکت لیزینگ چه باید کرد ؟ لیزینگ از واژه Lease به معنای اجاره دادن و کرایه کردن ، گرفته شده است. شرکت های لیزینگ به صاحبان و شرکا اجازه می دهند تا حق مالکیت را در اختیار بگیرند و در مقابل، حق استفاده، در اختیار مستاجر قرار بگیرد. شرکت لیزینگ در ایران در چارچوب عمل می کند که به صورت قرارداد اجاره به شرط تملیک منعقد و اجرا گذاشته می شود. در این نوع شرکت ها تعیین دوره (مدت) قرارداد، مبلغ دقیق، تعداد اقساط اجاره و نحوه تعیین و محاسبه اصل و فرع قیمت باقی مانده باید به طور دقیق مشخص شود.

بازپرداخت اقساط که در فواصل زمانی منظم و معین (ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و یا سالانه) صورت می گیرد، به عنوان نقطه مشترک انواع معاملات لیزینگ محسوب می شود.

 
از جمله مهمترین مزایای شرکت های لیزینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

        کاهش نرخ تورم

        صرفه جویی در بکارگیری منابع مالی مستاجران

        انطباق بهتر با شرایط و انتظار مستاجر

        سهولت معامله در مقایسه با روشهای استقراض

        قابلیت جایگزینی دارایی های جدید

 

در کشور ایران در حال حاضر نزدیک به ۶۳ شرکت لیزینگ ثبت شده است که ۸۰ درصد آنها در زمینه صنعت خودرو فعالیت دارند. هدف از این شرکت ها، بهینه سازی محصولات می باشد.

 
دریافت مجوز شرکت لیزینگ

با توجه به مقدمه ای که در رابطه با شرکت های لیزینگ گفته شد، شرکت های لیزینگ موظف به دریافت مجوز فعالیت و مجوز تاسیس هستند که مجوز تاسیس با موافقت بانک مرکزی و با ثبت شرکت لیزینگ، پس از طی مراحل پیش بینی شده است. همچنین مجوز فعالیت برای شرکت های لیزینگ با اعطای مجوز از سوی بانک مرکزی برای شروع فعالیت شرکت لیزینگ جدید التاسیس صورت می گیرد.

 
نحوه ثبت شرکت های لیزینگ

علاوه بر اینکه این شرکت ها موظف به دریافت مجوز هستند، باید در اداره ثبت شرکت ها نیز به ثبت برسند. در غیر اینصورت عملکرد آنها غیرقانونی خواهد بود. در مجلس شورای اسلامی یک قانون در تاریخ ۱۳۸۳/۱۰/۲۲ تصویب شد که بر اساس آن، فعالیت شرکت های لیزینگ از مصادیق فعالیت در بازار غیر متشکل پولی محسوب می شود. ثبت این نوع شرکت ها به صورت زیر انجام می شود :

 
ماده ۱ :

بر اساس این ماده، تنظیم بازار غیر متشکل پولی توسط بازار صورت می گیرد. در این میان بانک مرکزی، نیروی انتظامی، بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی و شرکت لیزینگ به عنوان طرف های دیگر تنظیم بازار غیر متشکل پولی می باشند.

عملیات لیزینگ در این شرکت ها، در زمینه خرید اموال منقول و غیرمنقول توسط شرکت صورت می گیرد که واگذاری یا انتقال این اموال به متقاضیان از طریق روشهای مختلف عقد اجاره و یا فروش قسطی انجام می شود. مشتریانی که از شرکت های لیزینگ خرید می کنند، اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده کننده از تسهیلات شرکت لیزینگ خواهند بود. تمامی این موارد باید در اظهارنامه قید شود و سپس در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ثبت گردد.

 
ماده ۲ :

شرکت های لیزینگ باید فعالیت خود را محدود به خرید اموال مورد درخواست مشتریان، ارز تولید کنندگان و یا فروشندگان و واگذاری آنها به مشتریان نمایند که این کار با اجاره و یا فروش قسطی صورت می گیرد.

 
ماده ۳ :

فعالیت شرکت های لیزینگ تنها توسط اشخاص حقوقی و با رعایت مفاد این دستورالعمل قانونی خواهد بود.

 
ماده ۴ :

شرکت هایی که پیش از تصویب این دستور العمل تاسیس شده باشند، به اخذ مجوز نیاز ندارند و تنها باید در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسند.

 
ماده ۵ :

میزان سرمایه ای که برای شرکت های لیزینگ تعیین شده است، به شرح زیر می باشد:

 

الف ـ شرکت هایی که به فعالیت در زمینه خودرو سواری، ماشین آلات و تجهیزات راهسازی، ماشین آلات مورد نیاز کارخانجات، وانت، مینی بوس، کامیون های سبک و … که به شش میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند.

 

ب ـ شرکت هایی که در زمینه کالاهای سرمایه ای گران قیمت از قبیل هواپیما، اتوبوس، تریلی، کامیون های سنگین، ماشین آلات سنگین مورد نیاز کارخانجات و …  فعالیت دارند، باید حداقل ۱۰ میلیارد تومان سرمایه داشته باشند.

 
ماده ۶ :

متقاضیان ثبت شرکت لیزینگ زمان درخواست باید به همراه تقاضای خود مدارک و اطلاعات را به بانک مرکزی تحویل دهند.

ثبت شرکت در اسلواکی

علی بازدید : 61 پنجشنبه 15 شهريور 1397 نظرات ()

اسلواکی کشوری محصور به خشکی در اروپای مرکزی است. جمعیت آن حدو.د 5.4 میلیون نفر و پایتخت آن براتیسلاوا است. شهر براتیسلاوا 413 هزار نفر جمعیت دارد. واحد پول این کشور یورو است. زبان رسمی آن زبان اسلواوک است که یک زبان هندواروپایی و از خانواده زبان های اسلاوی است.
اقتصاد اسلواکی به تولید و صدور خودرو و وسایل الکترونیکی، به ویژه به آلمان وابسته است و موتور محرکه رشد اقتصادی اسلواکی به طور انحصاری تقاضای خارجی است.
منابع طبیعی آن شامل انواع ذغال سنگ، اورهاهن ، مس و منگنز ، نمک ، زمین های کشاورزی و مقدار کمی نفت و گاز است. مهم ترین صنایع آن ماشین سازی، صنایع فلزی ، صنایع الکترونیکی و اپتیک ،صنایع نظامی ، خودروسازی ، نساجی ، منابع غذایی و آشامیدنی ، شیمیایی ، کاغذ و چاپ ، صنعت برق ، صنایع گاز ، سرامیک و تولید سوخت هسته ای است. فرآورده های کشاورزی اسلواکی جو ، سیب زمینی ، چغندرقند ، رازک ، میوه ، احشام و خوک و تولیدات جنگلی است.
سرمایه گذاری در اسلواکی یکی از محبوب ترین سرمایه گذاری ها شمرده می گردد که همین امر موجب شده که هر ساله تعداد زیادی شرکت در این کشور تاسیس شود. از جمله مزایای ثبت شرکت در کشور اسلواکی می توان به موارد ذیل اشاره کرد :
- اخذ اقامت کشور اسلواکی
- امکان سفر بدون نیاز به ویزا به تمامی کشورهای اتحادیه اروپا
- امکان اخذ اقامت دائم کشور اسلواکی و پاسپورت این کشور
- اخذ اقامت همزمان برای تمامی اعضای خانواده
- با اقامت اسلواکی می توان از وام های بانکی اروپا استفاده کرد.
- اسلواکی از سال 2008 به عضویت پیمان شنگن درآمده است. بنابراین دارندگان اقامت اسلواکی امکان سفر و حضور بلامانع در تمام کشورهای حوزه شنگن را دارند.
- در کشور اسلواکی سطح مالیات بسیار پایین است و همین طور مخارجی که برای نگهداری شرکت لازم می باشد بسیار کم می باشد.
- با اقامت در کشور اسلواکی می توانید از امکانات رایگان درمانی و رفاهی در اتحادیه اروپا استفاده نمایید.
- اسلواکی کشوری 100% دموکرات است.
- نیروی کار متخصص در اسلواکی ارزان است.
و ...

    شرایط اولیه متقاضی ثبت شرکت در اسلواکی

- داشتن سابقه کار در کشور مبدا
- تمکن مالی لازم برای اثبات توان سرمایه گذاری در اسلواکی
- نداشتن سابقه موثر کیفری
- نداشتن ممنوعیت ورود به اروپا

    مدارک مورد نیاز ثبت شرکت در اسلواکی

1- مدارک هویتی شخص متقاضی و همراهان
2- گذرنامه معتبر با داشتن مدت اعتبار کافی
3- عدم سوء پیشینه متقاضی
4- عقدنامه متقاضیان متاهل
5- بیزینس پلان و طرح توجیهی اقتصادی
6- تمکن مالی به مبلغ حداقل چهل هزار یورو
7- گواهی حساب بانکی در ایران
8- آدرس و کدپستی 10 رقمی متقاضی مهاجرت
9- پرداخت هزینه های ثبت شرکت

    مراحل اخذ اقامت اسلواکی از طریق ثبت شرکت

- تهیه بیزینس پلان و طرح توجیهی اقتصادی
- اخذ مجوز از دولت اسلواکی جهت ثبت شرکت در اسلواکی و انجام امور ثبت شرکت
- دریافت نامه های مربوط به ثبت شرکت و ارائه دعوتنامه از اسلواکی جهت سفر اولیه به اسلواکی
- کارهای نهایی ثبت در اسلواکی با حضور خود متقاضی
- اخذ کارت اقامت یک ساله از کشور اسلواکی
- انجام معاینات پزشکی در اسلواکی

صلاحیت رسیدگی محاکم به دعاوی حقوق مالکیت صنعتی در ایران

علی بازدید : 59 پنجشنبه 15 شهريور 1397 نظرات ()

حقوق مالکیت صنعتی به عنوان بخشی از حقوق جامع مالکیت فکری است که به حمایت از مخترعان از طریق اعطای مالکیت به ابداعاتشان می پردازد و شامل حق اختراعات، طرح های صنعتی علائم تجاری، علائم خدماتی ، طراحی های سطوح مدارهای مجتمع ، نام های تجاری و نشانه های جغرافیایی و حفاظت در برابر رقابت غیرمنصفانه است.
با توجه به اهمیت و پیچیده بودن دعاوی مربوط به حقوق مالکیت معنوی، امروزه در بیشتر نظام های ملی، دادگاه های تخصصی برای رسیدگی به این قبیل دعاوی ایجاد شده است. معمولاَ این قبیل محاکم اختصاصی در کنار ادارات مالکیت صنعتی انجام وظیفه می کنند و این امر می تواند مزایایی داشته باشد.
در قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب 1310 و همچنین قانون مصوب 1386، به تمرکز دادگاه ها در مرکز برای رسیدگی به دعاوی حقوق مالکیت صنعتی تاکید شده است. به عبارت دیگر، فقط محاکم تهران صلاحیت رسیدگی به دعاوی حقوق مالکیت صنعتی اعم از کیفری و مدنی را دارند. بنابراین اگر جرم در خارج از تهران واقع یا کشف و یا متهم در خارج از تهران دستگیر شده باشد، تحقیقات مقدماتی باید در محل وقوع یا کشف جرم یا دستگیری متهم به عمل آمده و پرونده پس از انجام تحقیقات تکامل برای رسیدگی به محاکم تهران ارجاع شود.
بر اساس ماده 46 قانون 1310، رسیدگی به دعاوی حقوقی یا جزایی مربوط به اختراع یا علامات تجاری در محاکم تهران به عمل خواهد آمد. اگرچه در مورد دعاوی جزایی جرم در خارج از تهران واقع یا کشف و یا متهم در خارج تهران دستگیر شده باشد که در این موارد تحقیقات مقدماتی در محل وقوع یا کشف جرم یا دستگیری متهم به عمل آمده و دوسیه برای رسیدگی به محاکم تهران ارجاع می شود.
بر اساس ماده 47 قانون 1310، اگر در ضمن رسیدگی جزایی متهم برای دفاع خود موضوع مالکیت علامت تجاری یا اختراع را مطرح کند خود محکمه جزا باید در این موضوع رسیدگی نماید.
با توجه به ماده 4 قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب اصلاحی 1381، هر حوزه قضایی که دارای بیش از یک شعبه دادگاه عمومی باشد آن شعب به حقوقی و جزایی تقسیم می شوند. دادگاه های حقوقی صرفاَ به امور حقوقی و دادگاه جزایی فقط به امور کیفری رسیدگی خواهند نمود.
تخصیص شعبی از دادگاه های حقوقی و کیفری برای رسیدگی به دعاوی حقوقی یا جزایی خاص مانند امور خانوادگی و جرایم اطفال با رعایت مصالح و مقتضیات از وظایف و اختیارات رئیس قوه قضاییه است. در صورت ضرورت ممکن است به شعبه جزایی پرونده حقوقی و یا به شعبه حقوقی پرونده جزایی ارجاع شود.
با توجه به ماده 4 آیین نامه اصلاحی قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب مصوب 1381، به پیشنهاد رئیس کل دادگستری استان و تصویب رئیس قوه قضاییه شعب دادگاه های عمومی حقوقی و عمومی جزایی و دادسرا در هر حوزه قضایی به تناسب امکانات و ضرورت جهت انجام تحقیقات و رسیدگی به جرائم و دعاوی خاص تخصیص می یابند از قبیل دعاوی ثبتی، مالکیت های معنوی و صنعتی.
همان طور که اشاره شد، وفق ماده 59 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386، رسیدگی به اختلافات ناشی از اجزای این قانون و آیین نامه اجرایی آن در صلاحیت شعب با شعب خاصی از دادگاه های عمومی تهران می باشد که حداکثر تا شش ماه بعد از تاریخ تصویب این قانون توسط رئیس قوه قضاییه تعیین می گردد.
در رابطه با نوع محاکم باید گفت که با توجه به قانون ثبت علائم و اختراعات و همچنین قانون مصوب 1386، نظام داخلی ترجیح داده است به جای ایجاد محاکم اختصاصی، شعبه یا شعب خاصی از دادگاه های عمومی را با توجه به حجم کار برای رسیدگی به دعاوی مالکیت صنعتی اختصاص دهد که این رویکرد قانونگذار و در وضعیت فعلی کشور که دعاوی مربوط به حقوق مالکیت صنعتی از حجم بالایی برخوردار نیست قابل دفاع به نظر می رسد.
اگرچه در وضعیت فعلی با توجه به مجموعه قوانین و مقررات مربوط به مالکیت صنعتی و قوانین متفرقه دیگر، عملاَ شعبه یا شعب خاصی از دادسرا و دادگاه های عمومی اختصاص به رسیدگی به پرونده های مالکیت صنعتی دارند، لکن به لحاظ  عدم تجربه و آشنایی قضات به حقوق مالکیت صنعتی و پیچیدگی خاص این رشته از حقوق، آن طور که باید حقوق طرفین اختلاف رعایت نمی گردد، به ویژه اینکه در مراحل بعدی رسیدگی نیز این نقیصه وجود دارد.
کوتاه آنکه، آشنایی با امور ثبتی و احاطه بر آن مستلزم کسب تجربه و علم مربوط به آن است و می طلبد که افراد به طور مستمر به مطالعه قوانین پرداخته و با قوانین و آیین نامه های مختلف در ارتباط با مسایل ثبتی آشنایی کامل داشته باشند.
بدین منظور، با همت والا و بلند جمعی از کارکنان فعال و علاقه مند و صدیق، تیمی فنی و تخصصی فراهم آمده است تا  بتوانیم به سهم خویش نقشی هر چند ناچیز در رفع مشکلات روزمره متقاضیان محترم ایفا کنیم.

ثبت شرکت ساختمانی

علی بازدید : 60 شنبه 03 شهريور 1397 نظرات ()

نحوه ثبت یک شرکت ساختمانی سهامی خاص :

حداقل داشتن سه نفر عضو  و دو  نفر بازرس (بازرس ها نباید از اعضا متشکل شرکت باشند. )

حداقل سرمایه شرکت صد هزار تومان است.

زمان فرآیند ثبت شرکت  بیست روز کاری است.

حداقل  سی وپنج درصد سرمایه باید نقدی در یکی از بانک های عامل سپرده شود.

مدارک لازم برای ثبت یک شرکت ساختمانی سهامی خاص :

فتوکپی مدرک های شناسایی شامل  کارت ملی  – شناسنامه

اصل گواهی نداشتن سوء پیشینه کیفری از پلیس های به اضافه ده

امضا اقرار نامه

اخذ جواز در صورت لزوم

مدارک را به وکیل امور ثبت شرکت ساختمانی ارائه دهید.

مدرک های خود را می توانید به شکل حضوری به وکیل ثبت شرکت سهامی خاص تحویل دهید و یا از طریق پست ارسال کنید.

تکمیل مدارک توسط موکل  و ارائه به کارشناس اداره ثبت شرکتها

فتوکپی مدرک های شناسایی شامل کارت ملی  و شناسنامه

اصل گواهی نداشتنسوء پیشینه کیفری از اداره پلیس+10

امضا کردن اقرار نامه

اخذ جواز در صورت لزوم

تحویل مدارک به وکیل های شرکت

تحویل  مدرک ها به اداره ثبت شرکتها به وسیله وکلا

تعیین نمودن نام شرکت

تایید نهایی نام شرکت بعد از چهار روز

در صورت رد اسم در مرحله تایید نهایی ایراد مشخص شده رفع می شود و پس از هماهنگی با موکل اسم اصلاح شده درهمان روز تایید می گردد.

اخذ پرونده تایید اسم از اداره ثبت شرکتها و ارسال پرونده + برگه اسم به موکل جهت افتتاح حساب بانکی به اسم شرکت.

ارائه فیش بانکی و نامه پلمپ شده بانک توسط موکل به دفتر موسسه حقوقی راه روشن

در صورت لزوم مجوز هم برای بانک ارسال می شود.

تایید نوع فعالیت به وسیله اداره ثبت شرکتها

انجام دفتر نویسی پس از هفت روز از آغاز فرآیند ثبت شرکت

گرفتن نمره ثبت و آگهی تاسیس سه الی پنج روز پس از انجام دفتر نویسی.

گرفتن روزنامه رسمی پانزده  روز پس از آگهی تاسیس توسط شرکت پست جمهوری اسلامی.

روند ثبت شرکت ساختمانی  مسئولیت محدود :

حضور حداقل دو نفر از اعضا

سرمایه اولیه حداقل یک صد هزار تومان

تعهد یا پرداخت کل سرمایه

روند ثبت حدودا یک ماه است.

مدارک لازم ثبت شرکت ساختمانی مسئولیت محدود:

فتوکپی مدارک شناسایی :  شناسنامه و کارت ملی

اصل گواهی نداشتن سوء پیشینه کیفری از پلیس به علاوه ده

امضا اقرارنامه

اخذ جواز در صورت لزوم

مدرک ها را به وکیل ثبت شرکت ساختمانی ارائه دهید.

ثبت اظهارنامه مالیاتی شرکت

علی بازدید : 61 شنبه 03 شهريور 1397 نظرات ()

طریقه ثبت،ارائه، یک اظهارنامه مالیاتی شرکت

بر طبق قوانین ایران افراد و شرکت ها باید مالیات معین شده پرداخت کنند، در غیر این صورت از وام ها، مزایا و معافیت‌های قانونی که برای پرداخت آن مئ نظر است محروم خواهند و ضمنا باید جریمه مالیاتی پرداخت نمایند.
همه شرکت ها و موسسات تجاری که در اداره ثبت شرکت ها  ثبت گردیده اند و دارای شماره ثبتی می باشند باید مالیات بر درآمد خود را بپردازند.

 از محل کدام درآمدهای شرکت باید مالیات پرداخت کرد  و نرخ مالیاتی چقدر است؟

بر اساس ماده 105 قانون مالیات های مستقیم همه درآمد شرکت ها و درآمد به دست آمده از فعالیت های انتفاعی دیگر اشخاص حقوقی که از منابع مختلفی در داخل کشور یا خارج از آن کسب می شود، پس از کسر مبلغ زیان های وارد شده از منابعی که معاف نیستند و کسر معافیت‌های دیده شده باید 25 درصد مالیات را پرداخت کنند.

بر اساس ماده قانونی 192 قوانین مالیات  مستقیم:

در صورت ارائه نشدن اظهارنامه مالیاتی در تاریخ ذکر شده به اداره مالیات، بنگاه مالیاتی شامل  جریمه ای برابر ده درصد مالیات، متعلق می شود و ارائه ننمودن اظهارنامه توسط اشخاص  حقوقی و مشمولان بندهای الف و ب ماده 95 این قانون باعث تعلق جریمه ای برابر چهل درصد مالیات متعلق می شود و شامل بخشیده شدن نمی باشد.
افراد حقوقی (شرکت ها) درباره امور مالیاتی خود چه تکالیفی دارا هستند؟

1. پلمپ نمودن دفاتر قانونی

همه اشخاص حقوقی باید پیش از آغاز سال مالی جدید به انجام پلمپ دفاتر در اداره ثبت شر کت ها اقدام نمایند. برای مثال برای عملکرد سال 1394 مؤدیان موظفند تا پایان 28/12/933 به پلمپ دفاتر قانونی خود را به انجام رسانند.

2. پرداخت کردن حق تمبر

شرکت ها در هنگام ثبت باید مالیات دو در هزار حق تمبر خود را پرداخت کنند. همچنین شرکت هایی که سرمایه خود را افزایش داده  باید در هنگام ثبت صورت جلسه افزایش سرمایه اقدام به ابطال تمبر جهت پرداخت مالیات دو در هزار شرکت خود نمایند.

3. ارائه نمودن لیست کسانی حقوق گیران:

شرکت ها مکلفند که لیست افرادی که از شرکت حقوق دریافت می‌ کنند را مشخص کرده و مقدار حقوق دریافتی آن را به اداره امور مالیاتی محل شرکت تحویل دهند و مالیاتی که طبق ماده 85 قانون مالیات های مستقیم به آن متعلق می شود را بپردازند.

مطابق ماده 193 قانون مالیات های مستقیم ایران:

تحویل ندادن اظهار نامه و ترازنامه و حساب سود و ضرر در دوره فعالیت موجب استفاده ننمودن از فعالیت مقرر در آن سالی مالی می شود.

مطابق ماده 97 193 قانون مالیات های مستقیم ایران:

آیا می دانید در چه زمانی درآمد مشمول مالیات مودی از طریق علی الراس تشخیص داده می گردد؟

1. در صورتی که مودی به در خواست کتبی اداره امور مالیاتی درباره ارائه دفاتر و یا مدارک حساب و کتاب در محل کار اجتناب کند.
2. در صورتی که مودی به درخواست کتبی اداره امور مالیاتی مربوطه از ارائه دفاتر و یا مدارک حساب و کتاب، در محل کار اجتناب کند.
3. در صورتی که دفاتر و اسناد و مدارک، ابزاری برای محاسبه درآمد مشمول مالیات به نظر اداره امور مالیاتی غیر قابل بود و یا به دلیل رعایت نکردن قانون.

نکته*

مودیان مالیاتی به دلیل انجام ندادن تکالیف های قانون در این قانون و یا در صورت تخلف از قوانین به شرح زیر جریمه می شوند:
1. ثبت نکردن نام مودیان در مدت قانونی معادل هفتاد و پنج درصد مالیات متعلق، تا تاریخ ثبت نام کردن.
2. صادر نکردن صورت جلسات برابر یک برابر مابه التفاوت مالیات متعلق می شود.
3. مندرج نکردن درست قیمت در صورت حساب معادل یک برابر ما به التفاوت مالیات تعلق گرفته است.
4. مندرج ننمودن و تکمیل اطلاعات صورت حساب طبق نمونه اعلام شده معادل بیست و پنج درصد مالیات تعلق گرفته است.

اخذاستاندارد – ISO

علی بازدید : 70 دوشنبه 15 مرداد 1397 نظرات ()

استاندارد چیست؟

آنچه طبق قرارداد، سنت، یا قوانین نمونه ای برای سرمشق به کار می رود و اجرای آن قبول عام یابد . وضع قوانین و مقررات برای تعیین کیفیت و مشخصات مطلوب یک کالا استاندارد می گویند. استانداردها بر حسب گستردگی دامنه تحت پوشش، دارای پنج سطح کارخانه ای، شرکتی (جامعه ای)، ملی، منطقه ای و بین المللی هستند. استاندارد کارخانه ای توسط یک کارخانه برای استفاده در همان واحد تدوین می شود. البته گاهی کارخانجات، شرکتها یا تشکیلاتی که در یک زمینه خاص فعالیت می کنند، از طریق ایجاد یک جامعه یا انجمن، استانداردهای خاص خود را تدوین می کنند. استاندارد ملی توسط موسسه استاندارد دریک کشور با توجه به تمام شرایط خاص همان کشور مانند اقتصادی، اجتماعی، علمی، و فنی تهیه می شود. استانداردهای منطقه ای توسط کشورهای عضو یک پیمان منطقه ای خاص تهیه می شود مانند کمیته استاندارد اروپایی. استاندارد بین المللی توسط سازمانهای مربوطه به منظور قابلیت استفاده بین المللی تهیه می شوند. مانند استانداردهای تهیه شده توسط سازمان بین المللی استاندارد، کمیسیون بین المللی الکترونیک( IEC ).  منبع: ویکی پدیا( دانشنامه آزاد)

مراحل اخذ استاندارد


1- تکمیل فرم درخواست صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد
2- آگهی ثبت شرکت و آخرین تغییرات آن در روزنامه رسمی (برای اشخاص حقوقی)
3- تصویر پروانه معتبر تاسیس یا مجوز فعالیت از مراجع قانونی ذیصلاح
4- تصویر آگهی ثبت، نام یا علامت تجاری
5- ارائه فرم تکمیل شده پرسشنامه اطلاعات فنی
6-اظهار کتبی بالاترین مقام مسئول واحد متقاضی مبنی بر دارا بودن آزمایشگاه کنترل کیفیت اختصاصی
نکته: براساس تشخیص اداره کل نظارت براجرای استاندارد، این بند برحسب مورد برای برخی از واحدهای خدماتی کاربرد ندارد.
7- ارائه پروانه تائید صلاحیت مدیر کنترل کیفیت بر اساس آیین نامه تائید صلاحیت علمی و فنی مدیران کنترل کیفیت
8- ارائه مدارک لازم مبنی بر دارا بودن کد ملی (ایران کد) برای محصول مورد درخواست
9- پرداخت کارمزدهای خدماتی مرتبط با صدور پروانه
توجه: متقاضیانی که تمایل به تمدید پروانه کاربرد علامت استاندارد را دارند می بایست 30 روز قبل از پایان تاریخ اعتبار پروانه کاربرد علامت استاندارد درخواست خود را ارائه نمایند.

ISOچیست؟

موسسه بین المللی تعیین استاندارد متشکل از نمایندگان موسسات استانداردسازی ملی است. این سازمان غیر دولتی در سطح وسیع به وضع استانداردهای کلی و جزئی برای هماهنگ کردن استانداردهای متفاوت جهانی می پردازد. در عمل ایزو به صورت یک کنسرسیوم با ارتباطات قوی با دولت ها فعالیت می کند. این موسسه انواع استانداردهای تجاری و صنعتی جهانی را تعیین می نماید.مرکز ایزو در ژنو سویس قراردارد. این سازمان به ترویج جهانی استانداردهای اقتصادی و صنعتی می پردازد تا مبادلات صنایع و فنون مختلف را دریک راستا هماهنگ کند. اولین تشکیلات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با تصویب قانون اوزان و مقیاس ها در سال 1304 خورشیدی مطرح می شود. بعدها در سال 1332 به لحاظ ضرورت تعیین ویژگی ها و نظارت بر کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی، ایجاد تشکیلاتی رسمی مورد توجه قرار گرفت و هسته اولیه تشکیلات سازمانی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به صورت اداره ای در اداره کل تجارت وقت شکل می گیرد. در سال 1339 با تصویب قانون تاسیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، موسسه کار خود را در چهارچوب هدف ها و مسئولیت های تعیین شده آغاز می کندو در همان سال هب عضویت سازمان بین المللی استاندارد ISO درآمد. در سال 1987 کمیته فنی 176 سازمان بنی المللی استاندارد (ISO/TC 176) سری استاندارد ISO 9000 را به جهانیان ارائه نمود. هدف از تدوین این سری از استاندارد، به وجود آوردن الگویی بین المللی برای پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت و تضمین کیفیت بود که مورد استقبال فراوان در سطح دنیا قرارگرفت. سیستم های مدیریت کیفیت به منظور ثبات سطح کیفیت تعریف شده و بهبود کیفیت از طریق اصلاح فرایندها در سازمان پیاده سازی می شود. الگوی اجرای این سری استاندارد برای بار چهارم در سال 2008 مورد بازبینی و ویرایش قرار گرفت. در ویرایش سال 2008 دیدگاه فرایند گرا همچنان مورد تاکید است.

اخذ کارت بازرگانی

علی بازدید : 63 دوشنبه 15 مرداد 1397 نظرات ()

کارت بازرگانی چیست؟! کارت بازرگانی مجوزی است که به دارنده آن اعم از شخص حقیقی یا حقوقی اجازه داده می شود به امر تجارت خارجی بپردازد براساس مقرراتی که در حال حاضر در درست اجراست اعتبار کارت بازرگانی از تاریخ صدور یکسال می باشد و تمدید کارت بازرگانی نیز با ارائه مدارک لازم برای مدت مذکور انجام می گیرد.

کاربردهای کارت بازرگانی

– ثبت سفارش و ترخیص کالا
– واردات از مناطق آزاد
– مبادرت به حق العمل کاری در گمرک
– صادرات و واردات کلیه کالاهای مجاز
– ثبت نام ها و علائم تجاری (غیرفارسی)
نکته : کارت بازرگانی شرکتهای تعاونی از اتاق های تعاون دریافت می شود.

مدارک اولیه مورد نیاز جهت صدور کارت بازرگانی حقیقی

استعلام از ادارات
1- اصل اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی و اصل گواهی پلمپ دفاتر از اداره ثبت شرکتها ( باامضای خود متقاضی ) (درمورد بند 1 متقاضی باید شخصا” به اداره ثبت اسناد واملاک بخش ثبت شرکتهای محل خود مراجعه و طی درخواست کتبی تقاضای صدور اظهارنامه وگواهی پلمپ دفاتر جهت اخذ کارت بازرگانی بنماید )
2- اصل گواهی عدم سوء پیشینه که از زمان صدور آن 6 ماه نگذشته باشد .( با معرفی اتاق )
3- اصل مفاصاحساب مالیاتی موضوع ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم مبنی بربلا مانع بودن صدور کارت بازرگانی(با معرفی اتاق )
4- اخذ کد اقتصادی

مدارک شخصی متقاضی

1- شش قطعه عکس 4* 6 (جدید ، ساده ، تمام رخ ، ترجیحا” رنگی وزمینه سفید و پشت نویسی شده ) .
2- اصل و فتوکپی از تمام صفحات شناسنامه (داشتن حداقل سن 23 سال تمام )
3- اصل و فتوکپی کارت ملی عکسدار ( پشت ورو )
4- اصل و فتوکپی کارت پایان خدمت یا معافیت دائم (پشت و رو )
5- اصل وفتوکپی مدرک تحصیلی ( حداقل مدرک تحصیلی دیپلم می باشد.)
6-اصل سند مالکیت ششدانگ ودرصورت اجاره بودن محل ، اجاره نامه کد دار درسربرگ شورای اصناف به اضافه پرینت کد رهگیری و منطبق با بند 1-1-4 دستور العمل صدور وتمدید کارت بازرگانی متناسب با رشته فعالیت وکسب وکار وتجاری باشد (اصل مدارک بمنظور رونوشت برابر اصل ارائه شود).
فرمهای ارائه شده توسط اتاق جهت تائید
7-تائید فرم الف مربوط به حساب جاری متقاضی (درهنگام ارائه فرم تکمیل شده باید دسته چک همان حساب تائید شده جهت درج شماره سریالها در فرم مربوطه ارائه گردد،و همچنین در خصوص چک برگشتی بانک باید اعلام نظر نماید )
8-تائید فرم (د) مربوط به تائید امضاء متقاضی توسط دفترخانه (فرمها ارائه خواهد شد.)
9- پرداخت فیش های واریزی


مدارک مورد نیاز جهت اخذ کارت بازرکانی اشخاص حقوقی (شرکتی)

1- یک برگ اصل اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی که به گواهی اداره ثبت شرکتها رسیده باشد (با امضاء مدیرعامل یا رئیس هیات مدیره) و اصل گواهی پلمپ دفاتر.
2- درخصوص شرکت های با مسئولیت محدود ارائه یک برگ کپی تقاضانامه ثبت شرکت های داخلی و شرکت نامه رسمی که ممهور به مهر اداره ثبت شرکت ها باشد الزامی است. درخصوص شرکت های سهامی خاص و عام ارائه یک برگ کپی اظهارنامه ثبت شرکتهای سهامی خاص یا عام که ممهور به مهر اداره ثبت شرکت ها باشد الزامی است.
3- اصل گواهی عدم سوء پیشینه مدیرعامل که از زمان صدورآن 6 ماه بیشتر نگذشته باشد. دو صفحه فرم کارت بازرگانی و عضویت (تکمیلی از سایت به همراه امضاء مدیرعامل ، مهر شرکت و گواهی امضاء توسط دفتر اسناد رسمی) اصل مفاصا حساب مالیاتی موضوع ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم مبنی بر بلامانع بودن صدور کارت بازرگانی
4- یک برگ کپی روزنامه رسمی در مورد تاسیس و کلیه تغییرات شرکت تا این تاریخ موضوع فعالیت شرکت بایستی در راستای صادرات و واردات کالا باشد.
5- اصل کارت ملی مدیرعامل جهت برابر با اصل نمودن و یک سری کپی کامل پشت و روی آن (در صورت داشتن هرگونه تغییرات در مشخصات سجلی ارائه کپی شناسنامه از تمامی صفحات الزامی می باشد).
6- سه قطعه عکس 4*6 مدیرعامل (جدید، تمام رخ، ساده).
7- ارائه اصل و کپی مدرک تحصیلی معتبر (حداقل دیپلم متوسطه) مدارک خارج از کشور پس از ارزشیابی توسط اداره دانش آموختگان وزارت علوم مورد پذیرش می باشد تبصره:دارندگان پروانه بهره برداری صنعتی، کشاورزی، معدنی، خدمات فنی مهندسی و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) از مراجع ذیربط مشروط به انقضای دو سال از تاریخ صدور پروانه ، از ارائه مدرک فوق معاف می باشند.
8- اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان جهت برابر با اصل شدن و یک سری کپی از پشت و روی آن.
• متولدین سالهای 1337 و قبل از آن با مدارک فوق دیپلم و کمتر از آن با ارائه کپی مدرک تحصیلی نیاز به ارائه کارت پایان خدمت ندارند.
• متولد سال های 1334 و قبل از آن با ارائه کپی مدرک لیسانس نیاز به کارت پایان خدمت ندارند.
• متولدین سال های 1328 و قبل از آن با ارائه کپی مدرک دکترا نیاز به کارت پایان خدمت ندارند.
9- داشتن حداقل سن 23 سال تمام.
10- اصل گواهی بانک مبنی بر تایید حساب جاری و حسن اعتبار بانکی به نام شرکت در استان تهران (فرم مربوطه توسط موسسه تهیه می گردد) با مهر و امضای رئیس شعبه. (ضمناحساب های جاری شتاب مربوط به شهرستانها در صورتیکه روی این فرم تایید شده باشد قابل قبول است) توجه : ارائه دسته چک حساب جاری مربوطه در زمان تشکیل پرونده جهت رویت الزامی می باشد.
11- ارائه یکی از مدارک مالکیت ذیل :
الف : اصل و کپی سند مالکیت شش دانگ به نام شرکت، به آدرس دفتر مرکزی
ب: اصل و کپی اجاره نامه محضری معتبر به نام شرکت، برای محل کار و به آدرس دفتر مرکزی
ج: اصل و کپی اجاره نامه بنگاه املاک دارای کد رهگیری و هولوگرام به نام شرکت، برای محل کار و به آدرس دفتر مرکزی.
12- اشخاص غیر ایرانی متقاضی کارت بازرگانی علاوه بر ارائه مدارک فوق به استثنای بندهای 3، 5 و 8 ملزم به ارائه تایید صلاحیت مدیران خارجی از سفارتخانه متبوعشان و ارائه کپی پروانه کار و اقامت به همراه اصل مدارک می باشند.
13- ارائه کد اقتصادی جدید (اصل و کپی) و یا ارائه تاییدیه پیش ثبت نام در سایت Tax.gov.ir و تعهد مبنی بر ارائه کد اقتصادی جدید پس ازصدور.

تذکر 1: کارمندان تمام وقت دستگاههای دولتی نمی توانند کارت بازرگانی دریافت نمایند
تدکر 2 : ارائه حداقل مدرک تحصیلی دیپلم الزامی است
تدکر 3: حضور مدیرعامل در مراحل پذیرش مدارک و تحویل کارت الزامی است
تذکر 4: برای هر واحد ملکی فقط یک کارت بازرگانی صادر می گردد
تذکر 5: حضور مدیرعامل در کلاسهای آموزشی براساس نوع مدرک تحصیلی الزامی است
تذکر 6: کلیه مدارک در محل اتاق برابر اصل می گردد.

طرح اصلاحی آیین نامه ثبت شرکتها

علی بازدید : 64 دوشنبه 15 مرداد 1397 نظرات ()

طرح اصلاحی آیین نامه ثبت شرکتها : نظر به مقررات قانون عهد نامه عمومی پاریس مصوب دهم اسفند ماه ۱۳۳۷ مربوط به حمایت مالکیت صنعتی و ماده ۹ قانون ثبت شرکتها مصوب خرداد ماه ۱۳۱۰ ماده ۴۵ قانون ثبت علایم تجارتی و اختراعات مصوب اول تیر ماه ۱۳۱۰ و ماده ۱۱و۱۵ و مواد ۵۸۲ و ۵۸۵ قانون تجارت مصوب اردیبهشت ۱۳۱۱ وزارت دادگستری مقرر می دارد.

مفاد طرح اصلاحی آیین نامه ثبت شرکتها

ماده اول : اداره ثبت شرکتها و علایم تجارتی و اختراعات اداره کل ثبت در تهران از این تاریخ به نام (اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی ) نامیده می شود و دارای وظایف زیر خواهد بود .

ثبت شرکتهای تجارتی ایران حوزه تهران و همچنین ثبت کلیه شرکتهای خارجی در ایران و موسسات غیر تجارتی ایرانی حوزه تهران و ثبت کلیه موسسات خارجی در ایران .
ثبت علایم تجاری و اختراعات و نام تجاری و اشکال و ترسیمات صنعتی .
ثبت دفتر تجاری و پلمپ دفاتر تجارتی و غیر تجارتی حوزه تهران.

تبصره : اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی عنوان شعبه مخصوص دفتر دادگاه شهرستان تهران را برای اجرای مفاد مواد ۶و۷ قانون ثبت علایم تجارتی و اختراعات مصوب اول تیر ماده ۱۳۱۰ دارد و رئیس این اداره نسبت به قبول یا رد تقاضانامه های مربوط به ثبت شرکتها تجارتی و موسسات غیر تجارتی و علایم تجارتی واختراعات اتخاذ تصمیم نموده و گواهی نامه های ثبت را امضاء خواهدکرد .
ماده دوم : علاوه بر انجام وظایف قانونی ، اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی موظف است در موضوع حمایت مالکیت صنعتی با در نظر گرفتن احتیاجات و مقتضیات اوضاع اقتصادی کشور تعهدات بین المللی طرح های قانونی و آیین نامه های اجرایی آن را به کمک (کمیته مشورتی ) تهیه و پیشنهاد نمادید .

ماده سوم : کمیته مشورتی از نمایندگاه وزارتخانه های زیر در محل اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تشکیل می شود :

اداره حقوقی وزارت دادگستری
اداره حقوقی وزارت امور خارجه
وزارت بازرگانی
وزارت صنایع و معادن .

کمیته مزبور به دعوت رئیس اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی وی یا هر یک از وزارتخانه های ذینفع تحت ریاست رئیس اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تشکیل خواهد شد ، در هر دعوتنامه دستور جلسه نیز ذکر خواهد شد .

تبصره ۱ : کمیته هر وقت مقتضی بداند می تواند از نمایندگان سایر وزارتخانه ها و موسسات و کارشناسان و اشخاص مطلع برای شرکت در جلسات خود دعوت نماید ولی اتخاذ تصمیم نهایی در هر موضوع با اعضای ثابت کمیته مشورتی خواهد بود .

تبصره ۲ : در صورتی که طرح قانونی و آیین نامه های اجرایی که کمیته مزبور و یا کارشناسان مربوطه تهیه می نماید احتیاج به پرداخت حق الزحمه داشته باشد از محل هزینه مقدماتی ثبت کل تامین و پرداخت خواهدشد .

ماده چهارم : در هر محلی که اداره یا دایره یا شعبه موجود است برای ثبت شرکتها داخلی و پلمپ دفاتر تجارتی و ثبت نام تجارتی و موسسات غیر تجاری متصدی مخصوصی از طرف اداره کل ثبت تعیین خواهدشد .

ماده پنجم : اداره ثبت شرکتها در تهران و دوایر ثبت شرکتها در شهرستان ها در ثبت شرکت نامه قائم مقام دفتر خانه های رسمی می باشد .

تعداد صفحات : 11

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 103
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 109
  • آی پی دیروز : 105
  • بازدید امروز : 364
  • باردید دیروز : 364
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,475
  • بازدید ماه : 5,093
  • بازدید سال : 7,669
  • بازدید کلی : 39,891