close
دانلود آهنگ جدید
جالبترین - 4
loading...

جالبترین

مجازات تاجر ورشکسته چیست ؟

علی بازدید : 99 شنبه 15 دي 1397 نظرات ()

ورشکستگی از زمان های خیلی قدیم بین تجار در جوامع مختلف وجود داشته است . زیرا همان طوری  که در طول زندگی برای هر فردی ممکن است حوادث و موانع و مشکلاتی پیش آید و زندگانی او را دچار مخاطره سازد در امور تجارت و بازرگانی نیز گاهی نشیب و فرازهایی برای تجار و بازرگانان وجود دارد به طوری که در بعضی موارد ممکن است بازرگانی در امر تجارت سود سرشاری ببرد و یا سرمایه او از بین برود به این جهت وقتی سرمایه تاجر کمتر از مقدار و میزان بدهی او باشد به طوری که قادر به تادیه دیون خود نباشد به حکم قانون دچار توقف و یا ممنوع از تصرف و دخالت در اداره اموال خود می گردد . همچنانکه ماده 412 قانون تجارت می گوید :
" ورشکستگی تاجر یا شرکت تجاری در نتیجه توقف از وجوهی که بر عهده اوست حاصل می شود ".
ورشکستگی به طور کلی بر سه قسم است : عادی، به تقصیر و ورشکستگی به تقلب

    ورشکستگی به تقصیر :

با توجه به ماده 541 قانون تجارت و مواد بعدی آن، در صورت احراز موارد ذیل می توان تاجر را ورشکسته به تقصیر دانست :
- هر گاه تاجر به منظور به تاخیر انداختن ورشکستگی خود اجناسی را بیشتر از قیمت روز خریداری نماید و یا اینکه اموالی را به کمتر از قیمت روز بفروشد.
- در صورتی که به قصد تاخیر انداختن ورشکستگی خود از طریق صدور برات یا استقراض تحصیل وجهی نماید به طوری که در عرف تجارت دور از صرفه باشد.
- در صورتی که پس از تاریخ توقف یکی از طلبکارها را بر سایرین مقدم دانسته و طلب او را پرداخت کرده باشد.
- چنانچه به حساب دیگری بدون اینکه عوض یا جنسی دریافت داشته، تعهداتی نموده باشد که با توجه به وضعیت مالی او فوق العاده باشد.
- در صورتی که عملیات بازرگانی او دچار توقف گردیده ولی در ظرف سه روز از تاریخ وقفه ای که در پرداخت دیون و تعهدات وی به عمل آمده، توقف خود را به همراه حساب دارایی و اموال به دفتر دادگاه نداده باشد.
- در صورتی که اعلام گردد مخارج تاجر اعم از شخصی یا مخارج خانه وی در مواردی عادی و معمولی از عایدی وی بیشتر بوده، به این معنا که تاجر بدون رعایت و در نظر گرفتن درآمد خود نبادرت به دلخرجی نموده باشد.
- چنانچه معلوم گردد که تاجر مبالغ هنگفتی از سرمایه خود را صرف اموری نموده که واهی بوده و نفع وی فقط منوط به امور اتفاقی است چنین معامله ای در عرف تجارت موهوم نامیده شده و عقلایی و منطقی نمی باشد.

    مجازات تاجر ورشکسته

قانون برای تاجر ورشکسته به تقصیر ، مجازاتی تعیین نموده است که بین 6 ماه تا 3 سال حبس می باشد. همچنانکه ماده 543 قانون تجارت می گوید :
ورشکستگی به تقصیر جنحه محسوب و مجازات آن از 6 ماه تا سه سال حبس تادیبی است .
لازم به ذکر است که در حال حاضر مجازات جنحه ای وجود ندارد زیرا در سنوات قبل از انقلاب مجازات ها تقسیم شده بود به :
1- خلاف
2- جنحه
3- جنایت
لیکن در حال حاضر این تقسیم بندی منسوخ می باشد و مجازات ها در قوانین مجازات اسلامی به شرح ذیل تقسیم گردیده است :
1) حدود
2) قصاص
3) دیات
4) تعزیرات
5) مجازات های بازدارنده
به این ترتیب برابر قانون مجازات اسلامی کلیه حبس ها تعزیری است و حبس جنحه ای و تادیبی و خلافی و یا جنایی اعمال نمی گردد و مجازات ورشکسته به تقصیر برابر ماده 671 قانون تعزیرات از 6 ماه تا دو سال حبس می باشد.

    رسیدگی به جرم تاجر ورشکسته به تقصیر

با توجه به اینکه ورشکستگی به تقصیر جرم می باشد رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه های کیفری می باشد . همان طور ماده 544 قانون تجارت می گوید :
( رسیدگی به جرم فوق بر حسب تقاضای مدیر تصفیه یا هر یک از طلبکارها یا تعقیب مدعی العموم در محکمه جنحه به عمل می آید ).
برابر ماده مزبور رسیدگی به جرم تاجر ورشکسته به تقصیر با تقاضای افراد مشروحه ذیل به عمل می آید :
1- مدیر تصفیه که قائم مقام تاجر است با تصویب اکثریت طلبکاران حاضر .
2- بنا به درخواست هر یک از طلبکارها که ذینفع می باشند.
3- با تعقیب مدعی العموم ( دادستان ) که نماینده عموم مردم می باشد و به موجب قانون در جرائم عمومی و در مواردی که قانون تصریح نموده است، حق تعقیب مجرمین را دارد.
4- رسیدگی به جرم مزبور در دادگاه های جنحه انجام می گیرد. لازم به توضیح است که در حال حاضر دادگاه های جنحه نیز وجود ندارد زیرا قبل از انقلاب دادگاه های کیفری به ترتیب ذیل تقسیم گردیده بود :
1- دادگاه خلاف
2- دادگاه جنحه
3- دادگاه های جنایی
لیکن به موجب قوانین آیین دادرسی کیفری سال 1368 دادگاه های مزبور منحل گردید و رسیدگی به کلیه امور کیفری در صلاحیت دادگاه های کیفری یک و دو قرار گرفت اما به موجب قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب، دادگاه های عمومی به این موضوع رسیدگی می نمایند.

    ورشکستگی به تقلب

ورشکستگی به تقلب در حقیقت در نتیجه یک سلسله اعمالی است که به موجب قانون جرم شناخته شده است از قبیل :
1- تاجر قسمتی از دارایی خود را مخفی نموده باشد.
2- معاملات صوری و ظاهری و ساختگی انجام داده باشد.
3- به طور غیرواقعی خود را مدیون قلمداد کرده باشد.
4- به وسیله اسناد ساختگی و به طور تقلبی خود را مقروض قلمداد نموده باشد.
5- دفاتر و اسناد تجاری خود را مفقود نموده باشد.
که برابر ماده 549 قانون تجارت کیفیت تعقیب و شکایت از تاجری که به تقلب ورشکسته گردیده است به همان کیفیت تعقیب ورشکسته به تقصیر می باشد و مجازات او برابر ماده 670 قانون مجازات اسلامی ( تعزیرات ) مصوب دوم خرداد ماه سال 1357 از یک الی 5 سال حبس می باشد.

معاملات تجاری و انواع آن در حقوق تجارت ایران

علی بازدید : 88 شنبه 15 دي 1397 نظرات ()

معاملات تجاری معاملاتی هستند که به قصد انتفاع انجام می شوند. قانون تجارت به جای تعریف منطقی، طی 10 بند در ماده 2، انواع معاملات تجاری را به شرح ذیل احصاء کرده است : معاملات تجاری از قرار ذیل است :
1- خرید یا تحصیل هر نوع مال منقول به قصد فروش یا اجاره اعم از اینکه تصرفاتی در آن شده یا نشده باشد ،
2- تصدی به حمل و نقل از راه خشکی یا آب و هوا به هر نحوی که باشد ،
3- هر قسم عملیات دلالی یا حق العمل کاری ( کمیسیون ) و یا عاملی و همچنین تصدی به هر نوع تاسیساتی که برای انجام بعضی امور ایجاد می شود از قبیل تسهیل معاملات ملکی یا پیدا کردن خدمه یا تهیه و رساندن ملزومات و غیره ،
4- تاسیس و به کار انداختن هر قسم کارخانه مشروط بر اینکه برای رفع حوائج شخصی نباشد ،
5- تصدی به عملیات حراجی ،
6- تصدی به هر قسم نمایشگاه های عمومی ،
7- هر قسم عملیات صرافی و بانکی ،
8- معاملات برواتی اعم از اینکه بین تاجر یا غیرتاجر باشد ،
9- عملیات بیمه بحری و غیربحری ،
10- کشتی سازی و خرید و فروش کستی و کشتیرانی داخلی یا خارجی و معاملات راجع به آن ها
و در ماده 3 نیز تصریح کرده است : معاملات غیرمنقول به هیچ وجه تجاری محسوب نمی شود.
ایرادهای اساسی به شرح ذیل به نحوه بیان قانون وارد است :
اولاَ – ذکر موارد معاملات تجاری به جای تعریف منطقی از آن، به ویژه به صورت حصری، این اشکال را دارد که همواره موارد جدیدی در تجارت ظهور می کند که در زمان تصویب قانون وجود نداشته است، مانند ارائه خدمات اینترنتی.
ثانیاَ- در حالی که کشاورزی به ویژه صنعتی آن یک تجارت پر سود محسوب می شود، به سختی می تواند تحت عناوین فوق قرار گیرد.
ثالثاَ- قانون ، معاملات غیرمنقول را از اعمال تجاری خارج ساخته و این در حالی است که خرید و فروش املاک به ویژه انبوه سازی ، از مشاغل پرسود تجاری محسوب می شود.
از آنجا که تعبیر دیگر از معاملات تجاری قراردادهای تجاری است لازم است به ارکان قراردادهای تجاری نیز اشاره گردد :
الف- قصد طرفین و رضای آن ها
ب- اهلیت طرفین
ج- موضوع معین که مورد معامله باشد.
د- مشروعیت جهت معامله .

    سوال : اگر یک شرکت تجاری اقدام به معامله اموال غیرمنقول نماید، این معامله تجاری است یا غیرتجاری ؟

 در این زمینه ما با دو ماده مواجهیم : 1/ بند چهارم ماده 3 ق. ت که کلیه معاملات شرکت های تجاری را تجاری می داند و 2/ ماده 4 ق. ت که معامله اموال غیرمنقول را به هیچ وجه تجاری نمی داند . در تعارض این دو ماده ترجیح با ماده 4 ق. ت است ، چرا که بنابر این ماده معامله اموال غیرمنقول به هیچ وجه تجاری نیست. عبارت " به هیچ وجه " در متن این ماده می رساند که حتی اگر چنین معاملاتی توسط شرکت های تجاری صورت گیرد، باز هم تجاری محسوب نمی گردند. البته در خصوص شرکت های تجاری استثنایی وجود دارد و آن ماده 2 ل. ا. ق. ت مصوب 1347 است که معاملات اموال غیرمنقول توسط شرکت های سهامی را به تبع شرکت، اعمال تجاری تبعی محسوب کرده اند.

    سوال : آیا لازم است که موضوع شرکت تجاری، اعمال تجاری مذکور در ماده 2 ق. ت باشد، یا شرکت تجاری می تواند به اعمالی غیراز اعمال مذکور در ماده فوق مشغول گردد ؟

 قانون تجارت در مواد متعددی اشاره دارد که شرکت تجاری باید برای موضوعات تجاری تشکیل گردد و موضوع فعالیت خود را اعمال تجاری قرار دهد، اما درباره شرکت های سهامی به یک استثناء برمی خوریم. چرا که بنابر ماده 2 ل.ا.ق.ت شرکت های سهامی می توانند در موضوعاتی خارج از اعمال تجاری، فعالیت کنند. صرف این که شرکتی به صورت شرکت سهامی تشکیل شده باشد، کافی است که این شرکت را تجاری قلمداد کتیم. هر چند که این شرکت به اعمال تجاری مشغول نباشد.

نصاب رسمی تشکیل جلسات در مجمع عمومی فوق العاده

علی بازدید : 91 شنبه 01 دي 1397 نظرات ()

مجمع عمومی فوق العاده به امور مهم و حیاتی در شرکت سهامی رسیدگی می کند. مدتی که در طول آن امکان تشکیل مجمع عمومی فوق العاده وجود دارد از زمان تشکیل تا انحلال شرکت می باشد.
بر اساس مستندات قانونی وظایف مجمع عمومی فوق العاده به شرح ذیل است :
یک : تقلیل سرمایه ( در اثر زیان های وارده ماده 65 لایحه یا به جهت مبلغ پرداخت نشده سهام شرکت در ظرف مقرر در اساسنامه ( ماده 33 لایحه )
دو : تصویب ایجاد سهام ممتاز ( تبصره 2 ماده 24)
سه : تغییر در حقوق و امتیازات سهام ممتاز ( ذیل ماده 42 لایحه )
چهار : تبدیل سهام ( بانام به بی نام و بالعکس) ( ماده 43 به بعد لایحه )
پنج : انتشار اوراق قرضه ( مواد 55، 56 لایحه قانونی تجارت ) .
شش: تفویض یا تبدیل ورقه قرضه به سهام ( بند 9 ماده 60 و مواد 71، 69، 65،61 لایحه )
هفت : افزایش سرمایه شرکت ( مواد 55 و 56 لایحه ).
هشت : تصویب تغییر در سرمایه ( ماده 83 لایحه )
نه : تصویب تغییر در مواد اساسنامه ( ماده 83 لایحه )
ده : تصویب انحلال شرکت قبل از موعد ( ماده 83 لایحه قانونی ) یا در اثر زیان های وارده ( ماده 141 لایحه ).
یازده : تصویب تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت سهامی عام ( ماده 278 و 287).
شایان ذکر است، ثبت تغییرات شرکت ها منوط به تنظیم و ارائه صورتجلسه متناسب با موضوع تغییرات و ارائه آن به مرجع ثبتی است. این تغییرات در صورتی امکان پذیر است که به وسیله مجمع عمومی فوق العاده و یا هیأت مدیره به تصویب رسیده باشد.

    نصاب رسمی تشکیل جلسات در مجمع عمومی فوق العاده

به موجب ماده 84 لایحه ، در مجمع عمومی فوق العاده باید دارندگان بیش از نصف سهامی که حق رای دارند حاضر شوند. مثلاَ اگر صد سهم وجود دارد ، باید دارندگان 51 واحد از سهام حاضر شوند. منظور از دارندگان بیش از نصف سهام ، نصاب سرمایه ای می باشد نه عددی.
اگر در اولین دعوت ، اکثریت مذکور حاصل نشد در دعوت دوم، حضور دارندگان بیش از یک سوم سهامی که حق رای دارند، ضروری است. مثلاَ اگر کل سهام 100 باشد، باید دارندگان حداقل 34 سهم حاضر باشند.
جلسه دوم به شرطی رسمیت می یابد که در دعوت دوم نتیجه دعوت اول قید شود.
نکته : مجمع عمومی فوق العاده تنها تا دو نوبت دعوت می شود اما مجمع عمومی موسس تا سه نوبت قابل دعوت است. اگر در دعوت دوم مجمع عمومی فوق العاده اکثریت مذکور حاصل نشد سهامداران برای بار سوم دعوت نمی شوند بلکه مجدداَ از نو و با نصاب جلسه اول باید دعوت شوند.
نصاب رسمیت جلسات :
دعوت اول : بیش از نصف سرمایه که حق رای دارند.
دعوت دوم : بیش از یک سوم سرمایه که حق رای دارند.

    نصاب تصمیم در مجمع عمومی فوق العاده

به موجب ماده 85 لایحه ، تصمیمات در مجمع عمومی فوق العاده مانند مجمع عمومی موسس همواره به اکثریت دو سوم آرای حاضر در جلسه رسمی خواهد بودو به عنوان مثال اگر 60 رای در مجمع عمومی فوق العاده حاضر باشد برای تصویب دستور جلسه به حداقل 40 رای نیاز داریم .
اگر موضوع جلسه ی مجمع عمومی فوق العاده دو موضوع ذیل باشد، اتفاق آرا نیاز است :
1. تغییر تابعیت شرکت
2. افزایش سرمایه از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهم ، در صورتی که برای صاحبان سهام ایجاد تعهد کند.

آگهی دعوت از مجامع عمومی و تهیه صورت حاضرین در جلسه

علی بازدید : 105 شنبه 01 دي 1397 نظرات ()

به موجب ماده 72 لایحه قانون تجارت، مجامع عمومی از اجتماع صاحبان سهام تشکیل می شود. اشخاص غیر سهامدار، حق شرکت در جلسات مجمع عمومی را ندارند مگر به عنوان وکیل یا منشی. نصاب تشکیل رسمی جلسات و هم چنین حد نصاب تصمیم گیری جلسات مجامع عمومی، اصولاَ تابع اساسنامه است مگر آن که قانون ترتیب دیگری را مقرر کرده باشد.

    صورتجلسه مجامع عمومی

در هر جلسه رسمی که تشکیل می شود، باید خلاصه ای از تصمیمات و مذاکرات به صورت مکتوب درآید. به موجب ماده 105 لایحه ، از وظایف منشی هیات رئیسه مجمع عمومی، نگارش صورتجلسه است. صورتجلسه باید به امضای تمام ( نه اکثریت ) اعضای هیات رئیسه مجمع برسد و یک نسخه از آن در مرکز شرکت نگهداری شود.
در ماده 256 لایحه، برای هیات رئیسه مجمع عمومی که صورتجلسه را تنظیم نکند، ضمانت اجرای جزایی پیش بینی شده است.
به موجب ماده 100 لایحه ، در آگهی دعوت صاحبان سهام برای تشکیل مجمع عمومی نکات ذیل باید قید شود :
- دستور جلسه
- تاریخ
- محل تشکیل مجمع
- قید ساعت
- نشانی کامل
به عقیده غالب حقوقدانان ، اگر در آگهی دعوت و موضوع دستور جلسه ، عباراتی مانند ( و غیره یا سایر موضوعات ) قید شود و تصمیماتی نیز خارج از دستور جلسه تصریح شده اتخاذ شود این تصمیمات قابل ابطال هستند. هم چنین اگر موارد ذکر شده در دستور جلسه کم یا اضافه شود نیز تصمیمات جلسه قابل ابطال است.
به موجب ماده 99 لایحه ، مندرجات صورتجلسه حاضرین عبارتند از :
- هویت کامل
- اقامتگاه
- تعداد سهام
- تعداد آرای هر یک از حاضرین
- امضا سهامدار
در ماده 255 لایحه برای رئیس و اعضای هیئت مدیره هر شرکت سهامی که صورت حاضرین در مجمع را مطابق ماده 99 تنظیم نکنند، ضمانت اجرای جزایی پیش بینی شده است.

    حضور در جلسات مجامع عمومی

به موجب ماده 99 لایحه ، سهامداران می توانند در جلسات مجامع عمومی حاضر شوند.
البته در این صورت باید با ارائه ی ورقه سهم یا تصدیق یا گواهی نامه موقت سهم ، به شرکت مراجعه و ورقه ورود به جلسه دریافت کنند. فقط سهامدارانی که ورقه ورود دریافت کردند حق حضور در جلسه مجمع عمومی را دارند. با این اوصاف صرف سهامدار بودن برای حضور در جلسات کفایت نمی کند و باید ورقه ورود به جلسه نیز دریافت شود.
در جلسات مجامع عمومی، حضور سهامدار شخصاَ الزامی نمی باشد زیرا طبق ماده 102 لایحه ، هم شخص سهامدار می تواند در جلسات مجمع عمومی حضور پیدا کند و هم می تواند وکیل یا قائم مقام قانونی یا نماینده ی شخصیت حقوقی را به این جلسات اعزام کند. در این صورت این نماینده باید مدرک وکالت یا نمایندگی خود را ارائه بدهد، مثلاَ قرارداد وکالت خود را ارائه دهد. حضور نماینده در جلسه به منزله ی حضور صاحب سهم است.
علاوه بر این در بند 2 ماده 253، برای شخصی که با خدعه و نیرنگ ، خود را دارنده سهم یا قطعات سهم معرفی کند و یا به این طریق در اخذ رای در مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت نماید اعم از آن که این کار را شخصاَ یا توسط دیگری انجام دهد، ضمانت اجرای جزایی پیش بینی شده است. هم چنین در بند یک ماده 243 لایحه ، هر کس عامداَ مانع حضور دارنده سهم شرکت در جلسات مجامع عمومی صاحبان بشود، ضمانت اجرای جزایی پیش بینی شده است.

    عدول از حق رای در جلسات مجمع عمومی

در صورتی که صاحب سهم حق رای خود را بدون انتقال مالکیت سهم خود به دیگری واگذار کند و یا این که انتقال گیرنده از حق رای خود در برابر انتقال دهنده صرف نظر کند، انتقال باطل است . مثلاَ مجید سهام خود را به داوود انتقال دهد اما با یکدیگر توافق کنند که حق رای مجید باقی باشد. در دادن رای، اصل آزادی کامل وجود دارد و اعطای نیابت در دادن رای ایراد قانونی ندارد اما وکالت نباید بلاعزل باشد.

دفاتر بازرگانی

علی بازدید : 90 شنبه 10 آذر 1397 نظرات ()

اظهار نامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی را می توان از محل دایره فروش اوراق بهادار مستقر در اداره کل ثبت شرکت ها، و مالکیت صنعتی ابتیاع تهیه کرد


اظهار نامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی را می توان از محل دایره فروش اوراق بهادار مستقر در اداره کل ثبت شرکت ها، و مالکیت صنعتی ابتیاع تهیه کرد

موارد ثبت نام در دفاتر بازرگانی

۱-تکمیل و امضای اظهار نامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی، که باید از محل دایره اوراق بهادار مستقر در ثبت شرکت تهیه شود.

۲-تمامی اشخاصی که به عنوان تاجر محسوب می شوند باید یک دفتر قانونی داشته باشند که بر اساس قانون این دفاتر، دفتر کل، دفتر روزنامه، دفتر دارایی و دفتر کپیه می باشند .

در حال حاضر دفاتر کپیه به دلیل وجود دستگاه هایی نظیر کپی و فکس مانند قدیم کارایی نداشته، و دیگر دفاتر در اداره ثبت شرکت ها پلمپ شده و تاجر وقف مقررات نسبت به درج صورت حساب های خود در ان ها اقدام می نماید.

اشخاصی که خواستار اخذ کارت بازرگانی می باشند باید دارای دفتر تجاری(روزنامه و کل) باشند.

تجار با توجه به میزان معاملاتی که انجام می دهند اقدام به اخذ دفاتر با تعداد صفحات مختلف(۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و یا بالاتر) از دایره پلمپ ثبت شرکت ها کرده و یک برگ از گواهی پلمپ دفاتر را از واحد فروش اوراق بهادار تهیه می کنند و بعد از پلمپ دفاتر ان را طبق فرم ضمیمه تکمیل کرده و پس از انجام مراحل فوق شخص مسئول اقدام به امضا و مهر اظهارنامه  می نماید.

۳-اگر شخص حقیقی خواستار کارت بازرگانی باشد باید ۱ برگ کپی ازصفحه اول شناسنامه خود را ارائه نماید.

۴-اگر یک شخص حقوقی خواستار اخذ کارت بازرگانی باشد باید روزنامه رسمی تاسیس شرکت و همچنین آخرین تغییرات در شرکت را ارائه نماید.

۵-هزینه ثبت نام در دفاتر بازرگانی به مبلغ ۴۰،۰۰۰ ریال می باشد.

-پس از پرداخت حق الثبت و دریافت فیش، رسید پرداخت و سایر مدارک مربوطه باید به اداره ثبت نام ارائه گردند.

۶-اگر تمامی این مراحل توسط وکیل انجام شوند ارائه وکالت نامه وی ضروری می باشد.

هنگامی که تمامی مراحل مذکور انجام شود باید به اداره ثبت نام دفاتر بازرگانی مراجعه شود.

شخص مسئول باید نسبت به ثبت اظهار نامه در دفتر ثبت نام تجاری اقدامات لازم را انجام دهد و شماره دفتر را بر روی سه نسخه از اظهارنامه درج کرده و ان ها را امضا و مهر نماید.

پس از انجام تمامی این مراحل یک برگ از اظهارنامه جهت بایگانی در سوابق ضبط و دیگر نسخ را تحویل متقاضی می دهد.

مدارک لازم برای صدور اظهارنامه ثبت نام

مدارک لازم برای صدور اظهارنامه ثبت نام در دفاتربازرگانی در اداره ثبت شرکت هاعبارت اند از: ۱-ارائه ۳برگ از اظهار نامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی، ۲-پلمپ دفاتر تجاری(روزنامه و کل)، ۳-ارائه گواهی پلمپ دفاتر تجاری، ۴-هنگامی که متقاضی شخص حقوقی باشد ارائه ۱ برگ از فتوکپی اگهی تاسیس شرکت و اخرین تغییرات دران،  ۵-ارائه فیش پرداختی جهت حق الثبت نام در دفاتر تجاری، ۶-اگر تمامی امور انجام شده توسط وکیل رسمی شرکت انجام پذیرد، ارائه فتوکپی برابر اصل سند رسمی وکالت نامه الزامی می باشد.

۱-تکمیل و امضای اظهار نامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی، که باید از محل دایره اوراق بهادار مستقر در ثبت شرکت تهیه شود.

۲-تمامی اشخاصی که به عنوان تاجر محسوب می شوند باید یک دفتر قانونی داشته باشند که بر اساس قانون این دفاتر، دفتر کل، دفتر روزنامه، دفتر دارایی و دفتر کپیه می باشند .

در حال حاضر دفاتر کپیه به دلیل وجود دستگاه هایی نظیر کپی و فکس مانند قدیم کارایی نداشته، و دیگر دفاتر در اداره ثبت شرکت ها پلمپ شده و تاجر وقف مقررات نسبت به درج صورت حساب های خود در ان ها اقدام می نماید.

اشخاصی که خواستار اخذ کارت بازرگانی می باشند باید دارای دفتر تجاری(روزنامه و کل) باشند.

تجار با توجه به میزان معاملاتی که انجام می دهند اقدام به اخذ دفاتر با تعداد صفحات مختلف(۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و یا بالاتر) از دایره پلمپ ثبت شرکت ها کرده و یک برگ از گواهی پلمپ دفاتر را از واحد فروش اوراق بهادار تهیه می کنند و بعد از پلمپ دفاتر ان را طبق فرم ضمیمه تکمیل کرده و پس از انجام مراحل فوق شخص مسئول اقدام به امضا و مهر اظهارنامه  می نماید.

۳-اگر شخص حقیقی خواستار کارت بازرگانی باشد باید ۱ برگ کپی ازصفحه اول شناسنامه خود را ارائه نماید.

۴-اگر یک شخص حقوقی خواستار اخذ کارت بازرگانی باشد باید روزنامه رسمی تاسیس شرکت و همچنین آخرین تغییرات در شرکت را ارائه نماید.

۵-هزینه ثبت نام در دفاتر بازرگانی به مبلغ ۴۰،۰۰۰ ریال می باشد.

-پس از پرداخت حق الثبت و دریافت فیش، رسید پرداخت و سایر مدارک مربوطه باید به اداره ثبت نام ارائه گردند.

۶-اگر تمامی این مراحل توسط وکیل انجام شوند ارائه وکالت نامه وی ضروری می باشد.

هنگامی که تمامی مراحل مذکور انجام شود باید به اداره ثبت نام دفاتر بازرگانی مراجعه شود.

شخص مسئول باید نسبت به ثبت اظهار نامه در دفتر ثبت نام تجاری اقدامات لازم را انجام دهد و شماره دفتر را بر روی سه نسخه از اظهارنامه درج کرده و ان ها را امضا و مهر نماید.

پس از انجام تمامی این مراحل یک برگ از اظهارنامه جهت بایگانی در سوابق ضبط و دیگر نسخ را تحویل متقاضی می دهد.

مدارک لازم برای صدور اظهارنامه ثبت نام

مدارک لازم برای صدور اظهارنامه ثبت نام در دفاتربازرگانی در اداره ثبت شرکت هاعبارت اند از: ۱-ارائه ۳برگ از اظهار نامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی، ۲-پلمپ دفاتر تجاری(روزنامه و کل)، ۳-ارائه گواهی پلمپ دفاتر تجاری، ۴-هنگامی که متقاضی شخص حقوقی باشد ارائه ۱ برگ از فتوکپی اگهی تاسیس شرکت و اخرین تغییرات دران،  ۵-ارائه فیش پرداختی جهت حق الثبت نام در دفاتر تجاری، ۶-اگر تمامی امور انجام شده توسط وکیل رسمی شرکت انجام پذیرد، ارائه فتوکپی برابر اصل سند رسمی وکالت نامه الزامی می باشد.

ثبت تغییرات و تصمیمات در شرکت

علی بازدید : 90 شنبه 10 آذر 1397 نظرات ()

تغییرات و تصمیمات شرکت‎ها در برگیرنده تمامی تغییرات و تصمیمات شرکت‌ها‎ می‎باشد که طی مجمع عمومی عادی یا مجمع عمومی فوق العاده و یا در جلسات هیات مدیره بنا به ضرورت‌ها‎یی انجام می‎شود. شرکت‌ها‎ در طی دوره فعالیت‌ها‎ خود به دلایل گوناگونی دست به تغییرات شرکت می‎زنند. این تغییرات ممکن است در نام شرکت، موضوع فعالیت، افزایش یا کاهش سرمایه، ورود و خروج شرکا و …. باشد.

تغییرات و تصمیمات شرکت‎ها در برگیرنده تمامی تغییرات و تصمیمات شرکت‌ها‎ می‎باشد که طی مجمع عمومی عادی یا مجمع عمومی فوق العاده و یا در جلسات هیات مدیره بنا به ضرورت‌ها‎یی انجام می‎شود. شرکت‌ها‎ در طی دوره فعالیت‌ها‎ خود به دلایل گوناگونی دست به تغییرات شرکت می‎زنند. این تغییرات ممکن است در نام شرکت، موضوع فعالیت، افزایش یا کاهش سرمایه، ورود و خروج شرکا و …. باشد.

مجمع عمومی فوق العاده می‎تواند در موارد زیر دست به تغییراتی در شرکت بزند:

۱-انحلال شرکت

۲-افزایش یا کاهش سرمایه

۳-تغییر در مفاد اساسنامه که شامل؛ تغییر نام شرکت، افزایش یا کاهش سرمایه، تغییر موضوع فعالیت، افزایش یا کاهش تعداد مدیران شرکت، تغییر مکان استقرار شرکت، تبدیل سهام به با نام و یا بی نام، تغییر در حد نصاب لازم به منظور تشکیل مجامع.

مجمع عمومی عادی نیز در مواردی همچون تعیین اعضاء هیئت مدیره (اصلی و علی البدل)، تعیین بازرس (اصلی و علی البدل)، تعیین پاداش مدیران، تصویب بیلان مالی و …


ثبت تغییرات و تصمیمات شرکت ها در دو شیوه صورت می گیرد جدیدترین نوع آن ثبت اینترنتی است. در ثبت اینترنتی شرکت‌ها‎ی ثبت به منظور تسهیل و تسریع در امور ثبت تغییرات و تصمیمات شرکت‌ها اولین اپلیکیشن ثبت تغییرات را ارائه داده‎اند تا متقاضیان بتوانند با نصب این نرم افزار تمامی امور تغییرات و تصمیمات خود را به ثبت برسانند. در این شیوه مدارک مورد نیازی برای ثبت تغییرات نیز می توانند اسکن شده و به همراه تغییرات صورت گرفته برای سازمان ثبت شرکتها ارسال شود.

در شیوه دیگر ثبت تغییرات، متقاضیان می توانند با داشتن مدارک مورد نیاز به همراه تغییرات انجام شده، به شرکتهای ثبت اسناد مراجعه نمایند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت تغییرات و تصمیمات شرکت

۱-افزایش یا کاهش سرمایه

–ارائه مجوز از مراجع ذیصلاح در صورت لزوم

–ارائه کپی مصدق شناسنامه و کارت ملی شرکاء جدید

–ارائه صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده با امضاء تمامی شرکا

– ارائه لیست شرکا و میزان سهم الشرکه آنها با امضاء تمامی شرکا

–ارائه تقویم سرمایه غیرنقدی به امضاء کلیه شرکاء، چنانچه محل افزایش سرمایه غیرنقدی می‎باشد

–ارائه دو نسخه اظهارنامه پس از افزایش سرمایه با رعایت تبصره ذیل ماده ۸۳ لایحه اصلاحی قانون تجارت

–ارائه اصل اگهی دعوت مطابق اساسنامه شرکت و با  رعایت موارد مواد ۶ و  قانون تجارت، چنانچه جلسه با حضور اکثریت شرکاء تشکیل شده

۲-تغییر نام، موضوع، کاهش یا افزایش تعداد اعضا، انحلال شعبه، تغییر مکان و سال مالی شرکت

–ارائه صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده با امضاء هیات رئیسه ذیل مجمع الزامی است

–ارائه اصل آگهی دعوت، چنانچه مجمع مذکور با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شده باشد

–ارائه لیست حاضرین در مجمع به منظور رعایت ماده ۹۹ لایحه اصلاحی قانون تجارت با امضاء تمامی سهامداران

–چنانچه مجمع مذکور دو نوبتی باشد، ارائه صورتجلسه منفی نوبت اول و اصل آگهی دعوت نوبت اول و دوم ضرورت دارد.

۳-مدارک برای تصمیم تعیین ناظر تصفیه

–ارائه لیست حاضرین در مجمع

–ارائه یک نسخه صورت جلسه مجمع عادی و فوق‎العاده.

–در صورتی که شخص حقوقی باشد ارائه برگ نمایندگی، کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی برای تصفیه ناظر الزامی است

آیا گرفتن نمایندگی شرکتهای خارجی نیاز به مراجعه به شرکتهای ثبتی دارد؟

علی بازدید : 82 یکشنبه 06 آبان 1397 نظرات ()

جهت اخذ نمایندگی شرکتهای خارجی نیاز به گذراندن مراحل مشخص شده و تهیه مدارک مربوطه می باشد. در این مقاله اطلاعات لازم به عنوان راهنما شرح داده شده است .اولین گام برای این منظور مکاتبه با شخص حقوقی خارجی می باشد که باید به بهترین شکل انجام داده شود. مرحله دوم برای گرفتن نمایندگی شرکتهای خارجی دریافت تاییدیه از وزارت امور خارجه ایران می باشد و هم چنین این وزارت مسئول بررسی و تایید تمامی مدارک شخص حقوقی یا حقیقی خارجی از جمله آگهی تاسیس، روزنامه رسمی و اساسنامه ی آن که به زبان فارسی ترجمه شده است می باشد. اشخاص حقیقی یا حقوقی که تمایل به اخذ نمایندگی دارند باید در زمینه ی کاری مشترک، دارای تخصص و سابقه کار بوده و هم چنین در مکاتبات خود شرایط مالی و توجیهات اقتصادی و سودآوری حاصل از دریافت نمایندگی شرکتهای خارجی را به طور کامل بیان نموده و به نتیجه برسانند.

روش اخذ نمایندگی شرکتهای خارجی در ایران در شرکتهای ثبتی

اگر بخواهیم به طور دقیق تر این موضوع را شرح دهیم ابتدا باید تفاوت بین شعبه خارجی و نمایندگی خارجی را مشخص سازیم، شعبه واحدی از یک شرکت می باشد که در منطقه ی دیگری فعالیت می نماید و خدماتی که ارائه  میدهد کاملا مطابق با خدمات و محصولات واحد اصلی است. دارای اختیارات محدود است و میزان استقلال آن توسط واحد اصلی تعیین می شود اما در مورد نمایندگی شرکتهای خارجی، شرایط متفاوت است برای مثال فاصله جفرافیایی بیشتر بوده و تمامی مسئولیت های نظارتی و حقوقی برعهده ی خود نمایندگی است و البته از لحاظ کاری بخشی از وظایف واحد اصلی به این واحد اختصاص داده میشود.

روش اخذ نمایندگی شرکتهای خارجی در ایران
 
برای اینکار مراجعه به اداره ثبت شرکتها لازم می باشد. کلیه مراحل توسط خود شخص حقیقی یا حقوقی متقاضی نمایندگی و یا از طریق یک شرکت ثبتی قابل انجام و پیگیری است . در وهله ی اول تعیین نام دارای اهمیت می باشد و باید کاملا مطابق با نام واحد اصلی  باشد و هیچگونه تغییر، ویرایش یا ترجمه ای صورت نگیرد .عبارت نمایندگی یا شعبه باید حتما ذکر شود . ورود اطلاعات لازم برای ثبت نمایندگی شرکتهای خارجی به صورت مکانیزه انجام می شود .کلیه ی مدارک باید به واحد پذیرش تاسیس تحویل داده شود و یک رسید دریافت گردد که شامل تاریخ تعیین شده برای مراجعه ی بعدی است . در این تاریخ نتیجه و موافقت با اخذ نمایندگی مشخص می گردد . پس از آن در مرحله ی کارشناسی نیاز به دریافت مجوز های لازم تشخیص داده شده و اگر لازم باشد نامه ی استعلام و اخذ آن صادر می شود، در غیر این صورت صحت اطلاعات تایید شده و پیشنویس آگهی تاسیس نمایندگی شرکتهای خارجی صادر می شود .در مرحله ی بعد لازم است که تمامی وجوه لازم و هزینه ها پرداخت گردند . در پایان، پیش نویس جهت امضای نهایی و گواهی  ” ثبت با سند برابر است ” در اداره کل ثبت شرکتها تکمیل می گردد و شماره ی ثبت و شناسه ملی اعطا می شود. یک نسخه از آگهی تاسیس نمایندگی شرکتهای خارجی به واحد روابط عمومی این اداره باید تحویل داده شود تا در روزنامه های کثیرالانتشار درج گردد.

آیا ثبت شرکت در مناطق آزاد راحت تر از سایر مناطق است؟

علی بازدید : 82 یکشنبه 06 آبان 1397 نظرات ()

ثبت شرکت در مناطق آزاد به چه صورت است و چه مزایایی دارد ؟ پس از ثبت شرکت در مناطق آزاد ، مطابق با ماده ۱۳ قانون مناطق آزاد تجاری و صنعتی اشخاص حقیقی و حقوقی از پرداخت مالیات به مدت ۱۵ سال معاف هستند.

داشتن اطلاعات کافی در مورد هر کاری اولین نیاز قبل از هر چیز می باشد، در این مطلب سعی شده است تا اطلاعات لازم در خصوص ثبت شرکت در مناطق آزاد کشور برای بازدیدکنندگان به طور کامل شرح داده شود. کشور ایران دارای هشت منطقه آزاد تجاری می باشد.  (چابهار، قشم، کیش، اروند، انزلی، ارس، ماکو، سلفچگان) این مناطق محدوده های حفاظت شده هستند که عمدتا شهرهای بندری را شامل می شوند و به دلیل شرایط  خاصی که بر آنها حاکم است برخی از قوانین و مقرارات کشوری به شکل دیگری در این نواحی اجرا می گردد و هم چنین رعایت برخی قوانین شامل آنها نمی شود. برای مثال پس از ثبت شرکت در مناطق آزاد، مطابق با ماده ۱۳ قانون مناطق آزاد تجاری و صنعتی اشخاص حقیقی و حقوقی از پرداخت مالیات به مدت ۱۵ سال معاف هستند. هم چنین علاوه  بر معافیت از مالیات، نیازی به پرداخت عوارض گمرکی برای واردات کالا نیز نخواهد بود. در نواحی مذکور می توان دو نوع شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود را در بازه ی زمانی هفت روزه به ثبت رساند و روال ثبت شرکت در مناطق آزاد نیز مشابه روالی است که در سایر نقاط کشور وجود دارد. از جمله مزایای تعلق گرفته به کسب و کارهای اقتصادی و صنعتی در نواحی مذکور میتوان به موارد زیر اشاره داشت.

 
ثبت شرکت در مناطق آزاد

        سهولت در تعیین نام وموضوع و ثبت علامت تجاری

        سهولت فرآیند صادرات و واردات کالا و تدوین مقرارت آسان برای ورود کالاهای مجاز

        بهره مندی از خدمات پیشرفته بانکی، بیمه، ارزی

        امکان بهره مندی از حساب های ارزی در بانکهای معتبر با سود مناسب برای بازرگانان

        انجام فعالیت های بازرگانی بدون نیاز به طی کردن مراحل اداری وقت گیر

        امکان شراکت با سهامداران خارجی و ورود شرکای خارجی بدون نیاز به اخذ ویزا

        عدم محدودیت در انتقال ارز

        سهولت تاسیس موسسات تجاری و ثبت شرکت در مناطق آزاد

        شرایط و مقررات کاری آسان با امکان بهره مندی از نیروی کار متخصص

        صدور محصولات خارج از کشور بدون پرداخت عوارض گمرکی و بندر گاهی

        تخفیف سی درصدی هزینه حمل کالا توسط سازمان کشتیرانی

        سهولت تعلق وام و تسهیلات ارزی به اشخاص حقیقی و حقوقی

 
علاوه بر نکات مثبت و مزایای فوق  ثبت شرکت در مناطق آزاد دارای تعدادی نکات منفی از جمله افزایش امکان قاچاق کالا، و افزایش واردات و کاهش صادرات و همچنین محروم بودن این بخش ها از برخی امکانات می باشد .

 
مدارک لازم برای ثبت شرکت در مناطق آزاد

اظهارنامه ی تکمیل شده به همراه اساسنامه ی شرکت و مجوز فعالیت که با توجه به زمینه ی کاری باید از سازمان مربوطه تهیه شده و مورد تایید باشد ، صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره ، گواهی بانکی معتبر مبنی بر تودیع حداقل سی و پنج درصد از سرمایه ی نقدی  از جمله مدارک اصلی برای ثبت شرکت در مناطق آزاد می باشد. در صورتیکه فعالیت تجاری با همکاری سهامداران و شرکا و بازرگانان خارجی صورت می پذیرد، اطلاعات و مشخصات کامل آن افراد از جمله نام و نام خانوادگی بازرگان، تاریخ و محل تولد، شماره شناسنامه و محل صدور شناسنامه بازرگان،  تابعیت اصلی و فعلی شخص و اقامتگاه قانونی، شماره و محل صدور پروانه اقامت، مشخصات فعالیت تجاری شرکای خارجی مانند شماره ثبت، مجوز های فعالیت، علامت تجاری و غیره  نیز باید در اظهارنامه ثبت شرکت در مناطق آزاد ذکر شود.

شرایط و ضوابط اخذ جواز کسب

علی بازدید : 105 چهارشنبه 11 مهر 1397 نظرات ()

 جواز کسب

شرایط و ضوابط اخذ جواز کسب به چه نحوی است ؟ جواز کسب به سندی گفته می شود که به منظور شروع و ادامه کسب و کار یا حرفه به صورت دائم (برای مدت پنج سال) و یا موقت (به مدت یک سال) برای افراد صادر می شود. این سند به معنای قانونی بودن فعالیت واحد صنفی می باشد و اینکه دریافت کننده جواز می تواند نیازها و خواست های مشتریان و ارباب رجوع ها را براساس قوانین و ضوابط کشوری تامین کند. واحد های صنفی که جواز کسب اخذ می کنند، برای ارباب رجوع ها قابل اعتمادتر هستند.
نحوه اخذ جواز کسب

جواز کسب از سوی اتحادیه‏ های صنفی و دستگاه‏های موضوع تبصره ذیل بند (م) ماده ۳۰ و تبصره ۳ ماده ۲۶ قانون نظام صنفی صادر می شود. بر این اساس، هر کسب و کاری با توجه به نوع فعالیت خود باید به دستگاه و ارگان مربوطه مراجعه کند. برای مثال شرکت هایی که در زمینه فروش بذر و کودهای شیمیایی فعالیت دارند، باید از اداره جهاد کشاورزی جواز دریافت کنند.
دریافت جواز کسب می تواند از طریق سامانه الکترونیکی نیز صورت بگیرد. براساس ماده ۷۰ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، تمامی افراد می توانند برای اخذ جواز کسب از طریق سامانه الکترونیکی اقدام کنند.

 
مراحل صدور پروانه کسب

تمامی متقاضیان اخذ پروانه کسب باید به سامانه صدور پروانه کسب مراجعه کنند. در این سامانه باید تقاضا ثبت و کد رهگیری اخذ شود. درخواست متقاضیان همراه با ارائه مدارک صورت می گیرد که به صورت اسکن شده در سامانه بارگذاری می شود. کارشناسان مراجع صدور جواز کسب نیز موظفند تا تمامی درخواست های متقاضیان را به همراه مدارک رسیده بررسی کنند. در صورتی که در مدارک نقص و ایرادی باشد، مراتب را طی ۱۵ روز از طریق پست الکترونیکی یا شماره تماس به متقاضی اعلام نمایند. در غیر این صورت باید برای ارائه کد رهگیری به متقاضی اقدام کنند.
در صورتی که در مدارک ایراد یا نقصی باشد، متقاضی موظف است تا در ظرف مدت سه ماه تمامی ایرادات را برطرف و مجددا مدارک مورد نیاز را از طریق سامانه ارسال کند و تصویر آن را به مراجع صدور جواز کسب ارائه دهد. در صورتی که در این مدت هیچ اقدامی از سوی متقاضی برای رفع نواقص مدارک صورت نگیرد و دستگاه های استعلام شونده پاسخ منفی دریافت کنند، مهلت اخذ جواز کسب باطل می شود.

شرایط اخذ جواز کسب

برای دریافت جواز کسب باید شرایط زیر از سوی متقاضیان مد نظر قرار بگیرد :

 

        ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی یا عادی (دارای اعتبار زمانی) یا دیگر عقود ناقله (سرقفلی، هبه، وصیت تملیکی، صلح در مقام بیع یا اجاره) یا ارائه قراردادهای منعقده که میان متقاضی و اشخاص حقیقی و حقوقی (دولتی و غیر دولتی) رد و بدل می شود، الزامی می باشد.

        صاحبان اسناد عادی، باید تعهد نامه محضری مبنی بر پذیرش مسئولیت حقوقی ناشی از آن را ارائه دهند.

        برای اماکن تجاری، اداری یا کارگاهی اخذ مجوز کسب بلامانع است.

        دریافت گواهی اداره امور مالیاتی مبنی بر پرداخت بدهی ها ضرورت دارد.

        برای اصناف و مراکز آموزشی، گذراندن دوره های آموزشی تحت نظر کمیسیون نظارت الزامی می باشد. متقاضیانی که پراونه کسب را دریافت کرده اند، از گذراندن دوره های آموزشی معاف هستند.

 

 
مدارک مورد نیاز جهت اخذ جواز کسب

 

        ارائه مدارک شناسایی شامل کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی برای اتباع ایرانی و گذرنامه، پروانه کار و اقامت معتبر برای اتباع خارجی

        کپی برابر اصل کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم یا پزشکی برای آقایان کمتر از ۵۰ سال سن

        شش قطعه عکس۴×۳

         کارت معاینه پزشکی و گواهی صلاحیت بهداشتی از مراکز بهداشتی-درمانی برای مراکز فروش محصولات بهداشتی

         گواهی صلاحیت فردی، انتظامی و ترافیکی از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

        پروانه تخصصی و فنی یا دیپلم فنی یا مدارک تحصیلی بالاتر مرتبط برای صنوف

        فیش پرداخت هزینه های اخذ جواز کسب

        کپی مدرک تحصیلی

ثبت شرکت لیزینگ

علی بازدید : 89 چهارشنبه 11 مهر 1397 نظرات ()

لیزینگ به معنای اجاره دادن و کرایه کردن، گرفته شده است. شرکت های لیزینگ به صاحبان و شرکا اجازه می دهند تا حق مالکیت را در اختیار بگیرند و در مقابل، حق استفاده ، در اختیار مستاجر قرار بگیرد.

برای ثبت شرکت لیزینگ چه اقداماتی ضروری است

برای ثبت شرکت لیزینگ چه باید کرد ؟ لیزینگ از واژه Lease به معنای اجاره دادن و کرایه کردن ، گرفته شده است. شرکت های لیزینگ به صاحبان و شرکا اجازه می دهند تا حق مالکیت را در اختیار بگیرند و در مقابل، حق استفاده، در اختیار مستاجر قرار بگیرد. شرکت لیزینگ در ایران در چارچوب عمل می کند که به صورت قرارداد اجاره به شرط تملیک منعقد و اجرا گذاشته می شود. در این نوع شرکت ها تعیین دوره (مدت) قرارداد، مبلغ دقیق، تعداد اقساط اجاره و نحوه تعیین و محاسبه اصل و فرع قیمت باقی مانده باید به طور دقیق مشخص شود.

بازپرداخت اقساط که در فواصل زمانی منظم و معین (ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و یا سالانه) صورت می گیرد، به عنوان نقطه مشترک انواع معاملات لیزینگ محسوب می شود.

 
از جمله مهمترین مزایای شرکت های لیزینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

        کاهش نرخ تورم

        صرفه جویی در بکارگیری منابع مالی مستاجران

        انطباق بهتر با شرایط و انتظار مستاجر

        سهولت معامله در مقایسه با روشهای استقراض

        قابلیت جایگزینی دارایی های جدید

 

در کشور ایران در حال حاضر نزدیک به ۶۳ شرکت لیزینگ ثبت شده است که ۸۰ درصد آنها در زمینه صنعت خودرو فعالیت دارند. هدف از این شرکت ها، بهینه سازی محصولات می باشد.

 
دریافت مجوز شرکت لیزینگ

با توجه به مقدمه ای که در رابطه با شرکت های لیزینگ گفته شد، شرکت های لیزینگ موظف به دریافت مجوز فعالیت و مجوز تاسیس هستند که مجوز تاسیس با موافقت بانک مرکزی و با ثبت شرکت لیزینگ، پس از طی مراحل پیش بینی شده است. همچنین مجوز فعالیت برای شرکت های لیزینگ با اعطای مجوز از سوی بانک مرکزی برای شروع فعالیت شرکت لیزینگ جدید التاسیس صورت می گیرد.

 
نحوه ثبت شرکت های لیزینگ

علاوه بر اینکه این شرکت ها موظف به دریافت مجوز هستند، باید در اداره ثبت شرکت ها نیز به ثبت برسند. در غیر اینصورت عملکرد آنها غیرقانونی خواهد بود. در مجلس شورای اسلامی یک قانون در تاریخ ۱۳۸۳/۱۰/۲۲ تصویب شد که بر اساس آن، فعالیت شرکت های لیزینگ از مصادیق فعالیت در بازار غیر متشکل پولی محسوب می شود. ثبت این نوع شرکت ها به صورت زیر انجام می شود :

 
ماده ۱ :

بر اساس این ماده، تنظیم بازار غیر متشکل پولی توسط بازار صورت می گیرد. در این میان بانک مرکزی، نیروی انتظامی، بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی و شرکت لیزینگ به عنوان طرف های دیگر تنظیم بازار غیر متشکل پولی می باشند.

عملیات لیزینگ در این شرکت ها، در زمینه خرید اموال منقول و غیرمنقول توسط شرکت صورت می گیرد که واگذاری یا انتقال این اموال به متقاضیان از طریق روشهای مختلف عقد اجاره و یا فروش قسطی انجام می شود. مشتریانی که از شرکت های لیزینگ خرید می کنند، اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده کننده از تسهیلات شرکت لیزینگ خواهند بود. تمامی این موارد باید در اظهارنامه قید شود و سپس در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ثبت گردد.

 
ماده ۲ :

شرکت های لیزینگ باید فعالیت خود را محدود به خرید اموال مورد درخواست مشتریان، ارز تولید کنندگان و یا فروشندگان و واگذاری آنها به مشتریان نمایند که این کار با اجاره و یا فروش قسطی صورت می گیرد.

 
ماده ۳ :

فعالیت شرکت های لیزینگ تنها توسط اشخاص حقوقی و با رعایت مفاد این دستورالعمل قانونی خواهد بود.

 
ماده ۴ :

شرکت هایی که پیش از تصویب این دستور العمل تاسیس شده باشند، به اخذ مجوز نیاز ندارند و تنها باید در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسند.

 
ماده ۵ :

میزان سرمایه ای که برای شرکت های لیزینگ تعیین شده است، به شرح زیر می باشد:

 

الف ـ شرکت هایی که به فعالیت در زمینه خودرو سواری، ماشین آلات و تجهیزات راهسازی، ماشین آلات مورد نیاز کارخانجات، وانت، مینی بوس، کامیون های سبک و … که به شش میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند.

 

ب ـ شرکت هایی که در زمینه کالاهای سرمایه ای گران قیمت از قبیل هواپیما، اتوبوس، تریلی، کامیون های سنگین، ماشین آلات سنگین مورد نیاز کارخانجات و …  فعالیت دارند، باید حداقل ۱۰ میلیارد تومان سرمایه داشته باشند.

 
ماده ۶ :

متقاضیان ثبت شرکت لیزینگ زمان درخواست باید به همراه تقاضای خود مدارک و اطلاعات را به بانک مرکزی تحویل دهند.

تعداد صفحات : 12

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 120
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 249
  • بازدید امروز : 315
  • باردید دیروز : 540
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,479
  • بازدید ماه : 8,945
  • بازدید سال : 14,286
  • بازدید کلی : 67,198